Halvdemperens død har blitt spådd i to tiår, likevel lanserer produsentene stadig bedre og lettere varianter. Nå kommer spanske Mondraker med sin nye Podium-modell med rekordlett ramme og progressiv geometri.
NY LETTVEKTSREKORD: Nye Mondraker Podium inntar plassen på toppen av podiet for verdens letteste serieproduserte terrengsykkelrammer
Lesetid: 4 minutter
Spanske Mondrakers nye ritthardtail er ikke bare rekordlett. Den pusher også utviklingen for rittsykkelgeometri.
Spanjolene er også rause nok til å inkludere den rekordlette ramma på alle prispunkter for den nye sykkelen, ikke bare på de aller dyreste toppmodellene slik som er tilfellet med Specializeds og Canyons nye superhardtailer.
I det som skulle ha vært en OL-sesong der verdens beste terrengsyklister ville ha testet og tatt i bruk helt nye sykler, har vi sett et ras av hardtail-lanseringer. Nye halvdempede rittsykler har kommet fra mange merker, selv om OL-løypa i Tokyo nok ville ha favorisert sykling med fulldemper.
Lette halvdempere har uansett mange fans rundt omkring i verden og et ganske vidt bruksområde som ritt- og treningssykler. Ikke minst er denne kategorien sykler fortsatt veldig populære blant ambisiøse maratonsyklister i Mondrakers hjemland Spania.
Mondrakers nye Podium er utviklet med tilbakemeldinger fra syklister på profflaget Primaflor-Mondraker-XSauce. Det internasjonale laget består av stjerner som australske Rebecca og Dan McConnell, belgiske Ditha Michels og russiske Anton Sintsov.
Alle klare OL-kandidater for sine respektive nasjoner. Rebecca MeConnell er per nå ranket som nummer 2 i verden i en sesong der rankingsystemet ikke helt fungerer som vanlig.
Da Specialized lanserte sin nye Epic hardtail i fjor høstet og hevdet denne var verdens letteste serieproduserte ramme ble de konfrontert med at den spanske mini-produsenten Unno hadde en hardtail på markedet som var lettere enn den 775 gram lette Specialized-ramma.
Mondrakers nye Podium veier inn på samme vekt som Specialized sin toppramme og tangerer med andre ord rekorden for lett ramme i serieproduksjon. Unnos enda lettere ramme lages kun i en størrelse og i et svært begrenset antall.
Interessant nok er Unnos genierklærte opphavsmann, Cesar Rojo, også mannen som står bak Mondrakers revolusjonerende Forward geometri og Cero-bakhjulsopphenget produsenten bruker på sine fulldempede sykler.
Det opplyses ikke om Rojo også har hatt en finger med i spillet på karbonkonstruksjonen på den nye Podium-ramma.
Nye Mondraker Podium veier inn på 775 gram i størrelse medium. Den har fått en geometri som er en videreutvikling av Forward-geometrien vi kjenner fra fulldemperne til Mondraker, kalt XC Forward Geometry.
Mondraker opplyser at rammelengdene (reach) på den nye ramma er 425 mm i small, 444 mm i medium, 463 mm i large og 477 mm i XL. Dette kombineres med stemlengder på 60 mm i small og medium, 70 mm i large og 80 mm i XL-størrelsen.
Mondraker opplyser at nye Podium har brattere setevinkel (74,5 grader), slakere styrevinkel (68,5 grader) og kortere kjedestag (430) enn tidligere. I tillegg til den lange frontramma.
De integrerte vaierne og bremseslangene går i egne rør inne i ramma for enklere vaierskift og bremselufting.
Også Mondraker har valgt å utstyre nye Podium med SRAMs nye universelle gir-øre - en trend vi forbrukere kan like godt.
Ramma er laget med det Mondraker omtaler som Minimal Concept Design og Stealth Air Carbon layup. Mondraker påpeker også bruk av High Modulus karbon for en stivere ramme, som samtidig skal ha dempende egenskaper.
Til forskjell fra Mondrakers tidligere Podium-modeller, har nye Podium et helt vanlig utseende med standardoppsett på stem og styre.
Ingen av syklene kommer utstyrt med senkepinne som standard fra Mondraker. Setepinne-dimensjonen er på 27,2 mm, noe som gjør det krevende, men langt fra umulig å oppgradere dette senere.
Som nevnt tilbyr Mondraker den samme rekordlette på alle modellene. Også som løs ramme for deg som vil bygge selv, eller bruke deler du har liggende.
Den rimeligste modellen, som rett og slett heter Podium kommer satt opp med Rock Shox SID Select RL gaffel med fjernstyring, SRAMs tolvdelte GX-drivverk og DT Swiss X1900 spline-hjul og ordentlige, rittklare Maxxis Ikon 29x2,2 3C-dekk. Den norske importøren av Mondraker - BC sport, opplyser at denne modellen vil koste 41 999 kroner.
Mondraker Podium er oppgitt til å veie 9,3 kilo.
Videre modeller er:
Podium R:
Fox Float SC 32 Factory-gaffel, Shimano XT/SLX 12-delt Drivverk, XT bremser, karbonstyre og fleksende karbonsetepinne, DT Swiss Xr1700 spline hjulsett og de samme toppdekkene fra Maxxis - Ikon 2,2 3c MaxxSpeed.
Vekten er oppgitt til 8,9 kilo¨
Prisen: 52 999 kroner
Podium RR
RockShox Sid Ultimate RL-gaffel, SRAM GX/X01 12-delt drivverk, SRAM Level TLM-bremser, fleksende karbonpinne og karbonstyre og SLR karbon-hjul med Maxxis Ikon 2,2 MaxxSpeed-dekk.
Spanske Mondraker er ikke redde for å gå sine egne veier når det kommer til sykkelutvikling. De er kjent for å være merket som startet trenden med superlange rammer på sti- og utforsykler. De er også merket som dermed også startet trenden med stemer kortere enn 50 mm på stisykler.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.