SYNLIG I FELTET: Med friske fargevalg blir Johannessen-tvillingene, her representert ved Tobias, lett å få øye på i sesongens ritt.
Lesetid: 3 minutter
Tvillingene Tobias og Anders Johannessen er to av landets desidert raskeste terrengsyklister. Før 2019-sesongen byttet de sykkelsponsor, og da nye sykler skulle bestilles, fikk de muligheten til å komponere etter eget ønske gjennom Treks Project One-program.
– Hvem har valgt fargene på sykkelen?
– Arjan Boldingh er sjefsdesigner, gutta på Sørensen Sykler ligger kanskje litt foran oss andre på sykkelmoten. De fikk frie tøyler til å velge farger og design. Jeg var spent, men det ble sinnsykt bra. Jo mer jeg har sett på sykkelen, jo kulere har den blitt.
– Kan du fortelle mer om bakgrunnen for fargene?
– Det var å ha noe som skiller seg ut og er litt tilbake til 90-tallet. Jeg skjønner ikke helt dem som bare velger å ha alt i svart eller kjedelige farger når man først bruker penger på en Project One-sykkel. Det er like greit å dra på litt.
– Har du mye erfaring med heve/-senkepinne fra før?
– Jeg har kun testet det et par ganger før, men nå er jeg er overbevist om at dette er veien å gå. Løypene har blitt såpass røffe nå. Det var flere ganger forrige sesong jeg skulle ønske jeg hadde det. Den nye Bontrager-pinnen virker utrolig bra.
– Kommer senkepinnen til å stå fastmontert?
– Ja, på fulldemperen blir den det. I alle internasjonale løyper med få unntak vil det lønne seg å bruke den ofte. Pinnen er såpass lett at den ikke er til noe hinder i de løypene man ikke trenger den.
– Hvilken innstilling kjører du på geometrijusteringen (Mino-linken)? Vil du bruke forskjellige innstillinger?
– Jeg har ikke fått lekt så mye med den enda, men kommer helt klart til å se ann løypa. Jeg liker en aggressiv sykkel, så jeg tipper den blir stående mye på high. Hvis det er røffe løyper så vil det helt klart være en fordel at vi kan slakke vinkelen litt og få en enda mer stabil sykkel nedover.
– Hvordan synes du den nye TwistLock-hendelen fra RockShox fungerer?
– Den er helt rå, funker akkurat som en lockout skal. Men det beste er hvordan den er integrert i holken. Endelig har man muligheten til å ha senkepinnehendelen på undersiden som gir en clean look og mye enklere tilgang til hendelen.
– Hvilket lufttrykk pleier du å kjøre i dekkene?
– Dette varierer veldig mye i forhold til løype og forhold. Michelin-dekkene tåler å kjøres med lite så, så hvis det er gjørmete kan jeg kjøre helt ned mot 17 psi, men hvis det er tørre og raskere løyper kjører jeg vanligvis 24 psi.
Tobias Johannessens - Trek Top Fuel
Alder: 19 år
Yrke: Syklist på fulltid
Andre sykler: Trek Boone 5 cyclocross og Dare Mr1s Landevei
Ramme: Trek Top Fuel 9.9 Project One 18,5
Gaffel: Rockshox Sid SE 100 mm
Bakdemper: Fox Float Factory series 100 mm
Styrelager: FSA IS-2C Karbon
Styre: Bontrager Kovee XXX 35, 720 mm
Holker: Rockshox Twistlock
Fremspring: Bontrager Kovee Pro 35 90 mm -11 negativt
Setepinne: Bontrager Line Dropper 125 mm vandring
Sete: Bontrager Montrose Pro 138 mm
Setepinneklemme: Bontrager
Skifter: SRAM XX1 Eagle
Bakgir: SRAM XX1 Eagle
Krank: SRAM XX1 Eagle 34/36 T
Kassett: SRAM XX1 Eagle 11-50t
Kjede: SRAM XX1 Eagle
Bremser: SRAM Level Ultimate
Hjul: Bontrager Kovee Pro 30
Dekk: Michelin Jet XCR/Force XC 2.25
Pedaler: Shimano XTR
Vekt: 10 kilo med pedaler
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.