Santa Cruz regnes gjerne av mange som et av de virkelig gjeve high end-merkene. De holder til i... nettopp, i Santa Cruz, California. Merket opparbeida seg raskt en stor popularitet med sine enkle, men høyst velfungerende fulldempere med ett svingpunkt, sånne som f.eks. Heckler, Bullit og Superlight, rundt årtusenskiftet. I 2002 lanserte de imidlertid den fulldempa utforsykkelen V10 med VPP-oppheng (les om VPP og andre varianter av demperoppheng på fulldempere her). Det påfølgende året kom XC-fulldemperen Blur, en sykkel flere av oss i redaksjonen har vært storfornøyde eiere av. Blur var opprinnelig ment som en rittsykkel med 80-100mm vandring i gaffelen (115mm bak), men veldig mange Blur-kjøpere så dens store potensiale som stisykkel, og monterte gjerne gafler med mer vandring enn som så. Derfor blei Blur "splitta" i to ulike modeller i 2005: Blur XC og Blur LT.
Nå er altså en ny versjon av Blur LT på vei. Endringene som er utført siden førstegenerasjonen av Blur LT er kanskje ikke så tydelige. Mest iøynefallende er riktignok det Nomad-inspirerte, kraftig bøyde overrøret som gjør den lettere å manøvrere i vrient terreng. Balleklaringa på første Blur LT var ikke imponerende, men på nye Blur LT er høyden over overrøret hele 6cm mindre. En annen endring er at den nye er bygd rundt en gaffel med 140mm vandring (men tåler opptil 160mm), den gamle var hovedsakelig bygd for 130mm-gafler. Bak har den fått 5mm ekstra vandring (nå 140mm). Den har nå også utskiftbart girøre (med flaskeåpner!), i tillegg til at de tynne og ikke spesielt stive titanplatene ved demperopphenget er bytta ut med langt kraftigere og stivere karbonstykker. Ellers veier den det samme som før, og den har grovt sett den samme geometrien med 69 graders styrevinkel. Santa Cruz innrømmer selv at dette kanskje ikke er noe å slenge baken i taket for.