Den stilen har de beholdt ganske greit frem til i dag. Den så smått legendariske V10 er kanskje den mestvinnende sykkelen i utforsyklingens historie, og nykommeren Bronson, som vi skal prate om senere, er en drivende god endurosykkel. Men syklene Santa Cruz lager er fortsatt preget av at de er ment for å ha det gøy, like mye eller mer enn å sykle mot klokken i ritt.
Og relativt nytt er det at Santa Cruz stiller opp med et helt nytt undermerke, Juliana. Dette er et damesykkelmerke, med navn tatt fra Juliana Furtado, den første kvinnelige verdensmesteren i rundbane. Og også verdensmester i utfor fra 1992. Nok om gamle sykkellegender. Juliana er et highend-merke, noe som er et friskt pust inn i det voksende, men ikke voldsomme markedet bestående av ordentlige terrengsykler for damer.
Toppmodellen heter like godt Furtado Primeiro, etter nevnte legendes portugisiske opphav. Dette er en fulldempet karbonramme, ikke ulik Tallboy fra Santa Cruz’ rekker. Kortere overrør og bedre standover-høyde skiller Julianaene fra storebrødrene, og 27,5”-hjul er standard. Primeiro er karbonversjonen, Segundo aluminiumsversjonen. Vi skal se litt på førstnevnte.
Rammen alene koster 24 490,- komplett sykkel 48690,-. Ikke småpenger, men det må sies å være befriende å se en damesykkel uten begynnerutstyr og sommerfuglmotiver, og denne sykkelen måler seg godt mot andre highendsykler. Demperopphenget er Santa Cruz’ velprøvde VPP, og geometrien gjør Furtado velegnet for jenter som vil hevde seg på neste sesongs enduroritt, eller sykle lange stiturer. 125mm vandring holder bra til toppturer når syklisten ikke veier 90 kilo, og vekten burde tillate gode resultater på for eksempel Ultrabirken.
Utstyrslisten er funksjonell så det holder, med XT-gruppe, Fox 32 Kashima-gaffel, Reverb-setepinne og hjul fra DT Swiss. Litt overraskende er det dog å se trippelkrank, vi ville foretrukket en dobbelkrank. For enduroritt kan det være en god oppgradering med et Wolf Tooth- eller RaceFace –drev som kapper ned til 1x10. Er prisen for drøy, kan du kappe over 15 000,- på å gå ned på en Furtado Segundo, som deler geometri med toppmodellen.
For de endurofrelste gutta finnes Bronson. 27,5”-hjulsett og 160mm vandring i kombinasjon med en 67 graders styrevinkel gir en nedoverpløyende stisykkel. Vår egen Gaute Reitan brukte en slik når han overlevde Trans-Provence tidligere i sommer. Karbonrammen koster 25 990,- og hvordan totalprisen ser ut er opp til deg. Komplett sykkel starter på 39 890,- for en fullgod SLX-pakke. Om lommeboken begynner å bli for tung, kan du legge til litt XX1 eller XTR, sette på et par Enve-karbonhjul, og vips, er du oppe i 75 000.
Bronson har som sagt relativt slake vinkler, samt korte kjederør og et lavt krankhus. Dette gjør den til en virkelig rask og kvikk stisykkel, som ikke taper stort når det går oppover. I sum en allsidig sak for de som liker å dra på når det går nedover. Vi liker også å se utvendig kabelføring som ikke rasler inni rammen, og 73mm kranklager som ikke knirker. If it ain’t broke…
Tilsynelatende lik, men allikevel temmelig annerledes, er Solo - eller 5010, som den ble nødt til å hete på grunn av amerikansk juss. Også her finner vi 27,5-hjulene, de korte kjedestagene og det lave krankhuset. Men til forskjell er den en grad brattere styrevinkelen og vandringen på 125mm. Dette er heller ikke en sykkel som er redd utforkjøringene, men tanken bak 5010 er lange stiturer. Skal man tro navnet og den svært så gode introduksjonsvideoen med Steve Peat, skal disse turene foregå alene. Det bestemmer du selv.
Rammen kommer på 25 990,- og komplett sykkel kan bygges fra 38 690,-. Men som på Juliana og Bronson finnes en aluminiumsversjon, som kapper prisen betraktelig, og du kan komme deg under 30 000,- inkludert en heve-/senkepinne. Det synes vi er en svært så levbar pris for det som kan være en sykkel for virkelig mange år.