Størst endring finnes i Remedy-linjen: det finnes ikke lenger 26″-modeller, istedet kan du velge mellom 27,5″og 29″ hjulstørrelse etter kjørestil og terreng. Remedy 9 er en 27,5″som ut av esken er klar for de fleste former for stisykling, enten du bor på flatt østland eller tinderikt nord- eller vestland. Fra 2013 har Remedy gått ned fra 150mm til 140mm vandring foran og bak, og sammen med komplett XT-gruppe, Fox 34 Float og Reverb-setepinne er dette nok den mest allsidige stisykkelen fra Trek for 2014. Veiledende pris for Remedy 9 er 37 000,-
Slash er den litt kraftigere storebroren til Remedy, med 160mm vandring , slakkere vinkler og kraftigere delevalg. Slash 7 kan være en innstegssykkel til enduroritt, med en veiledende pris på 32 000,- og deler som RockShox' relanserte og hypede Pike-gaffel. Delevalget er sobert, men uten svake punkter, eksempelvis får du en SRAM X7/X9-pakke og Avid Elixir 5 bremser og Bontragers Duster-hjulsett.
Om du nok vil melde deg på et langdistanseritt heller enn et enduroritt, og du ikke sluker hundrevis av høydemetre hver tur, kan Fuel EX-serien være et sterkere alternativ. «En terrengsykkel for terrengsyklister» ifølge Jo-Inge Mandt på Foss Sykler. Fuel EX 9 er en 29″ fulldemper med 120mm vandring, XT-gruppe, Bontrager Rhythm Elite-hjul og Reverb-pinne. Med en veiledende pris på 33 000,- er nok dette en sykkel som vil sees på mange ønskelister frem mot sommeren neste år.
Føler du at det er på tide å unne deg noe litt mer unikt, er det verdt å ta en titt på Treks ProjectOne, et program som tillater deg å gjøre en custom-versjon av for eksempel Fuel EX-sykkelen du har lyst på. Du kan gjøre enkle valg som farger og deler på Treks nettsider, og deretter, via en butikk eller Foss Sykler, mer detaljerte valg som stemlengde og drevstørrelser. Til slutt vil det dukke opp en sykkel på døren din som naboen ikke kan kjøpe seg dagen etterpå. «Prismessig er det ikke nevneverdig dyrere enn å velge tilsvarende sykkel fra hyllesortementet til Trek,» sier Jo Inge Mandt. «Men det er deilig å ha noe som er ditt eget, hvor det ikke er spart på noe».
Trek har fått med seg at fatbikes er i vinden, og kommer med sin egen versjon, Farley. Med en veiledende pris på 20 000,- er den kanskje ikke en innstegssykkel til sjangeren. Men delevalget er bunnsolid, med eksempelvis RaceFace kranksett, SRAM X7/X9-gruppe og Avids DB3 hydrauliske skivebremser, og vekten skal ikke bevege seg altfor langt over 13 kilo på vekten. Så for deg som vet du ønsker å trene på en fatbike i vinterhalvåret, og ikke er interessert i å bytte og oppgradere deler, kan Farley være sykkelen å satse på.