Nevnte Schurter har vist over flere år hva som er mulig på en halvdemper, og når han dukket opp med 27,5″-hjul i verdenscupen ble det lagt merke til. Nærmest på dagen gikk 27,5″ fra å være et litt rart konsept funnet opp av en amerikaner uten særlig suksess, til noe regnet som Fremtiden med stor F. Er du blodfan av Schurter, eller bare har et ønske om en lynrask halvdemper, er Scale-serien for deg.
Har du i tillegg god råd, får du ikke gjort kombinasjonen lett og solid stort vassere enn toppmodellen Scale 700 SL. Rammen er lett, om enn 60 gram tyngre enn ifjor ligger den fortsatt under kiloen. Vekten kan forsvares med at den er 5% stivere enn fjorårsmodellen. Setestagene er dog gjort noe mer fleksible enn tidligere, for å gi en litt mer behagelig tur. Det skader heller ikke at rammen er et studie i eleganse, med rå karbon og fin, intern kabelføring.
Girgruppen er SRAMs suverene XX1, bremsene er Shimano XTR. Dette er et funksjonelt valg av Scott, og vi tar av oss hatten. Ellers er det mye karbondeler fra en gang kanadiske Syncros, som nå er kjøpt opp av Scott. Syncros har tatt seg opp etter 2000-tallets nedtur, og hjulsettet, XR1.0-karbonfelger på DT Swiss-produserte nav, og cockpitdelene med samme navn og materiale gjør ikke skam på totalinntrykket. Eller totalvekten, for den saks skyld. 8,5 kilo uten pedaler er helt til å leve med når sykkelen i sum er dønn solid i tillegg. Her er ingen spinkle deler som kun bør tas frem på grusritt i godt vær. Men vi nevnte at du bør ha god råd. 66 990,- er ikke vekslepenger.
Spark-serien er i utgangspunktet rittsykler, men med justerbar vandring opp mot 120mm og ikke altfor krappe vinkler er dette også velegnede sykler for lett og rask stisykling. Spark 720 er modellen midt i 700-serien og er et riktig bra kompromiss mellom ytelse og kostnad. For all del, 34 990,- er heller ikke lommerusk, men ut ifra hvor kvikk sykkel du får er det ikke penger ut av vinduet heller.
Den nye Fox/Scott-demperne justeres i tre omganger; 120mm for full guffe, 85mm som «Trail,» altså lett og rask sykling på ujevnt underlag og «Climb,» som mer eller mindre låser fast. Justeringen gjør du som før fra en bryter på styret. Utstyret er en miks av Shimanos XT og SLX. Hovedpunktene er XT-krank og SLX-bremser og -nav.. Som ventet er det også her en god del Syncros-deler, denne gangen i aluminium heller enn karbon. Vekten er respektable 11,95 kilo uten pedaler.
Genius 710 er sykkelen Ole Christian Fagerli syklet Trans-Provence med forrige sommer. Eller, i alle fall den samme rammen - om enn med litt kraftigere deler. Og altså, en 2013-modell. Men det er allikevel et pek til hva denne sykkelen, som er beskrevet som en grei og allsidig stisykkel, er i stand til. Storebroren, Genius LT, er med sine 170mm vandring en stautere sykkel, men også vesentlig større og tyngre. Genius 710 veier ikke mer enn 12,5 kilo uten pedaler, men tilbyr allikevel trivelige 150mm vandring. Nok til toppturer, men med justeringsmodus på 150mm/100mm/Climb også trivelig på østlandsflate blåstier.
Utstyret består av en komplett XT-gruppe (ikke jukset med billigere kassett og kjede. Bra!), Syncros aluminiumsdeler og Syncros/DT Swiss-hjulsett. Setet holdes fast med RockShox' glitrende Reverb-setepinne. Dekkene er Schwalbes Nobby Nic EVO i 2.25. Her er det kanskje rom for å oppgradere til noe bredere, avhengig av hvor du bor og hvor du kjører, men delelisten kan greit forsvare prisen på 42 990,-.