Nakamura vil ha paralelle modeller som vil hete Grade FS 1.0 til 3.0 der 3.0 er den dyreste.
Nakamura klinker også til med en hardtail med store hjul og myke former. Grade 6 29er får karbonramme med bakbremsen inne i mellom bakstagene og lett utstyrspakke. Vekten skal ligge på rett over 9,5 kilo og prisen på rimelige 22 999 kroner. Dette kan bli en populær modell neste år.
Toppmodellene på hardtailfronten Diamant Apex LTD og Nakamura Grade 9.0 vil begge veie rett over 7 kilo og ha en pris på 59 999 kroner, men her vil Nakamuras variant få XTR-gir mens Diamants variant vil gire med SRAM XX. Begge får FSA-krank og Formula R1-bremser.
Terrengsykkel synes det er spennende med et norsk merke som våger å være kompromissløse i oppsettet av rittsykler, men vi stiller likevel spørsmål ved noen av merkenes utstyrsvalg. De bredeste styrene på hardtailene er nå 60 cm. Vi mener egentlig at dette fortsatt er både gammeldags og unødvendig. Fine 62 cm brede styrer bør være mulig å oppdrive både med lav og vekt og ditto pris, helst hadde vi ønsket oss 64 cm. Vi lurer også på om ritt-amatørene med ansvar for egen mekking faktisk ønsker seg kassetter i titan i stedet for de usedvanlig velfungerende, holdbare og lette 10-delte kassettene fra SRAM og Shimano. FSAs karbonkranker har også slitt med gir- og holdbarhetsproblemer, men Espen Wethe lover og hevder at dette nå er et forbigått kapittel. Et siste ankepunkt ved G-Sport og Intersports (Nakamura selges i Intersportkjedens butikker, men sykkelutviklerne sitter hos Gresvig) fokus på kompromissløse rittsykler er flere av butikkenes manglende kompetanse på sykkelmekking. Det jobbes aktivt med dette både i Intersport og G-Sport, men dette problemet blir fort ekstra tydelig når syklene lages så kompromissløse at de krever større detaljkunnskap hos mekaniker og forhandler enn annen standard-vare.
Vi gleder oss uansett over engasjementet og lidenskapen hos den norske storaktøren og ser frem til testing av flere av syklene foran 2011-sesongen.