Nå i mars 2023 slipper tyske Canyon sin nyeste versjon av stisykkelen Neuron.
Nyeste versjon, fordi denne sykkelen har vært med i flere år(faktisk helt tilbake til 2002).
Men nå er det altså gjort flere justeringer - selv om sykkelen visuelt ikke ser så annerledes ut.
Dårlig tid? Dette må du vite om nye Neuron:
29-tommer hjul (27,5-hjul i de minste størrelsene)
140/130 millimeter vandring
Opp mot 200 gram lettere enn forgjengeren for den dyreste karbonmodellen
Kortere seterør og lengre reach
Slakere styrevinkel og brattere setevinkel
Kommer i hele 11 modeller - også tre damemodeller
Den vil også komme i en såkalt Young Hero-variant, for barn
Vi testet 2019-modellen av Neuron. Den gang gjorde den et helt greit inntrykk, men vi var ikke superimponerte. Og på papiret ser det ut til at Canyon har tatt tak i flere av tingene vi adresserte da.
Geometrien har blitt endret: Canyon har gjort seterøret kortere med 20 millimeter, og økt rammelengden (også kalt reach). Dette er et grep de fleste sykkelprodusentene har gjort de siste årene, for å gi syklisten mer plass på sykkelen til å manøvrere.
Da vi testet Neuron sist, følte vi flere ganger at vi havnet litt bakpå sykkelen i klatringene. Nå har Canyon gjort seterøret litt brattere (76 grader) for å få vekten mer fram i klatringene, og styrevinkelen er på 66 grader.
Den har fått mer vandring: Foregående Neuron-modell hadde 130 millimeter vandring foran og bak - den nye modellen får 140 millimeter foran og 130 millimeter bak.
Vekten har blitt lavere: Canyon hevder at vekta skal ha blitt tynnet med hele 200 gram. Neuron vil komme med ramme både i aluminium og karbon.
Rammevekt karbon: 2440 gram (str M)
Rammevekt aluminium: 3100 gram (str M)
Det vil også være mindre forskjeller på de to - aluminiumsvarianten vil ikke ha en like integrert vaier/slangeføring, og seterøret vil være bøyd i stedet for rett. Utover det vil de to variantene ha stort sett de samme egenskapene - så vil vekten skille noe.
Integrering over alt: Canyon har jobbet med å gjøre alt av vaier- og slangeføring mest mulig integrert på både karbon- og aluvarianter, og syklene kommer med den nye UDH-girøre-standarden. Ramma har også fått bedre beskyttelse mot slag og steinsprut, og det er bedre tettinger rundt punkter hvor slanger og vaiere går inn- og ut av ramma.
Psssst! Visste du at vi tester flere titalls sykler hvert år? Her finner du tester av stisykler.
Men den er da veldig lik Spectral 125?
Canyon har flere stisykler i sortimentet, og observante lesere vil se at Neuron kanskje er slående lik Spectral 125 - som er en av de bedre stisyklene vi har testet de siste årene.
Canyon sier selv at Spectral 125 er rettet mer mot den øvede stisyklisten som jager fart - mens Neuron skal være rettet mer mot "komfort" - uten at vi vet hva som legges i det.
Hvor forskjellige de er gjenstår å se - vi håper snart å få testet nye Neuron på norske stier - følg med!