I 1998 ble GT kjøpt av Schwinn, og som flere andre innunder paraplyen til Schwinn, gikk det ad undas i 2001, når Schwinn gikk konkurs. Etter å ha blitt kjøpt opp på nytt, begynte en merkevaregjenoppbygging, og etter noen års prøving og feiling var de oppe med stø sjøbein igjen på midten av totusentallet. Noterbare modeller var GT DHi og Ruckus-serien, som begge ble populære i Norge. Og den... interessante GT IT-1.
Nå for tiden er GT i vinden med Atherton-søsknene; Dan i enduroserien og Gee (når han ikke vinner: tidenes sureste utforsyklist) og Rachel i verdenscupen i utfor. For ikke å glemme den aldrende trial-nå-stisyklist-legenden Hans Rey som ennå farter rundt på GT-sykler, noe han har gjort siden tidenes morgen. Og syklene er tilbake i toppsjiktet, der de strengt talt tilhører.
For 2014 står to nye modeller parat, den ene har et velkjent navn; Force. Dette er fortsatt en stisykkel av det grovere slaget, GT kaller dens kategori for – trendnisser får holde seg for øynene – all mountain. Kjenner du et behov for å vise at du følger med i tiden kan den nok kalles en endurosykkel. Dan Atherton har vært sentral i redesignen av Force, og det burde være et greit alibi i så måte. Nytt for Force er demperopphenget, som får tyngdepunktet lavere, og geometrien, som er slakere, lengre og lavere. Og hjulene er av 27,5-varianten. I sum er Force en kapabel stimaskin for de som liker å dra på utfor.
Force Carbon Pro har som navnet peker til en karbonramme, og sykkelen er plettfritt utstyrt for sin designerte bruk, med Reverb Stealth-juksepinne, 760mm bredt RaceFace Turbine-styre, kort Turbine-stem og 180mm rotorer på Formula T1-bremsene. Det vel ansette E.thirteen-hjulsettet er montert opp med brede dekk fra Continental. Shimano tar seg av drivverkstjenesten med XT-utstyr (trippelkrank antyder toleranse for lange, bratte motbakker), og Fox fikser demperbiffen, med 34 Float-gaffel og -demper. Vi må si oss litt overrasket over ikke å se Kashima-innerbein til prisen, 44 999,- er ikke vekslepenger, men sykkelen er kompromissløst utstyrt ellers. Det finnes også en rimeligere modell, kalt Expert, om prisen gjør deg himmelbedutten.
Vandringen foran og bak er 150mm, altså nok til enduroritt og tøffe toppturer. Med 67 graders styrevinkel er den dog ment for å bombe på utfor, og om du ferdes mer i lettkupert terreng, er det nok greiere og mer interessant å se på lillebroren, den nye Sensor.
Med 130mm vandring foran og bak og den samme hjulstørrelsen som storebroren er dette en mer allsidig stisykkel for lek og moro i skogen og kanskje et og annet distanseritt. En rask titt på rammen viser mye det samme som Force, med lavt demperoppheng og slake vinkler. 68 graders styrevinkel gir stabilitet i rufsete partier, men ikke mer enn at den er lett å få med opp motbakkene. Som på Force er demperopphenget splitter nytt, og arver fra GTs I-Drive, som har gjort bra arbeid med å isolere tråkkpåvirkning fra demperegenskapene. Fox-bakdemperen går gjennom seterøret, bare såvidt over kranksettet, og det hele ser elegant og kompakt ut.
Utstyret på Sensor Carbon Pro likner storebroren, med Fox Float, XT-gruppe, E.thirteen-hjulsett, RaceFace-cockpit og Reverb-pinne. Dermed burde det heller ikke overraske at prisen er den samme, 44 999,-.
En nyhet er det ikke for 2014, den nye Fury-serien ble sluppet litt midt i utforsesongen i 2013. Men for de som har bratte stier i hagen, eller har lyst på sesongkort på Hafjell, og ikke ser poenget i å legge to månedslønner i en verdenscupverdig sykkel når evnene såvidt er norgescupverdige, er GTs Fury Expert verdt en lang titt. Her er alt tilrettelagt for et langt liv i doserte løyper, med få, om noen, behov for oppgraderinger.
Også på Fury ser vi en bakdemper som går veien gjennom seterøret for å følge I-Drive-patentet til GT. Forvent altså å kunne tråkke galematias uten å bekymre deg for å tape hundredeler til motstanderne på grunn av svak design i sykkelen. 220mm vandring bak og 200mm foran følger normalen i utforverdenen ganske greit, det samme gjør geometrien, med det moteriktige prinsippet langt, lavt og slakt i fokus.
Dempingen er det igjen Fox som tar seg av, med 40R-gaffel og Van RC-bakdemper. Du mister litt justeringsmuligheter fra de dyrere modellene, men har fortsatt riktig gode demperegenskaper. Shimanos rimelige, men funksjonelle Deore og Zee tar seg av drivverket, mens hjulene består av ikke så kjente Jalco-felger på internmerket AllTerra-nav. Om vi skal se for oss en fornuftig oppgradering på Experten er det nok hjulsettet, her er det nok vekt å spare. Cockpitdelene kommer fra Kore, med 800mm bredt styre, akkurat så bredt som det burde være på en moderne utforrigg.
Så er det prisen. Vi synes 29 999,- er en svært levbar pris for en sykkel tuftet på Athertonenes verdenscupmaskiner, spesielt med en fornuftig utstyrsliste som nevnt over. Fortsatt finnes en rimeligere lillebror, men om du tenker å sniffe på utforritt til sommeren eller vil sykle mange høydemeter i uken, mener vi dette er en av de få syklene du bør se på til en fornuftig penge.