Michael Cook skulle bygge sykkel for å drive med sti- og skogsarbeid, valget falt på en Surly Ice Cream Truck. Med bærestativer som kan laste opp til 70 kilo, får han med seg redskaper til skogs.
NYTTESYKKEL: Når Michael Cook skal ut å bygge sti, setter han sin lit til en Surly Ice Cream Truck spesialbygd for å ta med redskaper.
Lesetid: 2 minutter
I denne artikkelen kan du lese mer om hva Michael Cook pakker opp denne sykkelen med. – Hvorfor akkurat fatbike til dette formålet?
– Jeg så litt på andre sykler, men jeg synes det er morsomt å sykle på vinteren, og fatbike tar seg bra fram der det er dårlig underlag. Og når du skal laste opp med så mye som jeg gjør, er de store dekkene bra, for sykkelen spretter ikke så mye rundt på stien.
– Det er jo fristende å foreslå en elsykkel når du skal drasse på mye utstyr?
– Jeg liker elsykler, men denne ville jeg skulle være så enkel som overhodet mulig. Simple and stupid. Og sykkelen koster rundt 20 000 ut av eska, det er jo noe.
– Hva er du spesielt fornøyd med?
– SLX-gruppa er ekstremt bra. Jeg har sykla på mye forskjellig, men den er så smud når du får litt belastning på den. Det er en helt annen verden. Stor range har jo alle nå om dagen.
– Vi skal ikke forskuttere noe om vekta på sykkelen, men du har altså de letteste bremsene fra SRAM her, med hendelblad i karbon?
– Alle som har vært ute en vinterdag og sykla, veit at hendelbladet på bremsen må være i karbon. Når det er kaldt, så vil aluminium lede kulda mer.
– Du har prøvd å spare ytterligere vekt på bremseskiveskruene ser jeg?
– Ja. Her har jeg bare brukt fire skruer per bremseskive i stedet for seks som er standard, og skruene er selvfølgelig i titan. Og så er det sjukt lett, det er viktig når sykkelen veier rundt 40 kilo ferdig pakka!
– Ja, og hvor mye veier den?
– Den første gangen jeg sykla inn i skogen, fullpakka med utstyr, veide den rundt 60-70 kilo.
– Hva med fremtidige oppgraderinger?
– Sykkelen er ganske standard, men jeg har bytta bremsene, stem og styre, og holker. Setepinnen skal byttes, og da blir det selvfølgelig en setepinne i karbon, for å spare vekt. Jo, og så har jeg bestilt karbonfelger til den.
– Bruker du den til noe annet enn stibygging?
– Ja, jeg sykler masse turer med den på vinteren. Jeg elsker å sykle fatbike. Ok, der sa jeg det, it´s out there.
Michael Overbeck Cook
Alder: 27
Yrke: Sykkelmekaniker
Andre sykler: Giant Reign, Santa Cruz 5010, Identiti Jekyll.
Ramme: Surly Ice Cream Truck 2020 størrelse Large, i stål.
Gaffel: Surly stål-gaffel
Styrelager: Cane Creek 40
Styre: Gusset Slade 38 mm rise
Holker: Gusset S2
Fremspring: Gusset S2 30mm
Setepinne: Whisky No. 7. Karbon med 0 mm offset
Sete: Gusset S2
Setepinneklemme: Original Surly klemme
Skifter: Shimano SLX SL-M7100
Bakgir: Shimano SLX 12-delt RD-M7100
Krank: Race Face Aeffect med 30T drev, gjenget kranklager
Kassett: Shimano SLX 12-delt
Kjede: Shimano SLX 12-delt
Bremser: SRAM Level Ultimate
Skiver: SRAM Centerline med titan-bolter
Hjul: Surly My Other Brother Darryl 80 mm felger med Micro Spline boss på Novatec nav.
Dekk: 45Nrth Dillinger 5 tommer foran og Surly Lou 4,8 tommer bak
Pedaler: Crank Brothers Mallet
Vekt: Mye!
Tillegg: Surly bagasjebærere foran og bak med til sammen 72 kilo lastekapasitet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.