575-navnet har vært med siden midten av 2000-tallet, og modellen har vært mer eller mindre uendret siden 2008. Nå har den fått oppmerksomheten den fortjener fra sitt opphav, og har fått ny og moderne hjulstørrelse, og en sårt tiltrengt justering av demperraten.
Tidligere hadde 575'ene en tendens til å blåse rett gjennom midten av vandringen uten større dikkedarier, noe som gjorde turer med mye hard tråkking og utforkjøringer med store slag og støt heller uinteressante. Nå er demperraten justert til å nettopp gi litt mer støtte midt i vandringen og dermed en følelse av å bruke hele vandringen på 5,75 tommer (lurte du på hvor navnet kom fra?).
Dette er og har alltid vært en rendyrket stisykkel, og geometrien har blitt oppdatert for 27,5-hjulene. Men her finner du ikke superslakke vinkler og voldsomt korte kjedestag og styrestem, dette er en sykkel rettet like mye for oppover- som nedoverbakkene.
Med Fox Float demper med Kashima kommer rammen på 13 999. Joachim de Fine på Sykkeldelisk sier de bygger de fleste Yetiene custom, altså med de delene kunden måtte ønske, men de har også byggeklare delesett. Eksempelvis kommer 575 med Yetis «Enduro Kit» med Fox 34 Kashima, SRAM X7/X9 og DT Swiss M1900-hjul på 32 999,- komplett.
Yeti ARC er et av modellnavnene fra gammelt av, med over tjue års levetid. Nå finnes ARC dog for første gang i fullkarbon, og er en halvdemper litt utenom det vanlige. Joachim på Delisk kaller det for «Colorado-geometri,» der vinklene er litt slakkere og kjedestagene litt kortere. I tillegg er rammen satt opp med 12x142mm. Til sammen er dette en rundbaneracer som kan barske seg blant andre ritthalvdempere når stiene bikker over til det hardere. Eventuelt kan den bygges til en superlett stihardtail med 120mm vandring foran for å slakke styrevinkelen ytterligere og gi litt mer å lene seg på i nedkjøringene.
Mens ARCen frontes som en 29”, kommer de to minste størrelsene med 27,5” hjul. Hjulstørrelse kan diskuteres frem og tilbake i det uendelige, men det kan sies at markedet for 27,5” halvdempere for jenter ennå ikke er direkte overfylt, og ARC gjør et interessant alternativ for de som ønsker å bygge en halvdemper i et høyere prissegment. Prisen for en ramme kommer på 16 999,-
Jared Graves er en annen av Yetilagets suksesser, og er nok også på vei til å kunne kalles en legende, med konsistent høyt nivå innen utforsykling, 4-cross og nå enduro. I år kom han på tredjeplass i VM i Sør-Afrika, som i seg selv er en prestasjon. I dette øyemed er det dog sykkelen han gjorde det med som er spesielt: en Yeti SB66 C, som til å begynne med var regnet som en stisykkel. Riktig nok var sykkelen bygget med en 180mm gaffel, og løypen i Pietermaritzburg er ikke akkurat like teknisk som Hafjell, men det er allikevel et pek i hvilken retning SB66 trives.
Yeti's «Switch Technology» består av to eksentriske ledd som gjør at bakrammen endrer svingretning jo lenger inn i vandringen den går. Tanken bak dette er å la sykkelen bevege seg med minst mulig motstand mot røft underlag, og dermed gi følelsen av å ha mer vandring enn sykkelen faktisk har. Selvfølgelig uten å miste tråkkeffektivitet.
Selv om SB66 er regnet som en stisykkel, er den altså velegnet til enduroritt og topptursykling. Mulighetene dikteres av hvor grovt sykkelen bygges. Om du så måtte ønske, kan SB66 bygges med fjærdemper bak, dog anbefaler Joachim de Fine Fox CTD eller Fox DH Air. SB66 Carbon kommer på 23 999,- for rammen, men det finnes dog en rimeligere aluminiumsversjon. Og flere byggesett i varierende prisklasser.