Matt Brown valgte den enkleste/vanskeligste løsningen på Ultrabirken. En helstiv singlespeed, altså en sykkel med bare ett gir har unektelig både sine fordeler og ulemper i et teknisk maratonritt.
PINNE STIV: En senkepinne må kanskje tilskrives på godvilja som teknologisk hjelpemiddel. Men utover det er det forsvinnende få moderne trekk over denne sykkelen. Foto: Matt Brown
Lesetid: 6 minutter
Ultrabirken går for å være et av de mest teknisk krevende maratonrittene i Norge.
Både distanse og vanskelighetsgrad har gjort det til et populært ritt blant ryttere som legger prestisje i å være gode terrengsyklister.
At dette rittet stiller større krav til godt, holdbart utstyr er også hevet over en hver til. Hvert eneste år går diskusjonen flittig på forumet vårt om både dekk- og utstyrsvalg i forkant av rittet.
Britiske Matt Brown, som nettopp har flyttet til Norge valgte en relativt uvanlig tilnærming. Han fullførte Ultrabirken på 07:12:35, noe som er et respektabelt resultat i seg selv. At han fullførte rittet på en helt stiv sykkel uten demping- og med bare ett gir er desto mer imponerende. Terrengsykkel fikk følgende svar fra Matthew da vi kontaktet han om utstyrsvalget;
– Hvorfor i all verden syklet du Ultrabirken med en pinne stiv sykkel?
– På papiret skulle man trenge en fulldemper med et godt utvalg i gir. Men, hvis noen hadde spurt meg om å sykle Ultrabirken, ville jeg umiddelbart tenkt på å gjøre det med ett gir og stiv gaffel. Jeg tenker som så at stiv sykkel går hånd i hånd med singlespeed. Det er sånn jeg elsker å sykle, og slik jeg er som rytter. Ja, det er kanskje hardt, men det er litt av moroa for meg. Ultrabirken vil jo uansett være en hard ting å gjennomføre. Å gjøre det med stiv sykkel er bare en annerledes utfordring.
Birken og Ultrabirken får gjerne folk til å gjøre rare ting med syklene sine. Vi har både skrevet om birkenveteran Lars Ragnar Manengen sine mange Birken-sykler, og om da Fredrik Haraldseth kappet styret for å gjøre sykkelen lovlig
– Hvordan vil du beskrive opplevelsen av å sykle ritt med bare ett gir?
– I ett øyeblikk vil du kverne avgårde opp en bratt bakke, og pedalene går så vidt rundt, og i neste øyeblikk sitter du og spinner på grusveiene. Du må bare akseptere at du aldri kommer til å ha riktig gir, men du fokuserer 100% på syklingen og ikke på å skifte gir. Det er som å ikke ha demping på sykkelen – en ting mindre å tenke på.
– Hva er de største fordelene med å sykle med en helstiv singlespeed?
– Det er mindre sjans for å få mekanisk trøbbel, det fungerer bedre i gjørmete forhold, og du er 100% fokusert på syklingen. Og ikke minst – du får masse kudos når du tar igjen og passerer en syklister som både har gir og dempere.
MØKKASLANGE: Reserveslangen festet til rammen med en stropp fikk et dekorativt gjørmelag i løpet av rittet. Foto: Matthew Brown.
– Hva er ulempene?
– Grusveiene og raske, åpne partier. Jeg taper mye tid og energi på å spinne pedalene rundt for å få litt fart på flatene og nedover. Selv om det noen ganger er greit å få litt hvile, er det kjipt at syklister du har passert på stien bare dunker forbi deg på grusen. De siste fem kilometerne i Ultrabirken var på raskt, steinete underlag, og det verker i armene når man prøver å holde flyten. Hvis det var noe tidspunkt jeg kunne tenkt meg fulldemper på i rittet, var det der.
– Er det første gang du sykler ritt med singlespeed, eller noe du gjør ofte?
