Han var en av de suverent beste enduorsyklistene i Norge i 2019. Selv om det ikke blir mye rittaktivitet i år, har Ola Landmark bygget seg en Yeti SB 150 endurosykkel.
– Det var flere faktorer som gjorde at jeg til slutt havnet på den. Hovedfaktoren var et nytt samarbeid med Anton Sport som gjorde at muligheten for å sykle på Yeti åpnet seg. Av syklene som er i deres sortiment så var SB-150 den sykkelen som var likest den forrige sykkelen min, samt den som passer mitt bruksområde best.
– Yeti har vel også en variant med 27,5-tommer hjul (SB-165) – ble den i det hele tatt vurdert?
– Ikke i noen vesentlig grad. For meg de siste årene er 29-tommer det jeg har kjørt på og det jeg føler er mest optimalt for min del når det kommer til å få med seg fart og holde fart over hele etapper. Jeg liker noen av karaktertrekkene ved 27,5-hjul, som kvikkere svinger og farts-endringer. Men måten 29-tommere holder på farten trumfer gjennom for min del altså.
Alle foto: Eirik Andreas Mortensbakke
– Hva liker du spesielt godt med sykkelen?
– Det at sykkelen gir deg masse selvtillit og ønsker at du skal kjøre fort er helt klart noe av det beste med sykkelen. Jeg opplever at jo fortere og jo hardere du er med sykkelen bare gjør at den skinner gjennom og blir bedre for min del.
– 185 millimeter drop på setepinnen – hvor viktig er det for deg å kunne senke setet så mye?
– Det gir meg litt mer frihet og trygghet på sykkelen. Det er ikke akkurat nødvendigvis mengden millimeter som er viktig for meg. Jeg har satt på en annen setepinne enn det som står på originalt. Jeg byttet fra en Fox Transfer til Bikeyoke Revive. Jeg liker funksjonaliteten og følelsen i den nye pinnen bedre, og at det er 10 mm mer drop er bare et pluss.
– Hva slags framskjerm har vi her? Hvor fikk du tak i den, og hvordan synes du den fungerer?
– Dette er en RRP Pro Guard Mini. Jeg fikk vite om den via Instagram og Bård Pettersen sin butikk «Sykleriet». Det er en forskjerm som sitter skrudd fast i buen på ytterbena på gaffelen og står i spenn på hver sin side av dekket, noe som gjør at den sitter godt fast og det er et pluss at den ser bra ut.
– Ikke så mye som en liten kjedefører en gang? Har du klart deg greit uten?
– Jeg har ikke klart å få kjøpt meg en ennå. Jeg har faktisk aldri hatt kjedefører på noen av de tidligere syklene mine. Det har bare skjedd et par ganger at jeg har mistet kjedet, ellers har jeg har vært veldig heldig med at kjedet har holdt seg på drevet. Men jeg ser nytten at det kanskje kan være lurt å investere i en i fremtiden.
– Hvilken erfaring har du med dekk-innlegg?
– For min del så har Cushcore gjort susen. Det å kunne vite at man har en ekstra sikkerhet i dekket dersom uhellet skulle være ute, er veldig deilig å ha. I svinger der dekk kan ha en tendens til å rulle og gjøre at man ikke helt får det grepet man ønsker, skiller Cushcore seg veldig ut. Med dette inne i dekkene kan jeg pushe hardere og allikevel være sikker på at alt holder seg like bra er deilig å vite, og det jeg merker aller størst forskjell.
Ola Landmarks Yeti SB150
Ramme: Yeti SB 150 Carbon «TURQ Series» (T2 spec)
Gaffel: Fox Factory 36, Grip 2 – 170 mm vandring med RRP ProGuard Mini forskjerm, ca 76 psi, utgangspunkt på justering: HSC: 16klikk. LSC: 9 klikk, HSR: 8 klikk, LSR: 11 klikk, 0-1 volumspacere
Bakdemper: Fox Factory X2, 230 x 60 mm, 150mm vandring, ca 200 psi, utgangspunkt på justering: HSC: 13 klikk. LSC: 16 klikk, HSR: 15 Klikk LSR: 15klikk, 2 volumspacere
Styrelager: Cane Creek 40 integrert
Styre: Joystick - Binary Carbon 760 mm, 35 mm
Holker: ODI Elite Pro
Styrefremspring: Joystick - Binary Stem 50 mm, 35 mm clamp, med K-edge topcap med Garmin-feste
Setepinne: Bikeyoke Revive, 185 mm drop, 31.6 mm diameter
- Bak: Maxxis Minion DHR II 29"x2.4WT, Maxterra, EXO+, Slangeløst med CushCore innvendig. Dekktrykk: der tommelen synes det føles bra.
Pedaler: Shimano XT, PD-M8020
Flaskeholder: Specialized Zee Cage carbon, uttak til høyre
Vekt: 15 kilo
– Hvordan setter du dem opp demperne og hvilke tanker gjør du deg rundt det?
– Når det kommer til dempere så sliter jeg like mye hvert år. Jeg måler sag og prøver å finne en gyllen middelvei jeg alltid kan komme tilbake til dersom jeg skulle rote meg bort. Når det er seks måter å justere på både på frem og bakdemper, så totalt 12 steder å justere, så er det fort gjort at jeg går i surr. Ettersom dette er en helt ny sykkel for meg så er jeg fan av å også bruke ulike «kalkulatorer» for å finne et godt utgangspunkt. Jeg foretrekker å heller ha det litt mykt slik at jeg føler at det flyter smooth, men samtidig ha litt igjen dersom det skulle komme harde kompresjoner eller jeg skulle driste meg ut på hopp.
– Hvilke tanker har du gjort deg rundt styrebredde?
– 760 mm styre synes jeg er helt midt i blinken. Standard stod det 800mm på sykkelen, og da følte jeg meg som en passasjer på sykkelen. Ettersom at jeg ikke er den kraftigste personen så føler jeg denne bredden passer meg bra. Komboen av det å kunne ha god stabilitet og at det ikke blir for langt rundt i trange svinger og der man trenger litt «pop» og kvikkhet. Veldig individuelt hva man foretrekker, men blir det for bredt så mister man litt lekenheten og kontrollen i trangere partier.
– Hva blir neste oppgradering?
– Jeg sitter å funderer litt på en bashguard/chainguide da det er fine fester for det i ramma samt at det kan være med på å øke tryggheten rundt resten av utstyret. Og så sikler jeg litt på en coil-shock, men jeg kan ikke helt rettferdiggjøre en ny bakdemper når den som står på er så bra. Da er kjedefører mer innenfor rimelighetenes grenser.
– Hva blir første rittet?
– Sesongen skulle normalt sett vært godt i gang og jeg snart på vei til min første EWS for året i Frankrike. Sånn som omstendighetene ser ut akkurat nå blir forhåpentligvis første ritt Oslo Enduro (15-16 august). Og dersom myndighetene løser opp på reiseforbudet så blir det EWS i Sveits i slutten av august også. Det kan bli en travel høst dersom alt blir normalt igjen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.