Spesiallakk, spesialknapper og elektronikk. Det er i det hele tatt en ganske raffinert Scott Spark World Cup Nino Schurter sykler på. Så spørs det når han får bruke den med startnummer igjen.
Det har også proffene fått føle på, men syklene stod klare lenge før korona ble kandidat til årets nyord. Nino Schurter viser nå frem gjennom sykkelsponsor Scott hva slags sykkel han hadde tenkt å bruke i sesongstarten i etapperittet Cape Epic.
Oppsettet oppgis å være ganske så likt det han vanligvis vil bruke i en verdenscup. Sveitseren som lenge sverget til hardtail og små hjul, hadde satt opp en Scott Spark med 29-tommer hjul for årets sesong.
Utstyrslista preges i stor grad av Scott sitt eget komponentmerke Syncros, men det er også andre detaljer å legge merke til. Schurter kjører både brede dekk og senkepinne, noe som stadig blir vanligere blant rittsyklister også. Ikke så rart, med de fordelene det har.
Akkurat denne sykkelen får du ikke kjøpt, men en replika har blitt laget, som vi blant annet har skrevet om tidligere.
WATTNISSE: Nino Schurter gjør som de fleste andre sykkelproffer, og kjører wattbasert trening. Quarq-kranken gir de viktige tallene han får på trening. Pedalene er fra HT.INGEN VAIERE HER: Elektrisitet har for lengst blitt integrert i måten vi sykler på, og SRAM sitt AXS-drivverk er noe av det mest raffinerte man kan kjøpe av sykkelkomponenter.KJEDE PÅ PLASS: Surt å miste seieren på grunn av kjedekrøll. De ekstra grammene en kjedefører veier, er verdt det.FETT: Tiden hvor rundbanesyklister skulle sykle med smale dekk og lite knaster er over. Verdensmesteren sverger til hele 2,4 tommer brede dekk fra Maxxis.LAVT: Ikke en eneste spacer til overs. Nino Schurter kjører styret så lavt som det kan gå. Legg merke til braketten til Garmin-computeren på toppen.NOEN BEDRE? Ikke mange i verden kan flotte seg med slike dekaler på ramma.FLUSH: Hendelen til den trådløst aktiverte senkepinnen fra Rockshox er stilig integrert i silikon-holken på styre.HVOR LAVT KAN DU GÅ: For å komme langt nok over fronten når kraften skal ned i pedalene, kjører Nino dette spesialstyret fra Syncros.
Bakdemper: Rockshox Nude RLC3 45mm med Scott Twinloc
Styrelager: Syncros Pro Drop In Tapered
Stem: -
Styre: Syncros Fraser IC SL Nino Special Edition 95mm /-30°/ 680mm
Setepinne: Rockshox Reverb AXS 100mm
Sete: Syncros Tofino 1.0 Regular
Holker: Syncros silikon
Pedaler: HT COMPONENTS M1T
Bakgir: SRAM XX1 Eagle AXS
Girhendel: SRAM XX1 Eagle AXS
Krank: SRAM XX1 Eagle DUB POWER METER, 175MM/ 36T CHAINRING
Kjede: SRAM XX1 Eagle
Kassett: SRAM XG-1299 Eagle/ 10-50
Bremser: SRAM Level Ultimate Blackbox
Hjul: DT Swiss XRC 1200 Spline 30mm, 29"
Dekk: Maxxis Aspen 29x2.40 WT 120TPI EXO/TR med OKO Magic Mill guffe, 80 ml.
Flaskeholder: Topeak Shuttle Cage karbon
GPS/computer: Garmin Edge 130
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.