Ny hardtail fra BMC uten mikrodemping og senkepinne
BMC dropper mikrodemperen MTT når de nå lanserer en ny halvdemer. Fokuset for nye BMC TwoStroke ligger på robusthet og kjøreegenskaper, ikke på lavest mulig vekt.
STRAMME LINJER: BMC TwoStroke er en hardtail som oser av høy fart, stivhet og robusthet.
Lesetid: 6 minutter
Hardtailen, eller halvdemperen som den også kalles er ikke lenger standardterrengsykkelen for de fleste ihugga terrengsyklister. Likevel, den enkle terrengsykkelen har både sin fanscare og sitt klare bruksområde. En god hardtail er enklere å vedlikeholde, krever mindre justering og vil som regel veie en del mindre enn en tilsvarende fulldemper. Mange setter også pris på den direkte følelsen en hardtail gir i terrenget. At en hardtail også er noe rimeligere i innkjøp enn en fulldemper appellerer også til mange.
Hardtail er også fortsatt førstevalget for mange maratonsyklister som sykler ritt med en del grus, mange høydemeter og middels tekniske utforkjøringer. Selvfølgelig er også en hardtail perfekt for yngre ryttere som ønsker å konkurrere og som må forholde seg til vekt og utstyrsregler, i tillegg til å ta større økonomiske hensyn enn kjøpesterke veteraner.
BMCs nye hardtail har de valgt å kalle TwoStroke. Navnet føyer den inn i rekken hos BMC der rittfulldemperen heter FourStroke, og sier litt om at TwoStroke skal være en lettere og enklere sykkel enn verstingen FourStroke.
Tidligere har BMCs ritthardtail hatt navnet TeamElite. I stedet for å videreføre navnet har BMC valgt å gi den nye sykkelen et nytt navn. Mye fordi den nye TwoStroke-sykkelen er en ganske annerledes sykkel enn forrige generasjon TeamElite.
Den mest åpenbare forskjellen mellom TeamElite, som debutere i prototypeversjon under rumpa til Ralph Näf under VM i Hafjell, og TwoStroke er fjerningen av Micro-demperen, MTT (Micro Travel Technology) som TeamElite kom med. Denne funksjonen bestod av en spesiell gummidemper mellom setestagene og seterøret. BMC har valgt å droppe denne funksjonen på hardtailen TwoStroke, selv om de har videreført den på grussykkelen URS som ble lansert så sent som forrige sommer.
BMC har tatt for seg de tre stikkordene Lett, Stiv og Solid under produksjonen av TwoStroke. De har også ønsket å gjøre den nye hardtailen mer kapabel i utforkjøringene enn tidligere modeller. Både ved å gjøre karbonrammen robust, og ved å tilpasse geometrien hardere kjøring nedover.
Rammevekten på 1037 gram for en medium med lakk og smådeler som girøre og endestykker er langt unna noe som setter nye rekorder for lav vekt. Siste generasjon Specialized Epic HT har en tilsvarende rammevekt på enten 800 gram for S-Works-modellen eller 915 gram for den rimeligere karbonramma som er mer sammenlignbar med BMCs nye modell rent prismessig.
BMC har bevisst valgt å ikke tyne vekten maksimalt, samtidig som de også har bestemt seg for å kun lansere TwoStroke i litt lavere prisklasser uten en klar toppspekket modell.
BMC TwoStroke har en frontramme som minner sterkt om FourStroke-modellen som kom i fjor. Bakramma har lave setestag som møter frontramma under overrøret og omslutter seterøret. Setestagene er flatklemte for økt fleks og bedre demping, mens kjedestagene er kraftige for stivhet og presisjon. Det rette underrøret er forsterket med ekstra sterk karbonlaminat for å tåle steinsprut og slag.
For å unngå at du smeller gaffelkrona inn i det rette underrøret har BMC bygget inn en styreutslagsstopper i styrelageret i tillegg til at underrøret har en ekstra gummipute der hvor vaiere og bremseslanger går inn i ramma lengst frem.
Vaiere og bremseslanger går i egne, støpte karbonrør inne i ramma og lar deg trekke vaierstrømpe og bremseslange gjennom ramma uten problemer. Ønsker du å ettermontere en senkepinne vil strømpa til denne ligge løst inne i ramma. BMC anbefaler at du polstrer denne med et tynt skumrør for å unngå skrangling.
