Navnet O.Nine ("o point nine") henspiller til vekten på rammen, nemlig 0,9 kg! Dette betyr ikke at du kan forvente en rammevekt på 900 gram, men Merida lover at vekten vil være under kiloen uansett størrelse. Merida har med det en av markedets aller letteste rammer. Når Merida i tillegg kan skilte med en vektbegrensning på forbrukere på så mye som 120 kg, lover dette veldig bra. For å fjerne vekt, samtidig som de opprettholder styrken, har Merida benyttet seg av avansert måleutstyr i en testløype i Tyskland. Dette har ført til asymmetrisk bakramme, hvor venstresiden er konstruert for å takle bremsekrefter mens høyreside sørger for maksimal stivhet mellom krank og nav.
Merida har noe overraskende valgt å beholde geometrien til den velprøvde FLX, noe som betyr fortsatt 80 mm vandring foran. Dette behøver likevel ikke være en ulempe, O.Nine fungerer bra i teknisk terreng og er like god nedover som de fleste sykler med 100 mm vandring. I tillegg er krankhøyden lav og styrevinkelen relativt bratt, slik at vandringen foran kan økes med 20 mm uten at det går utover balansen i sykkelen.