Akkurat som da pionermerket Ibis lanserte alu-sykkelen Ripmo AF har de laget alu-versjonen hakket slakere i styrevinkelen enn karbonversjonen.
Nye Ibis Ripley AF er som karbonvarianten tilpasset bruk med gaffel med 130 mm vandring. Ramma byr på 120 mm vandring for bakhjulet, via det velprøvde og velfungerende DW-link-opphenget.
Ibis Ripley AF har selvfølgelig store 29er-hjul og byr også på raus dekklaring slik at du kan bruke reale 2,6-tommers dekk.
Dykker vi ned i geometritallene kan vi lese at en Ripley AF i large har rammelengde/reach på 475 mm, styrevinkel på relativt slake 65,5 grader og setevinkel på ganske så bratte 76 grader.
Kjedestagene er på korte 432 mm. For en sykkel med relativt kort dempervandring vil dette tilsi en sykkel som bør føles stabil og kapabel utfor, samtidig som den nok vil klatre effektivt i teknisk terreng. Da vi tidligere har testet karbonvarianten av Ripley har vi opplevd nettopp dette.
Ripley AF har en grad slakere styrevinkel enn karbonvarianten forøvrig er geometrien lik.
Ripley AF vil i første omgang komme i salg som komplett sykkel med SRAM NX/GX-drivverk.
Til tross for det rimelige drivverket vil sykkelen ha kvalitetsdempere fra Fox. Float Performance 34 gaffel og DPS Evol bakdemper. Hjulene og komponentene forøvrig er Ibis egne deler. Felgenei alumnium har 35 mm bredde og er skodd med reale dekk fra Maxxis; Agressor 2,5 EXO Dual compound Wide Trail både foran og bak.
Senkepinnen fra KS har god lengde på vandringen. På sykler i størrelse M, L og XL har senkepinnen 175 mm vandring. På de minste størrelsen har senkepinnen 125-150 mm vandring.
Komplett sykkel med NGX-kit vil koste 36 500 kroner.
Den vil være tilgjengelig for bestilling fra den norske importøren, Probike snarest.
Senere vil også sykkelen kunne komme levert med Shimano Deore-kit til 31 900 kroner
Med Shimano SLX-kit til 41 500 og
Med SRAM GX-kit til 44 700 kroner.
Løs ramme vil også bli tilgjengelig for salg etter hvert.
Roy Ripe hos Probike forteller at sykler med NGX-kit er tilgjengelig allerede, til tross for generelle leveringsproblemer i hele sykkelbransjen grunnet korona-viruset.
De andre byggesettene vil bli tilgjengelig så fort deletilgangen er god nok.
Fakta om nye Ibis Ripley AF
Aluminiumsramme med DW-link
IGUS-bushinger i nedre ledd, kulelager i det øvre
130 mm vandring i front
120 mm vandring bak
Rammevekt m/bakdemper på ca 3,3 kilo
29-tommers hjul
Plass til 2,6-tommers dekk
Gjenget kranklager
Gaffel med 44 mm framløp
Plass til en flaskeholder på underrøret
7 års garanti på ramme
Fire byggesett tilgjengelig etterhvert:
NGX-kit: 36 500 kroner - tilgjengelig nå
Deore-kit: 31 900 kroner
SLX-kit: 41 500 kroner
GX-kit 44 700 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.