Mille Johnset er tatt under vingene til utfor-stjernene Gee og Rachel Atherton. Det betyr at hun også får sykle på en av bransjens mest eksklusive og unike utforsykler.
Helt siden Mille Johnset gjorde seg bemerket som prøvesyklist under verdenscup på Hafjell, har hun vært protesjé hos Atherton-familien. Det var knyttet stor spenning til hva familie-syndikatet skulle gjøre når kontrakten med sykkelprodusenten Trek gikk ut. Løsningen var kanskje ikke det mest åpenbare – de hadde bestemt seg for å lage sin egen sykkel, og lanserte merket Atherton-bikes. Med seg på laget fikk de ingeniørene Ben Farmer, Rob Gow, og Ed Haythornthwaite.
Det dreier seg i all hovedsak om en utforsykkel, men en stisykkel er også på vei. Og når noen av verdens beste utforsyklister lager sykkel – er ikke ting overlatt til tilfeldighetene. Måten å konstruere på er ikke ny i seg selv – fra gammelt av var det vanlig å bruke muffer når man sveiset stålrammer. Det som er unikt her, er materialene. Muffene er i titan – og rørene er i karbon. Kombinasjonen skal sammen oppnå den hellige gralen lav vekt og høy styrke. Muffene i titan lages av et firma som heter Renishaw i Storbritannia, som er spesialister på dette, etter mål fra ingeniørene. Når muffene er klare, lages det karbonrør i forskjellige dimensjoner til rammene, som da «limes» sammen i muffene.
Med seg på laget har de fått demperguruen Dave Weagle. Weagle har utviklet demperoppheng for både Ibis, Iron Horse og Turner for å nevne noen, og sykkelen bruker en «DW6» plattform, noe de er alene om enn så lenge.
Når vi møter Mille for å se på sykkelen, er hun hjemme en snartur før det er videre til Fort William og verdenscup.
– Jeg har syklet på den nye sykkelen i tre måneder nå. Det har vært mye nytt å ta til seg, så nå prøver jeg å bli best mulig vant til den nye sykkelen, forteller Mille.
– Hva er du spesielt fornøyd med på sykkelen?
– Egentlig hele sykkelen, men det jeg merker størst forskjell på, er de store hjulene. Alle Atherton-syklene kommer med 29-tommer hjul, det er nytt for meg denne sesongen.
Utforsykling er på mange måter terrengsykkelsportens Formel 1 – hvor det brukes mye tid på testing og justering av marginale differanser. Det unike med sykkelmerket Mille nå sykler på, er at ingeniørene i prinsippet kan justere geometri og rørlengder på sykkelen og ha en ny ramme klar på ekstremt kort tid.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.