Specializeds enduro og utfor-lag har i år inngått et tett samarbeid med de svenske demper-spesialisten Öhlins. Akkurat dette gjør Graves’ nye endurosykkel mer spennende enn på lenge.
Graves la ut bilde og utstyrsliste på Facebook og Instagram i dag. Sykkeloppsettet hans er ikke bare preget av toppdeler og prototyper, men også av personlige preferanser og noen sære vrier.
For det første: Jared Graves velger å sykle på Specialized Stumpjumper FSR 29, snarere enn enduromodellen Enduro.
Da Jared Graves gikk til Specialized
Da Graves tok bronse i utfor-VM
Og demperne skal være svenske...
I tillegg har Graves unnlatt å oppgradere drivverket fra 1x11-SRAM til 1x12 SRAM.
– Det er noen ting med forrige generasjon 1x11 XX1 som jeg liker bedre enn at fordelene med 1x12 veier opp, forklarer han litt kryptisk i kommentarfeltet.
I tillegg skriver han at han vil variere mellom å bruke Öhlins fjærbaserte TTX-demper og deres luftbaserte demper STX 22. Vekslingen mellom demperne påvirker ikke geometrien på sykkelen i følge Graves.
Han har valgt å sette opp Stumpjumper-sykkelen med en ekstra lang gaffel. En Öhlins RFX36 som han enten bruker med 170 eller 160 mm vandring. Med 170 mm vandring i gaffelen oppnår han en styrerørsvinkel på 65,5 grad.
Les også omtale av Intense sin nye Tracer
Store dekk
Dekkvalg er alltid ekstra spennende når det kommer til enduro, og det har ikke blitt mindre interessant den siste tiden med inntoget av såkalte pluss-dekk på arenaen. Graves skriver at han tester ut diverse prototyper fra Specialized og at han veksler mellom 20 forskjellige dekk under testing. På bildet av sykkelen kan det se ut som om Graves tester ut noen ganske så store dekk. Ikke pluss, som defineres fra 2,8 til 3,2 tommer, men det kan godt være 2,5 eller 2,6-tommers dekk han har montert på sine breie Specialized Traverse-felger.
Graves foretrekker et relativt smalt styre og middels lang stem. Et Renthal Fatbar i karbon med 35mm klemmediameter, som enten er spesiallaget eller kappet ned fra standardstørrelsen 800 mm til relativt smale 750 mm, og 50 mm stem. Etter en trend over mange år der styrene har blitt bredere og bredere, ser vi nå flere proffer som velger noe smalere enn de aller bredeste, spesielt til enduro, men også til utfor. Jerome Clementz sykler også med 750 mm styre. Utforstjernen Troy Brosnan er kjent for sine 740 mm styrer. Trange løyper og faren for å hekte i trær og steiner er en åpenbar grunn til å unngå de breieste styrene.
Danske lagre
Et ny avtale for sesongen mellom Specializeds terrenglag og den danske kulelagerspesialisten Ceramic Speed gjør at Graves har keramiske lagre de fleste steder på sykkelen som snurrer rundt.
Les test av Ceramic Speeds trinsehjul her
Tyske Magura leverer bremsene til Graves. Han omtaler sine egne MT7 bremser som «stupidly powerful» noe vi må anta han mener positivt.
Da Jared Graves syklet på Yeti var han en av Shimanos frontfigurer med tilhørende Fox-dempere. Nå er syklene hans vesentlig mindre helhetlige. Forskjellige produsenter leverer mange av delene som til sammen utgjør en, må vi kunne forvente, velfungerende enhet.
Når det kommer til Graves’ bruk av 1x11-drivverk paret med en stor 36-klinge på kranken så vi må vi huske at Graves er råsterk og har kondis som en xc-syklist. I tillegg hinter den imøtekommende australieren til at det kan være noen endringer på gang i drivverket. Er det noe nytt på SRAM på gang? Eller kanskje skal Graves over på Box One-drivverk? Vi får vente å se.
Jared har uansett montert en MRP SXG-karbon-kjedefører på kranken. HT T1-pedaler kobler syklist sammen med drivverket.
Både senkepinne og sete er fra sykkelsponsor Specialized. Graves velger XC-setet Phenom fremfor stisykkelsetet Henge.
Jared Graves er forresten 178 cm høy og sykler på en Stumpjumper i størrelse large.
Enduro World Series starter i år i New Zealand den 26. mars.
13 nordmenn skal delta i årets Enduro World Series.
Zakarias Blom Johansen skal som eneste nordmann delta på alle konkurransene i serien.