Sykkelen ser ut til å ha lav standover og lavt tyngdepunkt - en fordel i teknisk terreng.
En hovedmotivasjon bak framstillinga av denne sykkelen skal ha vært å få fram en sykkel som viser at ordentlig bearbeida aluminium kan være et fullgodt alternativ også til ihuga XC-syklister - slike som stadig oftere ser ut til å foretrekke karbon som materiale i syklene sine. I tillegg ville Intense få ut en sykkel som kunne konkurrere med Turners populære lettvekts fulldempermodell Nitrous.
Det er ifølge den norske importøren Dogstar foreløpig uklart når denne sykkelen vil kunne være å få kjøpt for hvermannsen her til lands, men ventelig blir den å se mellom beina på sponsa ryttere i De forente stater allerede denne sesongen.
FRO-serien
Ifølge Intense-grunnleggeren Jeff Steber skal "FRO" stå for "for racing only". En ekte sykkelnerd med historiekunnskapene i behold vil kanskje huske hva slags hysteri Yetis FRO-modeller skapte tidlig på 1990-tallet...?
Carbine FRO er altså en ekstra hvass konkurranseversjon av Spider. FRO er en hel serie av sykler som i første omgang lages nettopp for konkurransebruk. Andre sykler som kommer i FRO-versjon er Socom og 5.5 (se www.intensecycles.com). Disse vil være lettere og ment for røffere kjøring enn standardsyklene, og vil trolig ha høyere priser og visse begrensninger i garantien.