Hvordan gikk du frem for å bygge denne sykkelen?
– Å bygge denne sykkelen var noe jeg begynte å tenke på da jeg så 2011-modellene fra Scott i fjor høst. Jeg så for meg at den sorte og hvite Scale Premium-rammen ville bli bra med litt ekstra farger. Så da var det bare å sette seg på nettet og surfe etter deler.
Det hersker liten tvil om at her er hver minste komponent håndplukket, er det noen komponenter du er spesielt fornøyd med?
– Jeg synes spesielt mini i-links (vaiersstrømpene, red.anm.) i norgesmesterfargene ble veldig bra. Ellers så har jeg brukt deler fra Schmolke i mange år, og er utrolig fornøyd med de. Setepinnen i 34,9 og 420mm veier kun 112g. Den har jeg brukt i 4 år, noe jeg synes er et godt holdbarhetstegn for en så lett komponent. – Ellers synes jeg nye XTR har blitt veldig bra. Vektreduksjonen på gruppa, og spesielt bremsene, er en stor forbedring. Todelt krank har jeg kjørt i flere år, så det er ingen stor forandring. Jeg kommer nok til å kjøre mest med 44-30 foran og 11-34 bak
Topplokket på kronerøret ditt ser forholdsvis spesielt ut?
– Stemmer, det er en liten kuriositet jeg er godt fornøyd med. Den er egentlig laget som en chainkeeper på Scale-rammen, men jeg fant ut at den passet som topcap også. Og enda bedre; den ga ikke engang utslag på vekta.
Du har også en egenkomponert "birkensykkel", som tidligere er omtalt i Terrengsykkel. Den er utrolig lett, men beregnet på en annen type bruk. Hvor lett tør du bygge en sykkel til maratonbruk i mer teknisk krevende ritt?
– Sykkelen min veier nå ca 7,8 kg, og det er nesten 700 gram lettere enn rittsykkelen fra i fjor. Jeg tror det er mulig å bygge en rittsykkel for maraton ned mot 7 kg. Med de letteste hjulene jeg har og noen andre små justeringer så hadde den nærmet seg 7,2 kg, og det med Race King 2.2 dekk. En så lett sykkel skal det ikke være noe problem å kjøre alle maratonrittene i Norge med.
”Birkensykkelen” din har du beholdt i flere år nå, tror du det samme gjelder for denne?
– Absolutt, denne sykkelen kommer jeg nok til å beholde. Jeg har tatt vare på den første Scalen jeg kjøpte meg i 2005 og den superlette sykkelen jeg har bygd. Disse tre syklene betyr noe spesielt for meg og jeg har lagt ned mye tid i bygge dem opp.
Spesifikasjoner:
Hjul: Shimano XTR-nav bygd med DT-eiker på Notubes Podium felgring
Dekk: Continental Race King RaceSport 2,2"
Krank: Shimano XTR FC-M985 Hollowtech II dobbel krank
Kassett: Shimano XTR CS-M980 11-34
Setepinne: Schmolke TLO 34.9 x 420mm
Styre: Schmolke TLO 25,4 x 640mm
Stem: Syntace F99 25,4 x 90mm
Dempegaffel: DT Swiss XRC 100 Race
Pedaler: Shimano XTR PD-M980
Bremser: Shimano XTR 980, 160mm skiver
Strømper: Mini I-links
Wire: Power Cordz
Flaskeholder: King Cage titan
Holker: ESI silicon
En mester verdig...
Lars Ragnar Manengens rittmaskin for 2011 klokker inn på 7,8 kg, og vil antakeligvis befinne seg langt fremme i feltet på de fleste maratonritt her til lands.
... i rødt, hvitt og blått
Gaffelen på 1170 gram fra DT er nok ikke valgt bare på grunn av fargen, men passer godt til fargekoden.
Fargerikt frontparti...
Bling-faktoren er definitivt høy, og vi antar det har gått med noen timer i byggeprosessen.
...med lav vekt
Styret fra Schmolke er en av Lars Ragnars favorittkomponenter, paret opp med lette og komfortable holker fra ESI, selvfølgelig i forskjellige farger.
Styrerøret på den nye Scaleramma har bredere diameter i bunnen, som gir en sømløs overgang mellom underrøret og frontpartiet, lav vekt, og en stivere front.
Rittkongen
Continental RaceKing er Lars Ragnars førstevalg på dekkfronten, utrustet med slanger og rundt 25psi trykk.
Ned til hver minste bolt
Få ting er overlatt til tilfeldighetene, selv de ellers så subtile flaskeholderboltene er byttet ut.