Kultfavoritten til kvikk og leken stisykling, Ibis Ripley kommer i nå ny versjon. Den nye versjonen er lengre, slakere og brattere, i tillegg til at den har fått et utseende som endurosykkelen Ripmo.
Ibis Ripley har i flere år vært kultmerkets svar til stisyklister som vil ha en rask, men kapabel stisykkel, som også kan brukes i tekniske maratonritt. Skal vi tro pressemeldingen fra Ibis-hovedkvarteret i Santa Cruz i California er det også fortsatt misjonen. I denne kategorien er det gjerne Santa Cruz sin Tallboy som er blant referansesyklene. Les om Santa Cruz Tallboy her: Rammen som er designet rundt 29-tommer hjul bruker fortsatt demperoppheng utformet av Dave Weagle, DW-link, og bakhjulet får 120 millimeter vandring. Sykkelen blir levert med 130 millimeter vandring foran, men det opplyses om at rammen godt kan kjøres med både en 140-millimeter gaffel eller en 120 mm gaffel for økt allsidighet. Rammen skal også ha klaring til dekk på 2,6 tommer bredde. I tråd med alle mulige trender er også nye Ripley lengre i rammen enn forrige generasjon, og en sykkel i størrelse large vil nå ha reach-mål på hele 475 millimeter.
Setevinkelen er økt med hele tre grader, i hvert fall satt opp med 130 mm gaffel. 76-graders setevinkel sørger for at du havner godt over pedalene i bratte klatringer. Slak styrevinkel på 66,5 grader er kompensert for med, den nå sedvanlige løsningen med gaffel med kortere fremløp, 44 mm i stedet for 51. Slak styrevinkel gir god angrepsvinkel mot underlaget og økt akselavstand. Kort fremløp på gaffelen gir kvikk styring, og motvirker at forhjulet legger seg flatt til siden når du havner bakpå.
Kjedestagene er også kortet inn 12 mm i forhold til forrige generasjon Ripley, noe som bør sikre lekne egenskaper. Bratt setevinkel er på mange måte en forutsetning for ekstra korte kjedestag, både rent plassmessig i rammen, men også med tanke på syklistens tyngdepunkt. Med 432 mm lange kjedestag er Ripley blant de kortere i bransjen med full 2,6-tommers dekklaring på 29er-hjul.
Den observante leser vil også legge merke til at Ibis har fjernet det eksentriske vippepunktet på seterøret. En mer tradisjonell versjon av DW-link har fått plass, noe som også har frigjort plass i seterøret til realt lange senkepinner. Både medium, large og XL kommer med senkepinne med hele 175mm vandring, mens de mindre størrelsene har plass til rause 125-150 mm vandring i pinnen, avhengig av beinlengde på syklisten. Flaskeholder på underrøret, der den hører hjemme er det også blitt plass til, også på de små størrelsene.
Ibis påpeker at alle utstyrsnivåene for den samme karbonrammen, såkalt lightweight premium carbon i Ibis-speak. Rammen veier drøye 2200 gram før du monterer bakdemper .
Intern vaierføring er etterhvert blitt en selvfølge på moderne sykler, så også på Ibis. Heldigvis har Ibis unnet seg, og oss heltrukne karbonrør på innsiden av rammen, slik at du bare kan tre bremseslanger og strømper gjennom uten bruk av fiskesnøre, magneter, bannskap eller andre remedier.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.