Specialized sin nye Stumpjumper EVO byr på justerbar geometri, større SWAT-kammer, lett karbonramme og muligheten til å bruke 27,5-tommers bakhjul. Her er det du trenger å vite om den superslake stisykkelen.
NY STUMPJUMPER EVO: Slakere og mer justerbar enn noensinne er oppskriften på Specializeds nye Stumpjumper EVO
Lesetid: 3 minutter
Specialized sin Stumpjumper er kjent som den klassiske stisykkelen som kan brukes til det aller meste. Den nye EVO-versjonen er i større grad rettet mot det groveste terrenget og de bratteste utforkjøringene. Den har likevel så store justeringsmuligheter at den også skal kunne brukes til vanlige stiturer med stort hell.
Sykkelen ligner på forrige generasjon Stumpjumper EVO i aluminium, men kommer nå altså i karbon og i de aller øverste prisklassene.
I hjertet av Specializeds nye Stumpjumper EVO finner vi en ny karbonramme. I S-works-versjon veier ramma med demper og festepunkter inn på 2750 gram. Den skal gi 150 mm vandring for bakhjulet og er paret med en gaffel med 160 mm vandring. Tidligere Stumpjumpere har vært tilgjengelig med flere hjulstørrelser. EVO-modellen kommer levert kun med 29-tommers hjul.
Som på alle stisykler fra Specialized, bortsett fra nyere Epic EVO har også nye Stumpjumper EVO et klassisk horst link-oppheng, likt det Specialized har brukt på de fleste av sine fulldempere siden 1992.
Hjulbanen er laget slik at bakhjulet kan bevege seg noen millimeter bakover i begynnelsen av vandringen, før det roterer oppover og fremover. Når bakhjulet kan bevege seg bakover i begynnelsen av vandringen får sykkelen bedre fremdrift når du sykler over skarpe kanter.
På sykler med hjulbaner som bare går opp og frem kan man ofte oppleve at bakhjulet hekter mer i hindringer enn på sykler med hjulbane lik den på Stumpjumper EVO.
Tidligere Stumpjumpere har hatt et justerbart demperfeste med to innstillinger for høy eller lav geometri. På nye Stumpjumper EVO kan du vende på selve leddet i horst linken på kjedestaget for å veksle mellom høy og lav. Forskjellen mellom høy og lav utgjør 10 mm på krankhøyden.
I tillegg er Stumpjumper EVO satt opp med en styrelagerløsning som lar deg velge mellom tre forskjellige styrevinkler. Dette gir til sammen 6 forskjellige geometriinnstillinger. Ytterpunktene gir styrevinkel på 63 og 65,5 grader.
SWAT-kammeret på Specialized sine stisykler er en favoritt blant mange som vil sykle uten sekk. På nye Stumpjumper EVO er dette kammeret forstørret 15 prosent for å gi plass til en drikkeblære på en halvliter i tillegg til reserveslange og en lett lunsj.
Rammekonstruksjonen skal i følge Specialized være passe stiv. Altså ikke for stiv til å ikke gi grep og demping når du ligger over i en sving, men heller ikke så myk at den føles slapp under tråkking og upresis under hardkjør nedover.
Ramma har Specialized sin, nå velkjente Sidearm-konstruksjon som stiver opp langs demperen og sikrer en stram og presis kobling mellom front- og bakramme.
Som Enduro fra i fjor kommer nye Stumpjumper EVO i det Specialized omtaler som stilspesifikke størrelser. Altså størrelser basert på kjørestil, ikke kroppsstørrelse. Stumpjumper EVO kommer i størrelser fra S1 til S6 der S3 tilsvarer en nøytral Medium. Ønsker du lenger sykkel går du til S4, S5 eller S6.
Ønsker du deg en kortere og kvikkere sykkel går du for S2 og S1. S4 tilsvarer i følge Specialized det de tidligere omtalte som large.
Nye Stumpjumper EVO i størrelse S4 er oppgitt til å være 468 mm lang i S4 med lav krank og middels styrevinkel. Med høy krank strekker rammelengdemålet seg ut til 475 mm.
Kjedestagslengden er oppgitt til 443 mm uansett innstilling og størrelse, mens seterørsvinkelen ligger mellom 76,5 og 77,1 grader avhengig av innstilling og størrelse.
Nye Stumpjumper EVO kommer i fire pris- og utstyrsnivåer og som løs ramme på S-works-nivå
SJ EVO S-Works
123 999 KR
SJ EVO PRO
94 999 KR
SJ EVO EXPERT
65 999 KR
SJ EVO COMP
53 999 KR
SJ EVO S-Works ramme
44 999 KR
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.