Canyons nye Exceed hardtail er blant de letteste på markedet. Sjelden karbontype brukes for å oppnå ekstra stivhet og lav vekt. Geometrien er også modernisert for å matche krevende rittløyper.
NY EXCEED: Canyons nye hardtail har superlett ramme og mer moderne geometri. Flere av modellene kommer utstyrt med DTs nye senkepinne som standard.
Lesetid: 5 minutter
Da Canyon lanserte sin originale Exceed hardtail i 2015 var den blant en av de aller letteste rammene på markedet. Med en rammevekt på rett rundt kiloen ble den stive halvdemperen raskt en favoritt blant maratonsyklister verden over.
Siden da har sykkelen samlet VM-titler og løyperekorder i terrenget under både Pauline Ferrand Prevot, Alban Lakata og Mathieu Van Der Poel.
Canyon er en av en rekke produsenter som fortsatt vet at mange syklister der ute fortsatt foretrekker en stiv og lett halvdemper i noen situasjoner og ritt, selv om våre tester viser at en lett fulldemper som regel er raskest. Tidligere i sommer har både BMC, Orbea og Yeti lansert nye hardtailer. Specialized lanserte sin nye Epic HT i fjor høst.
Den nye Exceed-sykkelen som lanseres i dag byr på en helt ny ramme. Faktisk er det tre forskjellige rammer Canyon nå lanserer. Toppmodellen CFR (Canyon Factory Racing) har så lav rammevekt som 835 gram i størrelse medium, inkludert bakhjulsaksling, lakk og kjedestagsbeskyttere.
Dette gjør Exceed til en av de letteste rammene på markedet, men den er drøye 50 gram tyngre enn Specialized tilsvarende toppramme - Epic S-works HT.
Mellomnivået SLX veier 1015 gram, mens standard CF-rammene belaster vekta med 1312 gram.
Alle rammevariantene er laget i samme støpeformen og deler dermed geometri.
I følge Canyon skal de også ha den samme følelsen og egenskapene, det eneste som skiller er vekten, og følgelig forholdstallet mellom stivhet og vekt.
Hår fra enhjørning
For å oppnå den spesielt lave vekten på CFR-modellen har Canyon hentet inn noe de omtaler som en sjelden type karbonfiber. Torayca M40X skal i følge Canyon være så dyr og vanskelig tilgjengelig at det kun er en fabrikk som bruker den i sykkelproduksjon.
Canyon omtaler de spesielle Toray-produserte fibrene som enhjørningshår og trekker frem at de er blant få karbonfibre som både er solide og stive.
Vanligvis må man velge en av delene når det kommer til karbonfiber. De stiveste high modulus-fibrene er som regel sprø, og tåler slag dårlig. Canyon hevder at de unike enhjørningshårene ikke blir sprø og dermed lar Canyon lage en ramme som blir ekstra lett og stiv og likevel solid.
Kun CFR-ramma benytter seg av disse unike fibrene. De to andre rammene har noe rimeligere karbon og følgelig høyere vekt og lavere pris.
Vi kjenner igjen flere detaljer på nye Exceed, som detaljer vi også tidligere har sett på Canyons rammer. Overgangen mellom overrør og setestag er nå laget på tilsvarende måte som på landeveissyklene Ultimate. Nye Exceed får også en integrert setepinneklemme gjemt under overrøret, også dette som på Ultimate.
Som vi tidligere har blitt vant med på Canyons terrengsykler kommer også nye Exceed med en styreutslagsstopper, såkalt Impact Protection Unit, IPU. Canyon har redesignet IPU-funksjonen slik at den nå er nesten usynlig og integrert i den øvre styrelagertoppen.
For nye Exceed har Canyon også utviklet et integrert styreoppsett med styre og stem i ett, i tillegg til at de har gjort det slik at girvaieren og bremseslangene går inn i rammen gjennom det øvre styrelageret.
En annen liten endring vi ønsker velkommen er bruken av SRAMs nye standard-girøre. En del vi ser flere og flere produsenter tar i bruk, også på sykler med Shimano-drivverk.
Quixle-akslingen er også noe vi har lært å sette pris på fra Canyon. Denne spaken som felles inn i hjulakslingen gir deg funksjonen til en aksling med skruarm med utseendet til et aksling med kun unbrako-hull. Alle vi som har glemt unbrakosettet hjemme på tur vil sette pris på at Canyon lar oss ta av bakhjulet uten verktøy.
Mer moderne geometri
For å imøtekomme moderne rittløyper og moderne rittsyklister har Canyon gitt nye Exceed en ny geometri som skal sørge for at den åpenbart klatrevennlige sykkelen også kan trakteres utfor i teknisk terreng. Alle størrelser kommer med 80 mm stem.
Styrerørsvinkelen er på 69 grader og seterørsvinkelen er på 75 grader. Canyon har forlenget rammelengden (reach) med 10 mm og kortet ned kjedestagene et par millimeter. Canyon er en av ytterst få produsenter som har lengre kjedestag på de større størrelsene enn på mindre.
I XS, S og M er kjedestagslengden 425 mm. På sykler i størrelse large øker lengden til 430 mm, mens XL-sykler har 435 mm lange kjedestag. I følge Canyon skal dette gi syklene like kjøreegenskaper på tvers av størrelsene.
Canyon oppgir at Exceed har plass til dekk i 2,35-2,4 tommer montert på felger med 30 mm innvendig bredde. Dette er i tråd med gjeldende trender for rittdekk.
På begge modellene med SLX-ramme har Canyon utstyrt sykkelen med en senkepinne de skal ha utviklet i samarbeid med DT Swiss. Denne byr på 60 mm vandring og er snudd opp-ned i forhold til andre senkepinner. Det tynneste røret er altså stukket ned i rammen, mens toppen av setepinnen sklir utenpå.
Selve hullet i ramma er likevel på 30,9 mm, så du kan lett bytte til andre setepinner ved behov.
De rimeligere CF-modellene kommer alle med stiv setepinne, noe vi må si er litt synd. Vi mener senkepinnen er en av de aller viktigste nyvinningene på terrengsykler det siste tiåret og mener at dette bør være standard på alt av terrengsykler beregnet på sportslig sykling. Kanskje spesielt på hardtailer.
Med senkepinne får hardtailer økt bruksområde. De fleste rittsyklister vil gjerne velge hardtail med senkepinne fremfor fulldemper uten, hvis de måtte velge mellom disse to alternativene.
Den ene av CFR-modellene, CFR Ltd kommer med DT-senkepinnen D232 One, den andre CFR-modellen, CFR Team kommer med Canyons spesielle VCLS-pinne med innebygget fjæring.
Alle prisene oppgitt på Canyon.com er inkludert moms.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.