Tidligere denne sesongen lanserte kanadierne nye versjoner av eldre modeller som endurosykkelen Slayer, og den grove stisykkelen Altitude. Nå er det den allsidige stisykkelen Instinct som har fått seg en runde på tegnebrettet.
Ved første øyekast har den nye rammen mange fellestrekk med Altitude. Partiet rundt bakdemperen er blitt ryddigere, ved at det justerbare RIDE-9-systemet er flyttet inn i linken. Nevnte RIDE-9 lar altså rytteren justere både geometri og demperrate. Svingpunktene bak på ramma er gjemt inne i selve stagene, for bedre klaring mot skoene.
INNI DER: Svingpunktet mellom kjedestag og setestag er gjemt på innsiden, for bedre klaring.
INNI DER: Svingpunktet mellom kjedestag og setestag er gjemt på innsiden, for bedre klaring.
RYDDIG: Sett opp mot forrige versjon av Instinvt, har den nye rammen et ryddigere demperoppheng visuelt sett.
STORT OG PLUSS
Instinct er bygd rundt 29-tommer hjul, men er også kompatibel med 27,5+. Oppgitt maks dekkbredde er 29 x 2,6 tommer, eller 27,5 x 2,8 tommer. Rammen har nå fått 140 millimeter vandring, mot 130 millimeter på den foregående modellen, og er tiltenkt en gaffel med samme mengde vandring. Geometrien forøvrig har også blitt justert opp mot trenden vi ser på de fleste stisykler - lengre og slakere. Nye Instinct har en styrevinkel på 66 grader i slakeste modus, mot 66,8 på den forrige. Rammelengden (reach) har også økt fra 409 mm i størrelse large i slakeste innstilling, til 455 millimeter. Kjedestagene har blitt kortet ned, fra 452 millimeter, til rundt 435 millimeter, avhengig av innstilling.
Siden rammen også kan brukes med 27,5-tommer hjul, kommer syklene med FSA´s extend-o-matic(puh!) styrelager, som har en ekstra høy lagerkopp i bunn. Dermed kompenserer man for endringen i hjulstørrelse, og trenger ikke bytte gaffel.
Oppgitt vekt for en komplett Instinct 70 Carbon, er 12,4 kilo i størrelse medium. Instinct Carbon 90 BC er oppgitt å veie 13,4 kilo i samme størrelse. Rammen, som forøvrig er oppgitt til å veie 2310 gram for en Instinct 70 Carbon i medium, er også klargjort for intern vaierføring, Di2-gir, og heve/-senkepinne.
KARBON: Instinct kommer både i karbon og i rimeligere aluminiumsvarianter. Her er Carbon 70-modellen avbildet.
KARBON: Instinct kommer både i karbon og i rimeligere aluminiumsvarianter. Her er Carbon 70-modellen avbildet.
GEOMETRI: Tallenes tale
GEOMETRI: Tallenes tale
TIL DET BRATTESTE
For de som måtte mene at 140 millimeter vandring på store hjul ikke skulle være nok, kommer også Instinct i en såkalt BC-versjon. Til forskjell fra originalen har denne rammen 155 millimeter vandring, men ikke RIDE-9-systemet. BC-versjonen kommer med 160 millimeter vandring foran, og er kun tilgjengelig i toppmodellen Instinct Carbon 90 BC, og som rammesett. BC-varianten har grovere dekk og bredere felger blant annet, og en geometri mer spisset mot nedover-orientert stisykling.
GROVERE: BC Edition av Instinct har geometri og utstyr tilpasset grovere stisykling.
GROVERE: BC Edition av Instinct har geometri og utstyr tilpasset grovere stisykling.
BC-GEOMETRI: Mer tiltenkt de lange utforkjøringene.
BC-GEOMETRI: Mer tiltenkt de lange utforkjøringene.
Navnefest
Rocky Mountain har også gitt syklene enklere modellnavn, og Instinct er tilgjengelig i følgende modeller i Norge:
Instinct Carbon 90 BC Edition: 55 000
Instinct Carbon 70: 49 000
Instinct Carbon 50: 38 000
Instinct Carbon 30: 33 000
Instinct Alloy 70: 37 000
Instinct Alloy 50: 29 000
Instinct Carbon 90 BC Edition
Web_Instinct_C90_C2_Profile
Instinct Carbon BC (ramme)
Web_Frame_Instinct_Front_C2
Instinct Carbon 70
Web_Instinct_C70_C1_Profile (1)
Instinct Carbon 50
Web_Instinct_C50_C2_Profile
Instinct Carbon 30
Web_Instinct_C30_C1_Profile
Instinct Alloy 70
Web_Instinct_A70_C2_Profile
Instinct Alloy 50
Web_Instinct_A50_C1_Profile
Ny pluss-fulldemper
I samme anledning kommer også pluss-fulldemperen Pipeline i ny versjon. Denne har samme ramme som Instinct, men kommer utstyrt med pluss-dekk, og i flere modeller. Også denne vil komme med det spesielle styrelageret som gjør at sykkelen kan brukes med 29-tommer hjul uten behov for å bytte/modifisere gaffelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.