DHX er som man kanskje forstår Polygons flaggskip i utforsegmentet. Demperopphenget er svært kompakt og lavt, med en såkalt flytende bakdemper – altså er ikke demperenheten boltet direkte i rammen, men i bevegelige ledd. Dette gir en vandring på bakhjulet som er så å si vertikal, en stor fordel i steinete partier hvor hjulet ellers kan "henge litt igjen" mot store steiner. Utstyrspakken er trygg, med høydepunkter som Fox 40 Kashima-gaffel og RC4-demper, Shimano Saint-gruppe, Kore-deler og Mavic DeeMax-hjulsett. Veiledende pris er 49 990,- dog er det verdt å nevne at denne også kommer i rimeligere modeller, helt ned under tyve tusen.
Den største nyheten fra Polygon for 2014 er PLG-modellene. Syklene er ennå ikke lansert offisielt fra Polygon, men ble vist på Eurobike tidligere i år. Dette er to rene stisykler, begge med 27,5" hjulstørrelse og karbonrammer. Forskjellen ligger i vandringen, den ene modellen kommer med allsidige 140mm vandring, den andre med 160mm. Ikke en eneste av de forrige "Neste års sykler"-spaltene har unngått å nevne enduroformatet, og med sistnevnte modell kommer vi ikke unna denne uken heller.
Det mest iøynefallende med disse modellene er rammedesignet, som – ut ifra Eurobike-bildene – ser ut som noe våpenindustrien har produsert for å minske radarsignatur. Her kjenner vi igjen det lave demperopphenget fra DHX'en, men i en langt mer strømlinjeformet versjon. Også her er det en flytende bakdemper, med det som kan virke å være Fox' Float X. Siden Fox har sladdet logoene på dempersystemene på alle offentliggjorte PLG'er kan dette være spennende. Ettersom Polygon ikke har sluppet disse modellene helt ennå er ikke prisene tilgjengelige nå, men disse skal være klare i desember, når PLG skal lanseres. I tillegg blir med enorm sannsynlighet de offisielle bildene bedre enn Eurobike-bildene JBS har fått.
Også rundbaneritt er i fokus, og en habil modell i det midtre prissjiktet er Cozmic RX29 3.0, som med en veiledende pris på 32 990,- kan være et lett og klink stivt verktøy for ritt på underlag som tillater fart. Komplett Shimano XT-gruppe og Ritchey komponenter er solide valg, og komforten kommer fra en DT Swiss-gaffel.
I og med at JBS er importør av Ritchey, kommer de til å tilby en variant av Cozmic, oppgradert med full Superlogic cockpit i karbon, Vantage karbonhjul og Shimano XTR- eller SRAM XX1-gruppe. Vekt og pris? Forhør deg med brødrene Strømquist; tungt og billig blir det neppe, men raskt kan det bli.