Scroll deg nedover siden for å se noe utenom det vanlige!
Opphavsrett alle bilder: Kristoffer H. Kippernes Rekordlett
"Gliset" i all sin prakt. Totalvekten er 7,1kg som avbildet, hvorav rammen utgjør skarve 917gram i small. Ja, Ronny har veid den.
- Med Maxxis Ikon dekk vil den havne på ca 7,3kg, og til Birken har jeg et oppsett med stiv gaffel klart som gjør at den vil veie omtrent 6,4kg, forteller Ronny.
Twist it
De nidelte Sram XO gripshifthendlene har Ronny sendt til Tyskland for å få de modifisert til å passe sammen med tidelt SRAM XX-gruppe.
- Dette ble gjort til den forrige sykkelen jeg bygde. Nå har jo SRAM lansert XX gripshifthendler, de har jeg selvfølgelig lagt inn forhåndsbestilling på for lenge siden, ler han.
- Bremsene er en litt spesiell variant, Formula R1 Batman Edition med carbon handler, alt farget i matt sort.
Høy i fronten
Et vanlig problem med tjueniere er at de kan være litt høye i fronten. Ronny har gjort noen enkle, og noen kompliserte inngrep for å ta hånd om dette;
- For å få styrehøyden mest mulig lik som en sykkel med 26" hjul, så har jeg valgt et 100mm Syntace F109 TI stem på 116 gram som peker 17 grader nedover. Med dette stemet så vil styret egentlig bli 12mm for lavt, så valget falt på et styre som Ole Christian Fagerli anbefalte meg via terrengsykkel.no-forumet.
- Styret jeg valgte er fra MCFK, en modell med 10mm rise, 660mm bredde, og anorektiske 116,4 gram. Dette oppsettet gir meg totalt 2mm lavere styre enn hva jeg hadde med 26" hjul.
Reodor Felgen
Greit nok, bytte stem og styre kan de fleste med litt grunnleggende mekkekunnskaper klare, men Ronny ga seg ikke der;
- Dempegaffelen er nok noe utenom det vanlige. Jeg har modifisert en 2010 Cannondale Lefty speed Carbon 110 DLR SL. Leftyen har jo en fast avstand mellom øvre og nedre klemme, og den nedre klemmen kan ikke flyttes opp.
- At klemmen ikke kan flyttes, innebærer at det må brukes en spacer mellom stem og lefty adapter for å stramme styrelageret. Dette vil igjen innebære at stemet blir montert veldig høyt, noe man selvfølgelig ikke ønsker på en 29er.
- Løsningen ble å kutte den nedre klemmen som er limt fast i to, og deretter slå delen løs fra selve karbonrøret. Deretter TIG-sveiset jeg klemmen sammen igjen, og den ble limt fast igjen, 19mm lenger opp. Ved å gjøre denne jobben, oppnådde jeg flere ting;
1. Jeg fikk den letteste 29er gaffelen med 110mm vandring i verden, på 1150 gram.
2. Aksel til krone-avstanden er nå tilpasset 29er rammer ment for 100mm gaffel, avstanden ble nå kun 3mm mindre enn for eksempel Fox 29er gaffler (a-c avstanden tidligere var tilpasset 26er ramme ment for 100mm gaffel)
3. Pga økt A-C avstand kunne jeg nå bruke 29er hjul og fortsatt ha 110mm vandring
4. Øvre Lefty klemme er nå 0,5mm over styrelageret, og jeg slipper å ha spacere mellom stem og lefty adapter
5. Stem kan monteres lavere enn med en 29er spesifikk lefty
Lett hjulbygg
Hjulene er heller ikke spesielt tunge;
- Jeg kjøpte først et standard Notubes Gold hjulsett, som jeg brukte under birken 2011. Dette hjulsettet ble deretter plukket fra hverandre, felgringer ble sendt til Tyskland (R2-bike) for ombygging med Extralite Hyper Lefty - Hyper Rear nav, sorte Sapim CX-ray bladete eiker og sorte alu nipler. Til slutt havnet de på 1230 gram. Hurtigkoblingen bak er en titansak fra Stans.
- Bontrager 29-0 Team Issue 1.9 veier 400 gram og er et fantastisk lettrullende dekk med utrolig bra grep på grus. I 2012 skal jeg prøve Schwalbe Racing Ralph satt opp med caffe latex guffe.
Lett hekk
Drivverk og gir er SRAM XX, utvekslingen på kassetten er 11-36.
- Jeg kunne spart enda mer vekt ved å gå for en 11-32-kassett, men jeg er opptatt av å ikke inngå slike kompromiss, funksjonen og andre preferanser er også viktig for meg.
Minimalistisk
Seteklemmen i karbon fra MCFK veier skarve 8 gram, og kan kun se seg slått på vektskåla av Scotts egen integrerte på Scale 26" rammen, som veier 5 gram.
Topplokket
Siden gaffelløsningen ikke er helt konvensjonell på denne sykkelen, foregår ikke stramming av styrelager på vanlig vis heller.
- Jeg bruker bare en tvinge for å stramme styrelageret, og så strammes boltene i styrefremspringet på normalt vis deretter. Topcap'en fra Extralite på 2 gram er bare limt fast!
Center of attention
Clavicula har de fleste hørt om, og er synonymt med "sært" og "lett". For å spare vekt er denne kranken et selvfølgelig valg.
- Jeg bruker en THM Clavicula med 172,5mm armer, og THM pressfit lager. Klingene jeg bruker, er Exprimental Prototype Oval med 39tenner, og Extralite med 30tenner. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke Extralite Gara 42-28, men jeg valgte dette oppsettet da 39tenner som tyngste utveksling er tungt nok på 29´er.
- Pedalene er Eggbeater 4ti fra Crank brothers med akslinger fra Ward Industries, som tilsammen veier 168 gram.
Fjærvekt
Spesialklemmer i karbon fra produsenten BKP gjør at monteringen av bremser og fremgir gjøres enda lettere.
- Klemmen til fremgiret veier 7 gram, og klemmene til bremsene veier 4 gram.
Integrert
Scott var tidlig ute med å lage integrerte fester for skivebremser i rammene sine, og her er festet lagt inne i baktriangelet. En adapter mindre trengs, og vips har man spart enda litt vekt. Ronny kompletterer ved å bruke en av de letteste bremsene på markedet, samt bremseskiver fra Hope på 86 gram, og sorte titanbolter som veier 1 gram per stykk.
Lettest i klassen
Kostbart er det kanskje, men Ronnys valg av sete- og setepinne er av ypperste klasse, og laveste vekt;
- Setepinnen er fra MCFK, og er laget etter mine mål og vekt, med krybbe fra Otto Jægersom er spesialtilpasset setet han har laget. Tilsammen veier ikke dette mer enn 122 gram.
- Jaeger Liteseater et fantastisk godt sete på imponerende 77 gram, som jeg er veldig fornøyd med!
Har DU tips til andre sykler du syns fortjener litt ekstra oppmerksomhet? Legg igjen forslag i kommentarfeltet!
Eller har du kanskje noen vektsparende tanker du vil dele?