Det er snakk om en reinspikka rundbanesykkel med rett i overkant av 3" vandring på bakhjulet. Av bildene ser man at det er mulig å endre bakdemperens festepunkt til overrøret. Dette vil endre vandringen bittelitt, men først og fremst endre sykkelen vinkler, samt bakdemperens progressivitet.
Stukede rør?
Alle tidligere Intense-modeller har brukt rør med konstant veggtykkelse. Dette gjør rammene unødvendig tunge, og også mindre sterke enn de kunne vært. Sveisen er tross alt det stedet hvor det er størst belastning, og da vil man ha tykkest gods der.
Ser man på den nye modellen, legger man merke til at overrøret er kraftig manipulert der det er sveiset fast til seterøret. Det kan bety at Intense endelig har tatt steget til å bruke stukede rør. (På engelsk kalles dette "butted tubes". Det betyr at røret har tykkere gods i endene enn midt på. Sykkelrørfabrikanten Reynolds lagde stukede rammerør allerede i 1897, jepp, attennittisyv).
Dermed kan kanskje VPP XC-rammen havne under 2.5kg med Fox Float bakdemper, som vel må kunne sies å være et minstekrav for en fulldempet konkurranseracer. Tracer'n veier 2.8g.
VPP?
VPP (Virtual Pivot Point) ble funnet opp av Outland Bicycles på begynnelsen av 90-tallet, uten å bli noen stor suksess. Syklene fungerte bra, men var for dårlig bygget. Santa Cruz kjøpte patentet for et par år siden, og nå lager både de og Intense sykler med dette designet.
Det fungerer slik at avstanden mellom baknavet og kranken er på sitt korteste når man sitter på sykkelen med riktig sag. Når man trår, vil kjedet prøve å dra hjulet fremover, og det blir jo da til det punktet med perfekt sag. Resultatet blir at jo hardere du trår, jo mer vil fjæringen sette seg på det riktige stedet, og dermed motvirke gynging.
Kreftene som utfører dette, er allikevel veldig små i forhold til krefter fra underlaget, slik at sykkelen blir fremdeles å regne for "aktiv", om enn med litt tap av feste når du trår som hardest.