Jens Bergmann tok seieren i ultrarittet OffRoad Valdres. Sykkelen han brukte er en eksklusiv og spesiell Santa Cruz Blur med hyssing-eiker og flere unike tilpasninger. Les om sykkelen til den talentfulle Team Skeno sFIT Helse-syklisten.
SKREDDERSYDD BLUR, FØR: Jens Bergmanns Santa Cruz Blur har flere delevalg som virkelig skiller seg fra standardmodellene. Alle foto: Jens Bergmann selv.
Lesetid: 4 minutter
Jens Bergmann (21) tok en overlegen seier på ultradistansen i Offroad Valdres. I det 126 kilometer lange terrengrittet slo den unge Team Skeno sFIT Helse-syklisten nærmeste konkurrent med nærmere sju minutter. Bergmann brukte nærmere sju og en halv time på de 126 kilometerne i høyfjellet i Valdres.
Vi fikk Jens til å sende oss bilder av sykkelen og en kort beskrivelse av valgene han har tatt for å bygge opp sin unike rittsykkel.
Jens Bergmann sykler for andre året med Santa Cruz' rittsykkel, Blur. Hans rittsykkel er en spesiell Blur satt sammen etter Jens' egne preferanser og sykkelstil.
– Jeg er 177cm høy og sykler på en Blur i størrelse large, sier Jens.
– Jeg er hovedsakelig rundbane-syklist og foretrekker teknisk utfordrende løyper. Det kan gjerne komme noen dråper med regn også, så det blir glatte forhold, forteller han. I offroad Valdres var det både vått og teknisk utfordrende, noe som spilte til både Jens og sykkelen hans sine styrker.
– Blur passer meg utmerket. Jeg liker at den sitter høyt i vandringen, selv i bratte motbakker. Det gjør at sykkelen føles veldig kvikk også når demperne er åpne, sier 21 åringen.
Jens har valgt å bruke en vanlig Blur, ikke en TR-versjon med lengre vandring i gaffelen. Men han har oppgradert sykkelen med senkepinne. I tillegg har han satt opp sykkelen med ovalt krankdrev fra Absolute Black. Med 36 tenner på drevet hadde han mer enn nok gir å trå til med på de raske grusstrekningene i Valdres.
Av andre detaljer på sykkelen er de helt spesielle hjulene verdt å legge merke til. Jens har valgt å bygge et hjulsett med umerkede kinafelger i karbon med 30 mm innvendig bredde. Disse har han kombinert med DT Swiss sine eksklusive 180-nav som både er superlette og har keramiske lagre for ekstra gode rulleegenskaper.
Likevel er det de spesielle eikene som skiller seg mest ut. Berd eiker er ikke stive stål- eller aluminiumsstenger slik vi ser på de fleste andre hjul, de minner mer om hyssingtråd lik den man surrer svinesteiken med før den går i ovnen.
Berd-eikene er laget av et thermoplastisk kunstoff med ekstra høy molekyltetthet. Eikene er myke, men skal være både mer solide, mer strekkfaste og vesentlig lettere enn tilsvarende i stål eller aluminium.
Jens forteller at Offroad Valdres var det spesielle hjulsettets ilddåp.
– Hjulsettet var helt nytt før Offroad Valdres, men jeg har kjørt med tilsvarende Kina-felger før, så jeg følte meg trygg på dem, sier Jens.
Totalvekten på hjulsettet er 1260 gram.
Hjulene ble for Offroad Valdres satt opp med Specialized dekk. Fast Trak Control 29x2.3 foran og Renegade Control 29x2.3 bak. I bakdekket har Jens et Tubolight skuminnlegg for å unngå punkteringer. Tubolight innlegget veier bare drøye 40 gram.
Andre ting å legge merke til er at Jens ikke har gått for Fox sin toppgaffel, men spart litt penger ved å klare seg med en Float 32 SC på Performance-nivå. Girsystemet er til gjengjeld SRAMs rådyre og trådløse XX1 AXS. For å både bruke senkepinne og låsespak til gaffel og bakdemper har Jens montert en Wolftooth Barcentric fjernkontroll til den lette KS Lev Ci-pinnen med minimale 65 mm vandring.
Full utstyrsliste for Jens Bergmanns Santa Cruz Blur
Ramme: Santa Cruz Blur CC, sort str.L
Gaffel: Fox SC 32 Float Performance, 100mm
Bakdemper: Fox Float Factory DPS
Gir: Sram XX1 eagle AXS
Shifter: Sram XX1 eagle AXS
Krank: Sram XX1 eagle, 175mm
Drev: Absolute Black Oval 36t, sort
Kassett: Sram X01 eagle 10-50
Kjede: Sram X01 eagle
Kjedefører: Blanding av Hope og OneUp
Bremser: Sram Level Ultimate
Bremseskiver: Sram CLX Centre Lock ,160mm
Styre: Santa Cruz Bicycles Carbon Flat, 750mm
Stem: Syncros XR1.5, -17° 70mm
Holker: Absolute Black Dual density, sort
Nav foran: DT Swiss 180 Straightpull Center Lock 15x110mm
Nav bak: DT Swiss 180 Straightpull Center Lock 12x148mm, Sram XD-boss
Felg: Kina felger, 29-tommer, 30 mm indre bredde, vekt: 400 gram per felg
Eiker: Berd spokes
Dekk foran: Specialized Fast Trak Control 2Bliss Ready, 29x2.3
Dekk bak: Specialized Renegade 2Bliss Ready, 29X2.3, med Tubolight dekkinnlegg
Setepinne: Kind Shock Lev CI carbon, 65 mm drop m/ Wolftooth Barcentric remote
Sete: WTB Silverado Carbon
Pedaler: Shimano XTR M9100
Flaskeholder: Santa Cruz Carbon Bottle Cage, ventre
Vekt: 10,6 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.