Sykkelprodusenten Trek har gitt rittsyklene sine en solid overhaling, og presenterer en ny rittfulldemper, samt en ritthalvdemper av den spesielle sorten.
Verdenscupen i rundbane er ofte en arena hvor man kan spotte de nyeste trendene, prototypene og skjulte hemmeligheter som utvikles. Tidligere i år ble det klart at BMC lanserer sin softtail-variant, og nå avdekkes det også hva Trek-proffene har prøvd ut denne sesongen. Bildene har vært der ute lenge, nå kommer bekreftelsen på det vi har sett i verdenscupen.
Det er to nye sykler som lanseres, en rittfulldemper, og en ritthalvdemper. Top Fuel tar over for den nåværende rittfulldemperen Superfly FS. Sykkelen har blitt testet av WorldCup-laget siden februar i ritt i ulike prototype-varianter. Like Superfly FS, vil TopFuel ha 100 millimeter vandring foran og bak. Den mest åpenbare forandringen, er overgangen til både EVO-link og Full-Floater-opphenget vi kjenner til fra stisyklene Fuel EX, Remedy og Slash. Dette skal ifølge produsenten ha gitt ingeniørene mer kontroll over fjærraten på bakdemperen- og bakdempingen. Vi finner også Active Braking Pivot, som skal gi mer følsomhet under oppbremsing.
Et annet fiffig triks som er adoptert fra stisyklene, er MinoLinken, som gjør at rytteren enkelt kan justere styrerørsvinkelen med en ½ grad, samt endre krankhøyden med 8mm.
Videre har Boost-standarden blitt tatt med, men ikke bare på bakhjulet. Også fronten får oppgradert akslingstandard, fra 15/100mm til 15/110mm. Boost-standarden er fortsatt relativt ny, men stadig flere merker som DT Swiss, Shimano, FSA, Rockshox og SRAM vil nå komme med produkter tilpasset standarden. Boost på bakhjulet gjør det mulig å lage rekordkorte kjedestag - så korte som 432mm med 29-tommers hjul, og 426mm med 27,5-hjul på sykkelen i størrelse small/15".
Rammevekten på Top Fuel er oppgitt til 1900 gram med bakdemper. Alle vaiere går internt i rammen og kommer ut gjennom et ryddig lokk nedenfor flaskeholderen. Både for- og bakdemper har fjernstyrt lås for snert i spurten.
Myk halvdemper
BMC lanserte som nevnt sin nye halvdemper tidligere i år, med en fleksibel bakramme. Dette er noe Trek også har jobbet med i det skjulte. Teknologien er ikke ukjent, ISOspeed har blitt brukt på brosteinssykkelen Domane og på sykkelcross-sykkelen Boone . Forskjellen ligger i at ISOspeed-delen av rammen har blitt tilpasset påkjenningene i terrenget, fremfor brostein, samt at det brukes vanlig setepinne i stedet for setemast som på landeveissykkelen.
Mens andre «softtailer» får komforten sin gjennom bevegelse først og fremst i setestagene og disses kobling mot seterøret, ligger fleksen i ISOspeed-konseptet i seterøret, slik at komforten ikke har for mye negativ innvirkning på stivheten i rammen for øvrig. Seterøret kan rett og slette bevege seg litt uavhengig av overrøret. Procaliber skal ifølge produsenten selv være opptil 30% mer komfortabel enn nåværende Superfly SL. Rammevekten på den nye Procaliber SL-sykkelen oppgis til 1012 gram i størrelse 17,5". Dette er omlag 100 gram mer enn vekten på Superfly SL.
Trek sier videre at ISO-speed-leddet ikke gir vandring, men kun bidrar med komfort. Setet beveger seg opptil 11mm i forhold til bakhjulet, men bakhjulet beveger seg ikke nevneverdig i forhold til kranken.
Trek fortsetter selvfølgelig med G2-geometri på gaffelen, som tilsier 51mm fremløp i stedet for 49 som er vanlig. Dette mener Trek gir bedre egenskaper med 29er-hjul. Videre er det mulig å legge opp intern vaierføring til senkepinne, hvis man ønsker det, både på Procaliber og Top Fuel. Til Birken-folket kan det være verdt å merke seg at det ikke er plass til større enn 36-tenners krankdrev på Procaliber. Noen foretrekker kanskje å bruke 38-tenners krankdrev her.
Fordelen med Procaliber i forhold til Top Fuel er selvfølgelig fortsatt enda lavere vekt, plass til to flaskeholdere og mer kontant fraspark. Gjennom hele årets sesong har Treks terrengproffer, Daniel McConnel, Emily Batty, Sergio Mantecon, Rebecca Henderson og Annie Last har benyttet begge syklene avhengig av løype.
Også Procaliber får den nye Boost-standarden som en del av pakken. Den bredere bakakslingen skal være med på å gi både kortere kjedestag og mer klaring til brede dekk. Procaliber SL tar altså over for Superfly SL, men Superfly vil fortsatt være tilgjengelig under SL-nivå, både i karbon og aluminum.
Procaliber er heller ikke noe nytt navn for Trek-konsernet. Allerede i 1996 vant Paola Pezzo tidenes første OL-gull i terrengsykling på en Gary Fisher Procaliber. Sykkelen var i begynnelsen en drømmesykkel med superlett stålramme, før den på slutten av nittitallet og med Treks oppkjøp av Gary Fisher fikk Treks OCLV-karbonramme. Også i 2000 vant Pezzo OL-gull på en Procaliber.
Smarte hjul
Både Top Fuel og Procaliber SL vil tilbys med såkalt Smart Wheel Size. Det vil si at sykler fra størrelse 17,5 tommer og oppover vil komme med 29-er hjul, mens de mindre vil komme med 27,5.
Både Top Fuel og Procaliber vil bli tilgjengelig som ProjectOne-sykler, det vil si at du selv kan bestemme farger og komponenter ned til minste detalj.
Både TopFuel og ProCaliber SL vil bli tilgjengelig allerede til høsten. Les mer på produsentens nettsider.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.