Men utviklingen går sin skeive gang, og det som var fett i fjor er spedt i år. Dermed: Velkommen til Dialled Bikes Alpine, en tøffere og litt slemmere storebror bygget rundt 130-160mm gaffel, en styrevinkel på 68,5 grader (med 130mm) og mer enn solid klaring for fet gummi i bakramma.
Overrør og underør er i Reynolds 853, seterøret i 525 - mens det er mer standard 4130 chromo-stålkvalitet i bakenden.
Ramma går i produksjon i disse dager, og skal være leveringsklar til våren. Prisen er 3400 norske kroner pluss moms og frakt. Spørsmålet er: Hvem trenger denne?
Guidene som loser høydemeter-sugne briter rundt i alpene på smale stier, for eksempel? Selskapet TrailAddiction med base i franske Les Arcs har vært prøvekaniner for Alpine-prototypene denne sesongen. De spesialiserer seg på å ta heis eller gondol opp, tilbringe de neste par timene med å cruise traverser ned fjellsidene mot bunnen av bakkene - for så å hoppe på neste gondol.
Et lettsolgt konsept, for å si det pent.
Denslags kjøring er sannsynligvis den perfekte virkeligheten for Dialledbikes Alpine-ramma, som også har fått dengt seg i det vanvittige Mega Avalanche-utforrittet i år.
Alle hardtail-elskere som vil leke seg i et terrengsykkelanlegg, som vil kjøre grove stier til fjells eller som rett og slett lever og ånder for nedover-delen av de lange stiturene, vil nok også se nøye på Alpine.
Alpine-ramma har forøvrig allerede fått sine første femten minutter i rampelyset på coveret av det aller siste What Mountain Bike, der reporter Seb Rogers ble med TrailAddiction-guidene på stuntet Everest in a day: Minst 8848 fallhøydemeter utforkjøring i løpet av en dag, uten å bruke samme sti to ganger.
Reportasjen i siste WMB (kun abo, selges ikke i Narvesen) er fin underholdning, og det virker ikke som syklistene hadde det så verst de heller - selv uten moderne bedøvelse i hekken.
Hva er så alternativene i klassen? De store amerikanske og tyske merkene er jevnt over meget uinteressert i dette segmentet, og overlater stort sett hele moroa til britiske og kanadiske produsenter.
Cotic Bfe og Orange Crush er to andre briter ute i samme hensikter, mens kanadiske hardtails som Brodie Holeshot, Chromag TRL og Norco Rampage også håndterer 160mm gafler med største selvfølge.