/ Sykler

Ny Santa Cruz Blur LT

Santa Cruz Blur LT kommer nå i ny versjon. Ved første øyekast ser den ikke ut til å være så ulik den gamle, men nye Blur LT har bl.a. høyere stivhet, mer vandring og flere andre små, men viktige detaljer. Og lav pris!

Av: gauter
Sist oppdatert: 14. april 2009 kl 14.39
Nye Santa Cruz Blur LT med små, men viktige endringer.
Nye Santa Cruz Blur LT med små, men viktige endringer.
Lesetid: 3 minutter

Santa Cruz regnes gjerne av mange som et av de virkelig gjeve high end-merkene. De holder til i... nettopp, i Santa Cruz, California. Merket opparbeida seg raskt en stor popularitet med sine enkle, men høyst velfungerende fulldempere med ett svingpunkt, sånne som f.eks. Heckler, Bullit og Superlight, rundt årtusenskiftet. I 2002 lanserte de imidlertid den fulldempa utforsykkelen V10 med VPP-oppheng (les om VPP og andre varianter av demperoppheng på fulldempere her). Det påfølgende året kom XC-fulldemperen Blur, en sykkel flere av oss i redaksjonen har vært storfornøyde eiere av. Blur var opprinnelig ment som en rittsykkel med 80-100mm vandring i gaffelen (115mm bak), men veldig mange Blur-kjøpere så dens store potensiale som stisykkel, og monterte gjerne gafler med mer vandring enn som så. Derfor blei Blur "splitta" i to ulike modeller i 2005: Blur XC og Blur LT.

Nå er altså en ny versjon av Blur LT på vei. Endringene som er utført siden førstegenerasjonen av Blur LT er kanskje ikke så tydelige. Mest iøynefallende er riktignok det Nomad-inspirerte, kraftig bøyde overrøret som gjør den lettere å manøvrere i vrient terreng. Balleklaringa på første Blur LT var ikke imponerende, men på nye Blur LT er høyden over overrøret hele 6cm mindre. En annen endring er at den nye er bygd rundt en gaffel med 140mm vandring (men tåler opptil 160mm), den gamle var hovedsakelig bygd for 130mm-gafler. Bak har den fått 5mm ekstra vandring (nå 140mm). Den har nå også utskiftbart girøre (med flaskeåpner!), i tillegg til at de tynne og ikke spesielt stive titanplatene ved demperopphenget er bytta ut med langt kraftigere og stivere karbonstykker. Ellers veier den det samme som før, og den har grovt sett den samme geometrien med 69 graders styrevinkel. Santa Cruz innrømmer selv at dette kanskje ikke er noe å slenge baken i taket for.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen