Vi har vært på lansering av Meridas nye rittfulldemper, Ninety-Six, i Tyskland. Klarer rundbane-veteranene José Antonio Hermida og Gunn-Rita Dahle Flesjå å sette fra seg ritthalvdemperen nå?
José Antonio Hermida er en ringrev i verdenscup-sirkuset. Han har vært med siden han ble junior-verdensmester i 1996. Siden da og frem til i dag har det åpenbart vært en del utvikling på utstyrsfronten, men den spanske José har holdt seg til halvdemper, smalt styre og barends – frem til nå.
– Fulldempere har ikke passet kjørestilen min godt nok. Jeg kjører aggressivt og står mye på sykkelen, forklarer Hermida. Merida har nok ergret seg over at en av lagets superstjerner ikke har syklet på fulldemperne de har tilbudt han, så for å få gjort noe med den saken, ble det avgjort at Hermida skulle være sterkt delaktig i utviklingen av nye Ninety-Six.
Den mest åpenbare endringen fra eksisterende modell, er at demperenheten er flyttet fra krank-området til oppunder overrøret. Dette gjør kabel-føringen mellom demper og styre enklere og gnisse-fri.
FINTFØLENDE: Det nye opp-ned gaffelen fra Rock Shox er noe av det mer følsomme vi har vært borte i.
To hjulstørrelser En annen stor endring er at sykkelen kommer med både 27,5” – og 29”-hjul. 27,5” kommer i størrelse M og nedover, mens 29” kommer i M og oppover. Du får altså M i to størrelser. Med de minste hjula har du 110 mm vandring bak, med de store får du 96 mm. Foran er det 100 mm vandring som skal spare deg for løse fyllinger. Toppmodellen kommer med Rock Shox Monarch-demper bak, og opp-ned gaffelen RS-1 foran. Begge demperne styres med en hydraulisk bryter på styret. Et tastetrykk, så åpnes eller låses begge demperenhetene samtidig. Dette er en viktig løsning for Hermida, for da kan han enkelt betjene demperne når han plutselig skal stå og tråkke i kneikene.
Om du lurte, så snakker vi altså om et superaggressivt rittvåpen. Med lav front og lang reach sitter du med overkroppen lavt og aggressivt. Korte kjedestag og lav krank sørger for at sykkelen skal være kjapp i tekniske partier som krever en letthåndterlig sykkel. Merida har også vært fremsynte og leverer sykkelen med vaier-/ledningføring til senkepinne og elektriske gir.
ENKELT: Opphenget bak består av minimalt med ledd og bolter, det bidrar til en tight og solid kjørefølelse.
I konkurranse Som en del av lanseringen i Tyskland ble journalistene invitert til å sykle et maratonritt, Gonso MTB Classic i Albstadt, for å få testet sykkelen i en rittsituasjon. Det kunne ikke undertegnede si nei til, og lørdag morgen var jeg med i tidenes villeste masterstart med et Polizei som i en Mercedes med blålys, ga flatt jern i front av feltet, noe som resulterte i en del spennende situasjoner!
Med manglende oppvarming tar det litt tid før man kommer inn i rytmen, samtidig var sykkelen helt ny. Likevel føltes det ikke uvant. Man sitter naturlig aggressivt på Ninety-six. Sitteposisjonen i forhold til kranken gjør at man får bra trøkk i pedalene. Farten i rittet var høy, og det var mye inn og ut på grusveier og enkle stier, med tilhørende akselerasjoner. Sykkelen føles veldig responsiv og angrepsvillig når man spurter ut av svingene for å henge på gruppa. Stiene i Gonso MTB Classic er av det enkle slaget, så vi fikk ikke testet sykkelen i grovt terreng, men i de dumpene som var, var dempingen effektiv, og den tok små slag veldig bra. RS-1 gaffelen er noe av det mer følsomme som finnes der ute. Tipper det er opp-ned konstruksjonen som er utslagsgivende her. Med superenkel låsing av demperne, blir det til at man bruker funksjonen ganske aktivt. I låst posisjon er det fortsatt bittelitt vandring i demperne. Det gjør ting litt mer behagelig på dårlig grusvei. Likevel reagerer sykkelen raskt i spurt, og vi savner aldri at demperne skal bli 100% låst. Sykkelens geometri, med blant annet lavt krankparti, gjør at den føles rå i høy fart. Det føles trygt å ta svinger uten å trykke altfor mye på bremsen.
ORDNUNG: Tyskerne liker at ting er ryddig, og på Ninety-Six er kabelføringen eksemplarisk utført
Mange varianter Førsteinntrykket av sykkelen er at Merida har truffet bra med nye Ninety-six. Her er alt vi ønsker i en rittsykkel på plass. Du kan regne med at toppmodellen vil koste et sted mellom 70- og 80.000 kroner, og foreløpig anslått vekt er på 10.2 kilo. Ninety-six vil også komme i forskjellige prisklasser med forskjellig typer karbon, og det vil også komme en billig-variant i aluminium. Tør vi tippe på en pris under 20 lapper for denne? Syklene blir tilgjengelig fra høsten av.
EFFEKTIVT: Én hydraulisk bryter betjener begge demperne samtidig. Det fungerer veldig bra.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.