Flere langbeinte hardtails
Flere småprodusenter har forsøkt å tette dette hullet i markedet, for eksempel de britiske DMR Switchback, Dialled Bikes Prince Albert 853 og Cotic Soul. Disse stålrammene er likevel ikke helt på plass i lettvekterkategorien (bikemagic veide Prince Albert 853-ramma til 2,5 kilo - mer enn flere frikjøringsrammer), og mange av denne typen sykler har også innrettet seg mot den mer klassiske geometrien. Litt mer slakk i vinklene gir ofte bedre kontroll i råkjøringsmodus, noe mer vandring ofte fører med seg. Eplekjekk utforkjøring er morsommere uten den stadig vakende følelsen av at du snart blir kastet over styret dersom du ikke roer deg, noe bratte vinkler gjerne sørger for.
Signert herr Syncros
Nå er det - av alle - kanadiske Bansheefra Vancouver som leverer sitt forslag til kompromissløsning. De er mest kjent for meget opp-biffede frikjøringsverktøy, men Banshee Viento markedsføres nå som en lettvekts All Mountain-ramme som vet å oppføre seg med både 100mm og 150mm gafler, med 130mm som standardoppsett. En slags freeride superlight, altså.
Pippin Osborne er gründer og sjef hos Banshee, og har fortid som grunnlegger av Syncros, designer hos Easton og produktutvikler hos Rocky Mountain. Han har satt opp Viento med et rørsett basert på Eastons RAD-løsning, men har høvlet av vekt overalt hvor det er mulig - så lenge det fortsatt er styrke nok i fronten til å ta opp den belastningen lengre slaglengde påfører ramma.
1,58 kilo påstått rammevekt
I en mail fra Banshees hovedkvarter hevder David Hansen at ramma klokker inn på 1,58 kilo. Det må selvsagt tas med den vanlige klypa salt, men er likevel over 20% lettere enn de nærmeste konkurrentene i klassen - og helt på høyde med standard aluminiumsrammer for XC-bruk.
Med 130mm gaffel i front får Viento 68 graders styrevinkel og 70 graders setevinkel, mens horisontal overrørslengde i medium havner på nærmest krøsskøntri-orienterte 59 cm. Prisen fra norsk importør Somar Sport havner på 6000 kroner. Forøvrig nøyaktig samme pris som for eksempel Santa Cruz Chameleon, som har et par graders hvassere vinkler - men ellers er nesten identisk på mål, og veier en halvkilo mer.
Det er sjelden noen god idé å velge ramme basert på hvor mye den veier, men uansett: Det positive er at stisyklister på hardtail nå ser ut til å få mer variert og helhjertet verktøy å velge blant, etter hvert som flere produsenter utvider spekteret.