Tidligere denne sesongen lanserte kanadierne nye versjoner av eldre modeller som endurosykkelen Slayer, og den grove stisykkelen Altitude. Nå er det den allsidige stisykkelen Instinct som har fått seg en runde på tegnebrettet.
Ved første øyekast har den nye rammen mange fellestrekk med Altitude. Partiet rundt bakdemperen er blitt ryddigere, ved at det justerbare RIDE-9-systemet er flyttet inn i linken. Nevnte RIDE-9 lar altså rytteren justere både geometri og demperrate. Svingpunktene bak på ramma er gjemt inne i selve stagene, for bedre klaring mot skoene.
INNI DER: Svingpunktet mellom kjedestag og setestag er gjemt på innsiden, for bedre klaring.
STORT OG PLUSS
Instinct er bygd rundt 29-tommer hjul, men er også kompatibel med 27,5+. Oppgitt maks dekkbredde er 29 x 2,6 tommer, eller 27,5 x 2,8 tommer. Rammen har nå fått 140 millimeter vandring, mot 130 millimeter på den foregående modellen, og er tiltenkt en gaffel med samme mengde vandring. Geometrien forøvrig har også blitt justert opp mot trenden vi ser på de fleste stisykler - lengre og slakere. Nye Instinct har en styrevinkel på 66 grader i slakeste modus, mot 66,8 på den forrige. Rammelengden (reach) har også økt fra 409 mm i størrelse large i slakeste innstilling, til 455 millimeter. Kjedestagene har blitt kortet ned, fra 452 millimeter, til rundt 435 millimeter, avhengig av innstilling.
Siden rammen også kan brukes med 27,5-tommer hjul, kommer syklene med FSA´s extend-o-matic(puh!) styrelager, som har en ekstra høy lagerkopp i bunn. Dermed kompenserer man for endringen i hjulstørrelse, og trenger ikke bytte gaffel.
Oppgitt vekt for en komplett Instinct 70 Carbon, er 12,4 kilo i størrelse medium. Instinct Carbon 90 BC er oppgitt å veie 13,4 kilo i samme størrelse. Rammen, som forøvrig er oppgitt til å veie 2310 gram for en Instinct 70 Carbon i medium, er også klargjort for intern vaierføring, Di2-gir, og heve/-senkepinne.
KARBON: Instinct kommer både i karbon og i rimeligere aluminiumsvarianter. Her er Carbon 70-modellen avbildet.
GEOMETRI: Tallenes tale
TIL DET BRATTESTE
For de som måtte mene at 140 millimeter vandring på store hjul ikke skulle være nok, kommer også Instinct i en såkalt BC-versjon. Til forskjell fra originalen har denne rammen 155 millimeter vandring, men ikke RIDE-9-systemet. BC-versjonen kommer med 160 millimeter vandring foran, og er kun tilgjengelig i toppmodellen Instinct Carbon 90 BC, og som rammesett. BC-varianten har grovere dekk og bredere felger blant annet, og en geometri mer spisset mot nedover-orientert stisykling.
GROVERE: BC Edition av Instinct har geometri og utstyr tilpasset grovere stisykling.
BC-GEOMETRI: Mer tiltenkt de lange utforkjøringene.
Navnefest
Rocky Mountain har også gitt syklene enklere modellnavn, og Instinct er tilgjengelig i følgende modeller i Norge:
Instinct Carbon 90 BC Edition: 55 000
Instinct Carbon 70: 49 000
Instinct Carbon 50: 38 000
Instinct Carbon 30: 33 000
Instinct Alloy 70: 37 000
Instinct Alloy 50: 29 000
Instinct Carbon 90 BC Edition
Instinct Carbon BC (ramme)
Instinct Carbon 70
Instinct Carbon 50
Instinct Carbon 30
Instinct Alloy 70
Instinct Alloy 50
Ny pluss-fulldemper
I samme anledning kommer også pluss-fulldemperen Pipeline i ny versjon. Denne har samme ramme som Instinct, men kommer utstyrt med pluss-dekk, og i flere modeller. Også denne vil komme med det spesielle styrelageret som gjør at sykkelen kan brukes med 29-tommer hjul uten behov for å bytte/modifisere gaffelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.