For 2014 har Lapierre fått hjelp av ikke ukjente Nico Vouilloz til å redesigne Spicy-serien. Om du ikke kjenner Nico, og dermed ikke er imponert, vil vi nevne at mannen har 10 VM-seire i utfor. Og etter en flørt med rallybiler er mannen tilbake på sykkelen, og er aktiv i enduroserien. For utstyrsnerdene er det kanskje mer verdt å nevne e:i-systemet deres på bakdemperne. Mer om det straks.
Spicy-syklene er altså basert på Nico Vouilloz' enduromaskin, laget etter hans tanker om hva som er raskt og effektivt. Det burde være talende for de fleste, uavhengig av hvilken prisklasse man legger seg på. Om vi titter på den sykkelen i Lapierres sortement som likner mest på Vouilloz' egne, Spicy Team, finner vi en kompromissløs pakke. Rammedesignet er nytt for året, hjulstørrelsen likeså. Karbonrammen er lengre og lavere enn før, og opphenget er endret for å gjøre dempingen mer responsiv gjennom hele vandringen. Oppgraderingen fra 26" til 27,5" er nærmest en selvfølge slik trendbildet er, men det som kanskje pirrer nysgjerrigheten mest ved første øyekast, er batteripakken på rammen. Denne tilhører overnevnte e:i-system.
Raskt og forenklet: På styret har du en computer. Den fungerer som en vanlige sykkelcomputer, bortsett fra at den også måler demperbevegelsen på gaffelen og tråkket eller kadensen til syklisten. Når dempergaffelen tar imot et slag, meldes dette umiddelbart til computeren, som før gaffelen har kommet ordentlig igang med dempingen har sendt dette signalet til bakdemperen. På bakdemperen er hele trikset ved e:i-systemet, en justering av bakdemperen. Når du tråkker ivei på jevnt underlag, låser computeren bakdemperen til RockShox-demperens stiveste setting. Drus til og kjør på en svær rot, og computeren låser opp bakdemperen til mykeste setting innen hundredeler. Dette systemet følger med på alle toppmodellen fra Lapierre, mens på modellene nedover i rekken kan du velge selv.
Ellers finner vi SRAM-deler i fleng; RockShox' mye og positivt omtalte Pike RC Solo-gaffel, XX1-gir, X0 Trail-bremser, Rail-hjulsett og Reverb-juksepinne. Easton tar seg av styre og stem fra Haven og Havoc-seriene deres. Til slutt er sykkelen skodd med de svært kompetente Hans Dampf-dekkene fra Schwalbe. Alt dette bygger en lett og dermed rask sykkel, vekten er 12,5 kilo. Dette bygger også en pris, nemlig 68 990,-. Føler du det er i overkant med absolutte toppmodeller, finnes to rimeligere lillebrødre i aluminium - med samme geometri - til vesentlig mer humane priser.
Lapierre har heller ikke glemt storhjulingfanatikerne, og tilbyr mange modeller til disse også, vi skal se på karbonsyklene TR 729 og XR 729. Den ene lener seg mot stisykling, den andre mot rittsykling, men begge kan gjøre dobbel tjeneste innen begge leire avhengig av rytterens preferanser. Den mer langbeinte av de to, TR 729, har 69 grader styrevinkel, en grad slakere enn den lettere XR 729'en. TR'en har 74 grader seterør, XR 72,5 grader. Dempervandringen er 120mm på TR'en og 100mm på XR 729. Vektforskjellen er litt over kiloen, og starter på lette 10,2 kilo for XR'en. Differansen i pris ligger på tusen kroner, fra TR 729's 42 990,- til XR 729's 43 990,-. For fem tusenlapper til får du e:i-systemet ferdig montert.
Valget du sitter på avhenger av hvor du vil sykle, og hvordan. Utstyret på begge sykler er jevnt, begge kommer med SRAM's finfine X01, Formula R1S-bremser, Easton EA70-hjulsett og -deler. Mens den langbeinte TR 729 kommer med Fox 32 Float CTD performance, er XR'en utstyrt med Rockshox SID RL-gaffel. Har du jevne åser og barnålsdekte stier til overmål utenfor stuedøren er kanskje den lettere og mer aggressive XR-modellen ideell. Liker du at stiene har mer røtter, steiner eller sykler med jeg-går-rett-på-stil, er kanskje den mer tilbakelente TR 729 mer behagelig. Uansett får du en solid totalpakke.