RÅSKINN: Nye Transition Scout har ikke lengst vandring, men den er laget for å tåle de verste og kuleste stiene du måtte finne på å sykle. Foto: Transition
Lesetid: 4 minutter
Transition er et merke som vet at terrengsykling først og fremst handler om å ha det moro. Deres nye Scout er følgelig satt opp med deres GiddyUp-demperoppheng. Dette skal gjøre det enkelt å treffe på innstillingene. Du skal få støtte når du trenger det og myk vandring i de fasene du ønsker det. Alle leddene i konstruksjonen er utstyrt med det Transition kaller BadAss bearings - altså solide EnduroMax kulelagre.
HERJESYKKEL: Ganske kort vandring til tross, Scout er ment å kjøres høyt, fort og hardt med. Foto: Transition
Sykkelen Scout passer inn i kategorien for grove stisykler. Vandringen tilsier egentlig en plasser i all-round stisykkelkategorien, men oppsettet, geometrien og Transitions pressemateriell tilsier at dette er en sykkel som skal kunne slå fra seg i det groveste terrenget du finner og på de største hoppene du tør å ta.
Nye Scout er selvfølgelig en karbonsykkel. Den er konstruert av en blanding av Toray 24T og 30T-fibre som i følge Transition skal gi en optimal miks av stivhet, styrke og motstandsdyktighet mot slag. Selve ramma er konstruert ved å bruke eps-skum som er dekket i latex inne i rammekonstruksjonen når den støpes. Dette skal gi rynkefrie rør og mulighet til skarpe hjørner uten å knipe av karbonet.
PLASS TIL FLASKE: Under overøret er det også plass til en taske med verktøy, slange og lignende.
Men la oss hive oss inn i de tingene som faktisk påvirker sykkelopplevelsen.
Nye Transition Scout er satt opp med 140 mm vandring bak og en gaffel på 150 mm.
KOMPAKT: Demperfestet og vippearmen tar liten plass i ramma. Solide lagre er å finne i alle ledd. Foto: Øyvind Aas
Du kan bytte ut bakdemperen til en med lengre slaglengde hvis du ønsker 150 mm vandring bak. Da kan du gjerne pare dette med en 160 mm gaffel.
Transition har vært greie nok til å skrive anbefalte demperinnstillinger bakpå seterøret - et eksempel til etterfølgelse.
Hjulstørrelsen er, kanskje litt overraskende, 27,5 tommer. Transition mener det fortsatt er interesse for sykler med små hjul, spesielt i kategorien for grove stisykler først og fremst myntet på uvøren moro på stien.
Rammegeometrien til Transition er av det fremoverlente slaget.
Ut av et middels langt overrør på 623 mm, i størrelse large, klarer Transition å hente ut en rammelengde på hele 485 mm. Dette kommer som et resultat av en spesielt bratt setevinkel på hele 76,8 grader i large. Dette korter ned overrørslengden, uten å kutte rammelengden som er avstanden fra krank til styrerør. Også styrevinkelen er spesielt slak på 64 grader. Noe av det aller slakeste vi har sett på en stisykkel i denne kategorien. (se komplett geometri-tabell nederst i denne saken) Ibis Ripmo AF, som vi testet forleden, har til sammenligning 64,9 graders styrevinkel - med 29er-hjul vel og merke. Heller ikke endurosyklene med 170 mm vandring vi testet i 2019 er like slake som nye Scout. Specialized sin enduroversting, Enduro S-Works har styrevinkel på 64,3 grader, og 29er-hjul. Yetis verstingsykkel til bruk i sykkelparker, SB165 har også små hjul og styrevinkel på 63,5 grader, men det er med 180 mm vandring i gaffelen.
LANG KJEPP: Selv i størrelse medium har Transition funnet plass til 175 mm vandring på senkepinnen. Foto: Øyvind Aas
Kjedestagslengden på Scout er på 430 mm uansett størrelse. Ikke superkort for sykler med 27,5-tommers hjul, men et tall som også gir plass til 2,6 tommers breie dekk.
Mange vil sikkert glede seg over at Scout kommer med et robust, gjenget krankhus.
Transition Scout 2020
Transition Scout 2020
Vandringsmengde f/b: 150/140 mm
Hjulstørrelse: 27,5 tommer
Rammemateriale: Karbon
Krankhus: Gjenget
Plass til flaske på underrøret: Ja
Dekklaring: opptil 2,6 dekk
Styrevinkel: 64 grader
Rammelengde i str L (reach): 485 mm
Rammehøyde i str L (stack): 617 mm
Effektiv seterørsvinkel beregnet ut i fra setehøyde på 720mm på large: 76,8 grader
Kjedestagslengde: 430 mm
Akselavstand i str L: 1248 mm
Vekt komplett sykkel i M: 14,06 kilo
Ekstra monteringsskruer under overrøret til verktøy/slange etc.
Pris for komplett sykkel som avbildet her: 56 999 kroner
FORBILLEDLIG: Hvorfor kan ikke alle gjøre dette? Transition skriver anbefalte demperinnstillinger på baksiden av seterøret. Foto: Øyvind Aas
Vi har fått inn en sykkel i medium på kontoret, men har ikke rukket å ta den i bruk ennå. Det spesielt lave overrøret legger opp til bruk av senkepinner med ekstra lang vandring. På størrelse large er det lagt opp til over 200 mm vandring i senkepinnen. På Medium er det lagt opp til 175 mm vandring.
Senkepinnen som kommer på standardmodellen er også en OneUp-pinne som lar deg justere vandringslengden etter hva du har plass til mellom ramma og din foretrukne makshøyde for setet.
Den norske Transition-importøren Brown Couch har i første omgang valgt å satse på GX-modellen i katalogen. Denne får en veil-pris 56 999 kroner. X01-modellen som vil komme i salg senere på våren vil koste 67 999 kroner.
Se den komplette utstyrslista for de to aktuelle modellene nederst i denne saken.
FINE LINJER: Transition Scout ser ut som en real herjemaskin. Tøff og elegant på samme tid. Foto: Øyvind AasPROGRESSIV: Scout er slakest i klassen i front og blant de bratteste i seterøret.DELELISTE: Her er standardoppsettet på de to modellene det vil bli satset på i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.