BMC har ønsket å gjøre TwoStroke til en morsom hardtail som skal gi selvtillit både oppover og nedover samt se rask ut. Selv om BMC har vært ganske konservative når det kommer til oppsettet på sykkelen, den kommer med 100 mm gaffel, er geometrien relativt progressiv. Styrerørsvinkel på 67 grader og setevinkel på bratte 75 grader indikerer en sykkel som plasserer deg i en offensiv angrepsposisjon både oppover og nedover.
Rammelengden er også av det moderne slaget, 465 mm i størrelse large. Dette er en hel centimeter lengre enn for Specialized sin Epic HT. BMC setter opp syklene med 60 mm lang stem i M og L og henholdsvis 50 mm og 70 mm for størrelsen S og XL.
Kjedestagene er på korte 425 mm. Hjulstørrelsen er selvfølgelig 29 tommer.
Ramma er konstruert for å gi stor dekk-klaring, også med breie felger, men BMC oppgir 2,35-dekk som anbefalt maksbredde.
Ingen senkepinne
Nye BMC TwoStroke ser både rask og kapabel ut, rent visuelt, men også når vi ser på målene på papiret. Vi stusser dog over en avgjørelse tatt av BMCs utviklere. Sveitserne har valgt å utstyre TwoStroke med en D-formet setepinne. Dette gir mer fleks i pinnen og skal øke komforten. Men som BMC vet, de er selv pionerer på senkepinne på rittsykler med sin egen senkepinne på fulldemperen FourStroke, moderne terrengsyklister ønsker seg senkepinne. Hvis de ikke ønsker seg dette er det fordi de ikke vet bedre. Senkepinne bør være standardutstyr. BMC kunne vært tilgitt for ikke å selge TwoStroke med senkepinne som originalt utstyr, men å gjøre det ekstra vanskelig å ettermontere en i tillegg er en grov feilvurdering etter vår mening.
For å montere en senkepinne på BMC TwoStroke må du ta ut den D-formede originalpinnen, skaffe en ekstra setepinneadapter fra BMC som gjør om seterøret til et rundt rør med 27,2 mm indre diameter for så å skaffe en senkepinne i den ukurante 27,2 mm størrelsen. Du må også jobbe litt ekstra for å tre vaierstrømpa til senkepinnen gjennom ramma.
Her virker det som om BMC har kastet babyen ut med badevannet. Det tynne seterøret og den D-formede pinnen scorer nok høyt når det legges inn i BMCs dataprogram med et mål om komfort, men å prioritere økt setepinnefleks over senkepinne fremstår som litt høl i hue, i hvert fall når kapabilitet utfor har vært en prioritet med sykkelen forøvrig.
Nye BMC TwoStroke kommer i fire varianter i karbon og to rimeligere modeller i aluminium.
TwoStroke 01 One kommer med en SID Select-gaffel med 100 mm vandring. Driverket er SRAM GX, oppgradert med et X01 bakgir og en X1 karbonkrank og Level TLM bremser. Hjulene er DT Swiss sine XR 1700 med 25 mm innvendig bredde. Totalvekten på denne er oppgitt til 9,5 kilo. Prisen i Norge vil være 43 990
TwoStroke 01 Two kommer med Rock Shox Reba RL-gaffel, SRAM GX-drivverk med alu-krank, Level TL-bremser og DT Swiss X1900-hjul. Vekt er oppgitt til 9,9 kilo. Prisen er 32 990
Two Stroke 01 Three har Rock Shox Recon Silver gaffel, SRAM NX-drivverk med GX bakgir, Shimano Deore bremser og Alex-felger på Shimano-nav. Prisen er oppgitt til 27 990 kroner
Two Stroke 01 Four er innstegsmodellen i karbon. Den har Rock Shox Judy Silver KT-gaffel, Deore drivverk og bremser, samt Alex-felger på Shimano-nav. Prisen er oppgitt til 21 999 kroner
Aluminiumsmodellene kommer begge med 31,6 mm setepinne og henholdsvis med Rock Shox Recon RL-gaffel, NX-drivverk, Deore bremser og nav og en vekt på 13,05 kilo for Two Stroke Al One til 17 990 kroner og Reba KT-gaffel og Deore drivverk på TwoStroke AL Two på 13,16 kilo og 13 990 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.