27,5 tommer hjul holder hevd, og Santa Cruz gir sykkelen 5010 nytt liv. Nå kommer det ny utgave av stisykkelen, med nytt rammedesign og endret geometri.
LEKEN? Santa Cruz gir ikke slipp på 27,5 tommer hjul til stisykling, og mener nye 5010 kan passe dem som vil ha en leken sykkel. Foto: Santa Cruz.
Lesetid: 2 minutter
Santa Cruz lanserer i dag en ny utgave av sykkelen 5010.
Den nye sykkelen beholder 27,5-tommer hjul, og vil komme med 130 mm vandring bak, og 140 millimeter foran. 5010 finnes også i en egen dameutgave hos Santa Cruz sitt søstermerke Juliana, hvor den heter Furtado.
Selv om 26-tommer hjul for lengst er dødt og begravet til moderne terrengsykling (med noen få unntak), er det ikke slik at alle vil ha de attributtene som 29-tommer hjul byr på. Vi har selv gått metodisk til verks og testet, og selv om man kan mene at 29-tommer hjul er bedre på mye, er det fortsatt mange som foretrekker 27,5 tommer hjul.
En av egenskapene 27,5 tommer hjul gjerne tilskrives, er at de er mer lekne. Det er også det argumentet Santa Cruz bruker i markedsføringen av sin nye 5010. De er ikke alene om det, Ibis lanserte nettopp en ny versjon av Mojo, også den med små hjul og 130/140mm vandring.
5010 er dog ingen ny modell, den har vært med i flere år, og har i senere tid sett slik ut:
Når Santa Cruz nå lanserer den nye utgaven, får den det samme oppdaterte rammedesignet som Tallboy, Nomad og andre har fått, med en lavere liggende VPP-link. Rammen får da som nevnt 130 millimeter vandring på bakhjulet, paret opp med 140 millimeter vandring i front.
Sykkelen er basert på 27,5 tommer hjul, og geometrien har også fått seg en oppgradering. Som andre Santa Cruz-modeller kommer 5010 med en såkalt flip chip, som lar rytteren endre geometri ved å bytte om på noen metallstykker i rammen.
I lav posisjon får 5010 65,4 graders styrevinkel, og en moteriktig rammelengde(reach) på 472 millimeter i størrelse large. Der hvor man har sett justerbare kjedestag på noen modeller før, har 5010 snarere variabel kjedestagslengde på de forskjellige størrelsene.
Santa Cruz har i anledning lanseringen også laget en noe uvanlig video for å promotere sykkelen:
Enn så lenge ser 5010 ut til å kun komme i karbon-varianter, hvor det rimeligste utstyrsnivået er SRAM NX.
Prisene er som følger i Norge:
XO1: 78 000 kroner
XO1 RSV: 89 000 kroner
XT: 68 000 kroner
XT RSV: 79 000 kroner
S: 58 000 kroner
R: 50 000 kroner
5010 vil være tilgjengelig i størrelsene XS-XL, mens dameversjonen Furtado vil komme i XS og opp til M.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.