I tillegg kommer Blur også i en 4X-utgave, spesielt myntet på fourcross-sykling.
Superlett
Selv om Blur og Blur XC/LT/4X har vært svært populære blant terrengsyklister over hele verden, har det store gjennombruddet som en real rittsykkel uteblitt litt. Med den nye karbonrammen er Blur XC helt på høyde med konkurrentene i rittmarkedet, bl.a. Specialized Epic, Merida Ninety-Six, Canyon Lux MR, Scott Spark og Cannondale Scalpel, hva gjelder vekt. For spesielt interesserte, kan en pdf-fil med informasjon om utviklingen av den nye karbonramma lastes ned ved å klikke her. For detaljer omkring geometri, klikk her.
Rett over 1900 gram for ramme med demper er vekten Santa Cruz går ut med. Dette plasserer sykkelen i en meget ekslusiv gruppe av kapable ritt-fulldempere med rammevekt, inkludert demper under 2 kg. Med XTR-utstyr og SID-gaffel veier komplett sykkel pene 10,2 kg.
Vandringen for bakhjulet er fortsatt på relativt rause 105mm.
Santa Cruz har også fått plass til fettnipler i det nedre leddet og store lager i leddene. Santa Cruz lover økt stivhet og presisjon i kombinasjon med den ekstremt lave vekten.
Santa Cruz' markedmann Mike Ferrentino sier til Bike Magazine at rammen er "Stupid strong" og hinter om at de har lært mye i produksjonen av Blur XC som kan bli nyttig til de andre Santa Cruz-plattformene. Det han sier her er at Santa Cruz vil komme med flere karbonsykler den nærmeste tiden, både til grovere stisykling (Blur LT) og mer nedoverbasert sykling...
Et spørsmål som nå melder seg, er hvorvidt aluminiumsutgaven av Blur XC fortsatt blir værende i sortimentet som et rimeligere alternativ til den nye karbonvarianten, eller om den etterhvert vil forsvinne.
Vi håper å komme tilbake med en test av Blur XC-sykkelen i løpet av våren.
Importør Martin Hjelseth i Speedproducts har ikke noen nøyaktige priser å gå ut med ennå, men anslår en pris på omkring 17.000 kroner for et rammesett med bakdemper. Nye Blur XC karbon blir sannsynligvis leveringsklar fra Speedproducts i løpet av april.