MER MOJO: Nye Ibis Mojo 4 har 27,5-tommers hjul, 130/140 mm vandring og nymotens stisykkelgeometri.
Lesetid: 5 minutter
Ibis er at pionér-merkene når det kommer til terrengsykling. Merket startet i Scot Nicols garasje og var på nittitallet en av de mer visjonære produsentene av stålsykler til terrengsykling. Etter en konkurs rundt årtusenskiftet gjenoppsto merket som produsent av kun eksklusive karbonsykler i 2007. Resten er, som vi sier, terrengsykkelhistorie.
At Ibis Mojo nå kommer i sin fjerde versjon siden 2007 betyr ikke at det ikke har skjedd mer hos Ibis de siste 14 årene. Fra at Mojo var merkets eneste sykkel i 2007 er Ibis nå et sykkelmerke med en større portefølje karbonsykler. Alle har kommet som et resultat av den originale karbon-Mojoens suksess.
Nye Mojo 4 er tydelig påvirket av Ibis nyeste sykler, testfavorittene Ripmo og Ripley, begge med store hjul. Selv om ekstrastaget mellom overrør og underrør foran bakdemperen består på Mojo, er linjene mer like de vi ser på Ripmo enn dem vi husker fra original-Mojoen.
Geometrien er også klart påvirket av den rivende utviklingen vi har sett på stisykler generelt og Ibis’ 29ere spesielt. Mojo 4 er slakere og lengre i ramme enn noen av sine forgjengere. Vandringen er beholdt på relativt korte 130 mm bak og 140 mm foran. Ønsker du deg lengre dempervandring er Mojo-spinoff-en Mojo HD5 sykkelen for deg. Denne har 153 mm vandring bak, og hele 170 mm vandring i gaffelen.
Mojo 4 og Mojo HD5 er søsken, akkurat som Ripley og Ripmo er det. Mojo-syklene ruller på 27,5-tommers hjul, de to Rip-syklene på 29-tommere.
Original-Mojo-en hadde allerede i 2007 140 mm vandring bak, men da med nå utgåtte 26-tommers hjul.
Akkurat som originalen kommer nye Mojo 4 med bakhjulsoppheng utviklet av opphengs-guru Dave Weagle. Ibis har DW-link-oppheng på alle sine fulldempere. DW-link-opphenget er kjent for sitt effektive tråkk kombinert med smidig demping i de aller fleste situasjoner. Det er ikke å røpe for mye når vi sier at DW-link er Terrengsykkels favoritt-oppheng når det kommer på en sykkel som også har riktig utforming forøvrig.
Nye Mojo har fått et oppheng mye likt det vi ser på Ripmo, med ny utforming på vippeleddene for bedre holdbarhet og mindre vedlikehold. Ibis har valgt å bruke glidelager, såkalte bushinger i de nedre lagrene i stedet for kulelager. De har såpass tro på at dette er en bedre løsning at glidelagrene kommer med livstidsgaranti.
Den nye geometrien
Utvikling mot lengre, slakere og lavere har sveipet gjennom alle kategorier stisykler de siste årene. Vi snakker om lengre frontramme, slakere styrerørsvinkel og lavere krank og overrør i forhold til hva vi tidligere så på stisykler. Sammenligner vi nye Mojo 4 med originalen fra 2007 er utviklingen åpenbar. I 2007 var begrepene rammelengde (reach) og rammehøyde (stack) ennå ikke innarbeidet. Vi tar derfor utgangspunkt i andre rammemål.
Original-Mojoen hadde et overrør på 600 mm i størrelse large og 620 mm i XL. Nye Mojo 4 har overrørslengde på 632 mm i Large og velklingende 666 mm i XL.
Originalens seterør var 48,3 centimeter langt i large. Seterøret på Mojo 4 måler til sammenligning 419 mm i Large.
Også vinklene er vesentlig endret. Styrerørsvinkelen på original-Mojo var på 69 grader. Mojo 4 har styrerørsvinkel på 65,4 grader. Til gjengjeld har Mojo 4 seterørsvinkel på bratte 76,6 grader. Original-Mojoens seterørsvinkel var på 73 grader.
Kjedestagslengden har tross økningen i hjulstørrelse blitt redusert fra 429 mm på originalen fra 2007 til 425 mm på nykommeren.
Akselavstanden har økt fra 1105 mm i størrelse large i 2007 til 1225 i tilsvarende størrelse i dag.
Alle disse endringene gir oss en stisykkel som gir vesentlig mer selvtillit i utforkjøringene, samtidig som den blir enda mer effektiv i bratte tekniske klatringer og lange transportetapper på grus.
Den nye geometrien med vesentlig lavere overrør tillater også bruk av senkepinne med ekstra lang vandring. I 2007 var senkepinne fortsatt ikke vanlig på noen sykler.
Mojo 4 byr på plass til senkepinne med hele 185 mm vandring fra størrelse M og opp.
Nye Mojo 4 er en sykkel av sin tid. Selv om den kommer med 27,5-hjul, som noen kanskje mener er på vei ut, har den i hvert fall plass til 2,6-tommer breie dekk.
Den nye Mojo-ramma er oppgitt til å veie under 2700 gram inkludert bakdemper. Komplette sykler veier fra rett over 12 kilo med Ibis sine egne bygge-kit. Du kan sikkert bygge sykkelen noe lettere også, hvis det er din greie.
Ibis selger nye Mojo 4 enten som rammesett med bakdemper for ca 30 000 kroner, eller som komplette sykler.
Fem varianter er ferdig specet fra Ibis og den norske importøren Probike.
Den rimeligste kommer utstyrt med Shimanos nye Deore-gruppe, men likevel med Fox sine toppdempere i Factory-serien til ca 45 000 kroner.
Videre kommer Mojo 4 med SLX-pakke til ca 55 000 kroner
Med SRAM GX-utstyr til ca 57 000 kroner
Med Shimano XT-gruppe til ca 61 000 og
Den desiderte toppmodellen kommer med SRAMs trådløse toppgruppe XX1 AXS og vil koste et sted rundt 110 000 kroner.
At alle de komplette syklene kommer ferdig utstyrt med Fox sine toppgafler gjør at det kan være smart å begynne med en rimeligere variant og oppgradere delene etter hvert som man oppdager hva man ønsker å forbedre. Kjøreegenskapene vil med de supre demperenhetene være tilnærmet makset ut uansett hvilket bygge-kit man velger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.