Ny Transition Sentinel. Slakere og lekrere med rekordlang senkepinne
Transition er i ferd med å redesigne hele katalogen med stisykler. Nå kommer 29er-stisykkelen Sentinel meg nytt utseende, ny geometri og mer brukervennlige løsninger.
MODERNE: Transition Sentinel er en topp moderne stisykkel med store hjul og superslak styrevinkel
Lesetid: 5 minutter
Sykkelmerket Transition behandler stisykling og stisykler på en litt annen måte enn mange andre produsenter. De legger ikke skjul på at stisykling først og fremst handler om lek og moro, ikke kompromissløs performance, som andre pr-byråer kanskje ville sagt.
Transition mener at deres nye Sentinel, akkurat som nye Scout, som vi omtalte forleden, skal være enklere å sette opp. Dette skal gjøre at du bruker mindre tid på fikling og justering, og mer tid på sykkelen. Transition sier at sykkelen fungerer bra med alt fra 25 til 35 prosent sig i bakdemperen.
Transition oppgir også at nye Sentinel kan brukes med bakdempere med to lengder - enten du ønsker 150 eller 140 mm vandring bak. Standarden er 150 mm bak, paret med 160 mm gaffel, men ønsker du en strammere sykkel med lavere tyngdepunkt og kortere vandring kan du sette opp Sentinel med 140 mm bak og 150 mm foran. Sykkelen kan også brukes med fjærdemper bak. Transition har tilpasset fjærraten bruk av fjær ved å gi selve utvekslingen i demperen en progressivitet på 24 prosent lineært gjennom vandringen.
Sentinel har ramme i karbon. Både frontramme, bakramme og vippearmen er laget av karbonfiber. Såkalt premium-karbon fra Japan er brukt. 24T og 30T-fiber er brukt der det er hensiktsmessig for å oppnå ønsket stivhet, soliditet, styrke og spenst.
Det er tydelig at Transition mener alvor med at Sentinel skal være brukervennlig, snarere enn lettest, eller aller cleanest. Sykkelen kommer med gjenget kranklager og utenpåliggende slange til bakbremsen. Etter mange år med vikarierende argumenter for integrerte kranklager av ymse sort er de smarte produsentene i ferd med å finne tilbake til gjengede kranklager. Gjengede kranklager gir mindre knirk, bedre brukervennlighet, mer solide lager og mindre sjanse for å skade selve ramma når kranklageret begynner å hangle. De påståtte ulempene med smalere krankhus og smalere støtte for krankakslingen har vist seg å være lette å jobbe rundt.
Sentinel har dekklaring for 29x2,6 tommer store dekk, noe som tydelig beviser at man kan lage breie nok bakrammer uten bruk av sårbare pressfit-løsninger.
LAAANG SETEPINNE
Akkurat som på Scout har Transition jobbet for at Sentinel skal ha plass til så lang senkepinne som mulig. Senkepinner med lang vandring er noe alle setter pris på så fort man får prøvd. Etter hvert som stisyklene har blitt mer kapable og mer allsidige øker også behovet for senkepinner med lengest mulig vandring. Transition setter nesten rekord når de oppgir at rammer i Medium har plass til senkepinner med 185 mm vandring, mens størrelsene Large og XL kan brukes med pinner med hele 210 mm vandring. Begge deler avhenger selvfølgelig av syklistens beinlengde og ønsket makshøyde på setet, men at det er plass til nok setepinne nedover i seterøret er uansett godt å vite.
Transitions nye ramme-design er mer tidløs enn tidligere årganger. Rette linjer og rør er som kjent både stivere, lettere og enklere å lage enn buer. Transition følger trenden som også andre merker har blitt med på her. Stisykler med gravide mager og hengende overrør er i ferd med å forsvinne til fordel for kantede og effektive sykler med karbonrør og -stag som tar korteste vei fra A til B.
Der Transition kanskje er i forkant av standardtrenden er på geometri. Som et relativt lite merke kan Transition trekke strikken litt lengre enn main-stream-merkene våger. Målene på nye Sentinel er helt klart både progressive og moderne, men også funksjonelle og gjennomtenkte.
SLAKEST I KLASSEN
Styrevinkelen på 63,6 grader er blant de aller slakeste på markedet for denne kategorien sykler. Den er en hel grad slakere enn selv endurosykler med 170 mm vandring og store hjul fra Yeti, Scott og Pivot. Styrevinkelen er til og med nesten en halv grad slakere enn tilsvarende vinkel på finske Poles stisykkel Stamina 140. Pole har lenge vært regnet som de mest vågale når det kommer til stisykkelgeometri, men akkurat på styrevinkelen blir de nå slått av Transitions nye Sentinel.
Det andre geometri-målet som stisykler flest har vært mest opptatt av de siste årene er reach, det vi kan kalle rammelengde. Her måler nye Sentinel 476 mm i størrelse large. Dette matcher lengden på Yeti SB150 og andre progressive sykler, men tilsvarer en størrelse Medium hos superlange Pole.
Vi kan uansett slå fast nye Sentinel er både i takt med og til en viss grad i forkant av den generelle stisykkelutviklingen.
Transition-importør Brown Couch oppgir at de i første omgang vil satse på modellen som kommer utstyrt med SRAM GX-drivverk. Denne kommer satt opp med Rock Shox Lyric Ultimate gaffel og tilsvarende Super Deluxe Ultimate bakdemper. Begge disse demperne har vist seg å holde topp nivå når det kommer til funksjon og justerbarhet.
Modellen vil koste 62 999 kroner og Brown Couch melder om at en demosykkel er på vei. Vi håper på å få testet sykkelen så fort som mulig.
Fakta om Transiton Sentinel 2020
Transition Sentinel 2020
Livstidsgaranti
Full karbon ramme (Fronttriangel, baktriangel, vippearm)
44mm/56mm styrelager
148mm Boost bakrammebredde
Standardvandring bak 150mm med 62.5 mm demper
Kan reduseres til 140mm med 57.5mm demper
Enduro Maxed Sealed kulelager med Bearing Shields i hovedledd
Gjenget kranklager
Støpte gummibeskyttere på kjedestag, setestag og underrør
Ekstern slangeføring for bakbrems
Intern føring med føringsrør for bakgir-vaier og senkepinnevaier
Flaskeholderfeste i hovedtriangel
Utstyrsfeste under overrør
29” dekklaring opptil 2.6”
3,2 kg rammevekt m/bakdemper, komplett sykkel med XO1 13,94 kg
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.