Vant eliteklassen for herrer i Birken på prototype-sykkel
Ole Hem vant i helgen Birkebeinerrittet i seniorklassen for menn og stilte på start på sin splitter nye Wilier Prototype hardtail. Vi har tatt en nærmere titt på sykkelen.
HEMMELIG: Prototypen Ole Hem syklet på har lik lakkjobb som biler som ikke er lansert. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Lesetid: 3 minutter
Ole Hem forteller at sykkelen han brukte på Birken i 2022 er en helt ny hardtail-modell fra italienske Wilier som først kommer på markedet i 2023 og har foreløpig ikke fått noe navn. Sykkelen har han brukt siden slutten av juli på blant annet CykelVasan, Grenserittet og to maratonritt i alpene.
Den nye rammen har slakere styrevinkel (68 grader), lengre overrør og kortere baktriangel enn tidligere halvdempere han har kjørt fra Wilier. Så langt er den brukt på ritt med mye grus og Hem er fast bestemt på at dette også er sykkelen han skal bruke under årets VM-maraton i Danmark senere i høst. Etter dette blir det kun fulldemper han kommer til å bruke.
– Hva liker du best med den nye sykkelen?
– Jeg liker at den responsiv og veldig lett (9,1 kilo rittklar i størrelse medium). Ramma er veldig stiv, så da hjelper det mye med dekkinnlegg bak som gjør at jeg kan kjøre mindre luft.
Hem sier videre at på stiturer har han kjørt ned mot 15-16 psi for økt komfort, og bruker dekkinnlegg fra Andreani fordi han har blitt vant til å kjøre fulldemper, og da legger man til seg en kjørestil som ikke alltid går så bra på hardtail. Han hadde noen gjennomslag og punkteringer i en periode han kjørte uten. Mer om dekkinnlegg kan du lese her. Hem skryter også av den nye geometrien på ramma, som han mener er en solid oppgradering fra tidligere rammer fra Wilier.
UTPRØVD: XTR-bremsene er et foretrukket valg av mange rittsyklister. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
DET SVAKESTE LEDD: Ekstra kjedeledd kan være avgjørende å ha lett tilgjengelig. Ole Hem har det gjemt under strikken på GPS´en fra Bryton. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
TRENINGSDATA: Elitesyklister er avhengige av en god sykkelcomputer eller GPS for å styre treningen. Ole Hem sverger til en Bryton S500. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Spesifikasjoner
Ramme: Wilier carbon prototype, størrelse M
Gaffel: Fox 32 med kashima coating, 100 mm vandring
Lockout: ja, med bryter på styret
Styrelager: Ritchey Comp
Holker: Ritchey
Styrefremspring/styre: integrert Wilier, 72 cm styre, 90 mm stem med en vinkel på -17 grader
Setepinne: Ritchey WCS Carbon
Sete: Prologo Scratch M5
Setepinneklemme: Leonardo
Skiftere: Shimano XT
Bakgir: Shimano XTR
Krank: Shimano XTR med dobbeltsidig wattmåler fra Inpeak (38T drev)
Kranklager: Shimano
Kassett: Shimano XT
Kjede: Shimano XTR
Bremser: Shimano XTR
Bremseskiver: Shimano XTR, 160mm
Hjul: Miche K1 Team Issue carbonhjul, 1370 g
Dekk: Pirelli Scorpion XC H 2.2” foran og bak
Dekkinnlegg: Andreani (kun bak)
Pedaler: Shimano XTR
Flaskeholder: Elite Prism (2 stk.)
Computer: Bryton s500
Vekt: 9,1 kg
Vis mer
– Senere år har Birken også blitt vunnet på fulldemper, hvorfor valgte du hardtail?
– Begge deler funker bra på et ritt som Birken. De siste årene har jeg selv også kjørt fulldemper, men i år er det VM i Danmark med en løype for hardtail, så da har jeg valgt å kjøre dette en stund i forkant for å venne meg til det. Det var også en liten fordel for meg i bakkene, og var kanskje det som gjorde at jeg kunne riste av meg Eskil og Tormod i Rosinbakken. Uansett er det ikke veldig mye klatring i Birken kontra ritt jeg kjører utenlands, men det kan fort hende at jeg velger fulldemper neste gang
Hem forteller videre at han kjørte med et dekktrykk på 18 psi foran og 19 psi bak under rittet. I Fox-gaffelen, som er en Factory 32 med kashima coating, så hadde han 75 psi på rittdagen.
KUN: ...det beste er godt nok, Ole Hem sykler med dempegaffel fra øverste hylle fra Fox. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
FØRERLØS: Ole Hem tra sjansen på å sykle uten en liten kjedefører til krankdrevet, slik mange sykler er utstyrt med. Det hold inn til seier i eliteklassen for menn i Birken. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
OPPGRADERING: Startnummer seks, men i eliteklassen for menn ble Ole Hem nummer én fra Rena til Lillehammer. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
–Mange er opptatt av wattverdier. Du syklet selv med wattkrank. Kan du si noe om tallene dine på Birken?
– Jeg hadde en snittwatt på 326W og var oppe på 1040W på maks. Jeg bruker egentlig ikke tallene så mye underveis på ritt. Jeg ser mer på distanse, tid, høydemeter og høyde mens jeg sykler ritt. Wattverdiene er noe jeg ser på i etterkant av ritt for en slags analyse.
– Hva med væske- og matinntak underveis over fjellet?
– Temperaturen var ganske optimal på rittet, så jeg drakk 1,5 L sportsdrikke og fikk i meg 4 gel underveis, omtrent en i halvtimen. På lengre og varmere ritt blir inntaket naturlig nok større.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.