Nå ligger det an til å bli en solskinnshistorie, siden Café Roubaix har mangedoblet salget sitt etter å ha fått en PR-boost ingen vanlig reklamekampanje ville klart, og Specialized fra øverste hold har lovet å endre sine juridiske fremgangsmetoder. Med en slik ny kurs kan vi se på syklene og utstyret deres med god samvittighet, som har vært helt i toppsjiktet så godt som siden de satte igang bedriften i terrengsyklingens spede begynnelse.
Spesh har vært kjent for slagordet sitt, Innovate Or Die, og har levd godt etter det, med en del rare påfunn som har vist seg å bli noe av de beste løsningen i bransjen. Det viktigste patentet deres er nok FSR-demperopphenget, som gir en svært tråkkeffektiv og aktiv dempergeometri. Dette går igjennom i forskjellige varianter i alle deres fulldempere, fra rundbaneraceren Epic til utforbomberne Demo.
Verdt å nevne er også Specializeds Body Geometry-løsninger, som har tatt det som i starten ikke var særlig annet enn rimelige, egenproduserte deler til å bli svært gode produkter verdt en titt for de som ikke finner seg tilrette på sykkelen sin. BG-produktene er ergonomisk utformet i samarbeid med fysioterapeuter og medisinere, og kommer i varianter som seter, sko, holker og mer. Spesielt er det også at Specialized tilbyr noen av bransjens beste løsninger på damespesifikke løsninger, både deler og hele sykler.
Epic-serien er blant de mest populære fulldemperne for både profesjonelle og vanlige, dødelige terrengsyklister. For 2014 er serien oppgradert på flere områder, og det er også lansert en ny superdupermodell, Epic World Cup. Nytt for Epicene er innvendig kabelføring, med tilhørende penere utseende, og en smalere diameter på setepinnen, ned til 27,5. Dette gir lavere vekt og øker komforten i samarbeid med en karbonpinne. Bakdemperen er også flyttet litt for å gi plass til to vannflasker – også på størrelse small. Dempervandringen er fortsatt 100mm for de vanlige Epic'ene, men MiniBrain-enheten som gir Epic sine karakteristiske demperegenskaper er fintunet litt for å gi en jevnere vandring. Alle Epic kommer med Spesh's glupe autosag.
Sistnevnte er en del av Specializeds nye triks; SWAT. Initialordet står ikke for noe politirelatert, men heller Storage, Water, Air & Tools, som kan forklares som et nytt konsept for å få med deg det viktigste via integrerte løsninger på sykkelen heller enn i lommer, sekker eller setevesker og annet tjafs. SWAT-boksen sitter på underrøret under flaskeholderen og inneholder en 29"-slange, dekkspaker og en CO2-patron. I styrerøret, under topcapen, gjemmer det seg en kjedekutter, og i overrøret foran bakdemperen ligger et multiverktøy. SWAT er standard på Epic Expert og oppover, men kan også kjøpes og monteres på de øvrige Epic-modellene, og boksen kan også monteres på enkelte Stumpjumpers.
World Cup-versjonen er optimert til å druse til i rundbaneritt, og skiller seg fra eresten av Epic-serien på noen områder. Vandringen er litt mindre, med 95mm foran og bak, og Brain-enheten er satt litt hardere opp for å holde seg høyere oppe i vandringen og virkelig innby til hardtråkking. Kjedestagene er 10mm kortere, og med bakhjulet lenger inn under rytteren kan World Cup virkelig vris rundt på nymotens, vriene og tekniske rittløyper.
Samtidig har kjedestagene falt i styrkegryten, og blitt virkelig massive. Dette stiver bakenden ytterligere, så rammen kan flytte kraften fra rytteren optimalt. Dette i kombinasjon med FSR-linkens og bakdemperens plassering gjør Epic World Cup'en til den stiveste bakrammen Specialized har produsert til dags dato. Det schvære kjedestaget begrenser krankmulighetene til 1x-løsninger. Uten at det kan karakteriseres som et tap eller overraskende.