– Jeg brukte å sykle mye ritt i England, og da med singlespeed. Jeg pleide å konkurrere mye i løping og svømming. Der var det mye konkurransepress, og jeg likte det ikke. Når jeg begynte med sykling var det akkurat det samme, helt til jeg begynte å bruke singlespeed. Jeg får en mestringsfølelse av å gjøre dette. Det tar vekk mye press, og det handler bare om å presse meg selv så hardt som jeg klarer.
– Hvilke andre ritt liker du?
– Jeg liker å sykle rundbane, men har ikke fått gjort mye av dette i Norge siden jeg flyttet hit. Jeg håper å komme i gang til neste år.
– Hva kan du si om sykkelen?
– Jeg har syklet for Singular Cycles de siste årene. De er et lite merke som for det meste lager stålrammer. Jeg har jobbet med eieren Sam på en sykkel som jeg har hatt de to siste årene. Rammen jeg bruker er en prototype for noe som skal lanseres snart. Min er bygd for å kunne brukes med en gaffel med 120 millimeter vandring, eller stiv gaffel slik jeg har nå. Den er slak, lang og lav, og passer sykkelstilen min. Min er singlespeed-spesifikk, men produksjonsmodellen vil kunne brukes med gir. Hva angår resten av delene, så har jeg brukt Hope bremser og nav i over 10 år. Jeg elsker følelsen og holdbarheten, og det er et pluss for meg at alt er laget i England ikke langt fra der jeg vokste opp. Felgene og gaffelen er fra en fabrikk Singular Cycles bruker i Kina. En heve-/senkepinne er essensielt i teknisk terreng slik jeg ser det, spesielt når man bruker helstiv sykkel. Jeg liker Specialized sin CommandPost, den er veldig presis og har rask retur.
– Hvordan fungerte dekkvalget?
– Jeg ville ha noe lett, beskyttende med godt grep, men også gode rulleegenskaper. Maxxis Forekaster er et av de lettere dekkene med stort volum. Ardent Race er nytt for meg, men jeg liker det. Raskt, men godt grep. Jeg brukte Huck Norris-innlegg, og kjørte 26 psi bak og 22 psi foran. Jeg kjører med en del vekt på bakhjulet nedover, så jeg måtte føle meg trygg på at det var nok lufttrykk til å unngå punktering.
– Når du har bare ett gir har du antakelig valgt det giret med omhu?
– Jeg bruker 32:18-utveksling, som er ganske standard for sykler med 29-tommer hjul. Jeg bytter en del – jeg begynte i vår med 28:16, 28:18 på snøen, og tilbake til 28:15 når jeg vil sykle litt fortere. Det du må huske med singlespeed er at du sjelden har det perfekte giret uansett. 90% av tiden er det et kompromiss.
– Hadde du noen tekniske problemer underveis?
– Jeg ble litt små-paranoid etter utforkjøringen fra Sollifjellet. Jeg trodde jeg hadde fått en punktering på bakhjulet, men det viste seg å være i orden. Kjedet hørtes ut som det var klart for søpla etter målgang, men det er det. Det deilige med en helstiv singlespeed er at det er mindre som kan gå i stykker!
Spesifikasjoner
Vekt: 10,48 kg
Ramme: Singular Phoenix Titan, størrelse medium
Styrelager: Hope
Gaffel: Carbon Tapered QR15
Hjul: Hope Pro 4 Single Speed nav med karbon-felger (30mm indre bredde)
Dekk: Foran: Maxxis Forekaster 29x2.35, Bak: Maxxis Ardent Race 29x2.2. Huck Norris-innlegg foran og bak.
Krank: SRAM X9 175mm
Tannhjul: Works Components 32T oval
Pedaler: Shimano XT
Tannhjul bak: AbsoluteBlack 18T
Styre: Ragley Wiser 10 mm med Ritchey WCS holker
Stem: Syntace FlatForce 55 mm
Setepinne: Specialized Command Post IRCC
Sete: Fabric Scoop Flat
Bremser: Hope Race X2 med 160 mm Hope bremseskiver foran og bak
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.