Geometrien i Epic World Cup er også litt mer aggressiv, med 0,5 grader brattere styrevinkel og 2mm høyere krankhus. Epic World Cup kommer i to versjoner; Expert og S-Works, hvor sistnevnte veier godt under ti kilo ut av esken i medium størrelse.
For de stisyklende damene der ute kom Specialized med en tidlig 2014-nyhet allerede forrige sommer, med fulldemperen Rumor. I Specializeds ord er dette den første 29"-fulldemperen ergonomisk utformet og tilpasset for kvinner.
Rumor kommer i M5-aluminium, med kvinnegeometri. Det vil si et litt kortere overrør enn på tilsvarende herremodeller, siden kvinner typisk har lengre bein og kortere overkropp og armer enn menn. Dette gir en mindre reach, altså lengden mellom sete og styre, og Specialized har imøtekommet dette ellers i sykkelens mål. Standover-høyden, altså avstanden fra bakken til toppen av overrøret er veldig lav, som gjør det lettere å bruke kroppsspråk rundt omkring på sykkelen i tekniske partier, samt lettere å komme på og av. Forøvrig er det plass til flaskeholder for en 750ml-flaske på alle størrelsene.
Vandringen er på 110mm, og Rumor er i høy grad en allsidig stisykkel. I tillegg til å være tilpasset kvinner er geometrien kort og lav, velegnet for kronglete stier og en og annen topptur. Demperne er tunet til damers lettere vekt, og ramme og dempere er utviklet sammen, med dertil presise kjøreegenskaper. Autosag finnes på alle modeller, og tidligere nevnte Body Geometry for kvinner finnes i sete, styre og holker, og kranksettet er størrelsesspesifikt for kvinner.
Det mest ikoniske modellnavnet i Specializeds rekker er helt klart Stumpjumper. Dette var navnet på den første terrengsykkelen fra Spesh, og er fortsatt toppnavnet for ritthalvdemperne. For 2014 har Stumpjumperen fått noen markante endringer, disse dreier seg om mer kraft ut i tråkket, lavere vekt og en enda mer aggressiv geometri.
Den nye Stumpjumper HT-rammen er nå gjort klar for 142x12-akslinger. Det stiver av bakenden på sykkelen betraktelig, og gjør det forøvrig mulig å bruke samme bakhjul på Stumpjumper og Epic. Festet til bakbremsen er flyttet fra setestag til kjedestag, som sparer vekt siden det trengs mer forsterkning og materiale for å bruke bremsefestet på seterøret. Kjedestagene er kraftige fra før, og trenger dermed ingen slik forsterkning. Den reduserte mengden materiale på setestagene gir også litt vertikal fleks, og dermed litt mer komfort når det går hardt for seg.
Alle modellene fra Expert og oppover kommer med Specializeds velrenommerte Roval Carbon-hjulsett. S-Works-modellen kommer med de nye Roval Control SL Zero Bead-hjulene, hvor felgkanten er gjort litt enklere, med en kant enkelt og greit tatt bort, som gjør karbonstøpingen lettere og felgen vesentlig sterkere. Altså er nye Control SL enda lettere og enda mer motstandsdyktig overfor steiner som måtte finne seg å ligge midt i linjevalget ditt der du kommer dundrende mot pallplass. Til de samme modellene følger det også med tidligere nevnte SWAT-løsning.
I 2014 kommer også Stumpjumper-serien med to World Cup-versjoner, Expert og S-Works. Som hos Epic er disse rettet mot hard rittsykling, og spesielt krankområdet stives betydelig av med en karbonkranksett i ett stykke. SRAMs 1x11-løsninger er ingen overraskelse å se på disse syklene, henholdsvis i X01 på Expert og XX1 på S-Works. En liten detalj er at syklene står montert med 34t-klinger, mens det følger med en 32t-klinge i esken.