I løpet av de to dagene ble vi vist to spennende nyheter, med nye detaljer. Begge resultater av godt ingeniørarbeid fra Scott, kombinert med godt samarbeid med utstyrsleverandører.
Light Travel / Long Travel; Genius LT
Scott's tidligere modell, Ransom må nå vike plass for den nye endurokongen i produktlinja; Genius LT.
–Vi ønsket å sette en ny standard innen denne kategorien sykler, forteller markedsansvarlig i Scott, Patric Schmidlin.
– Vi startet med å basere den nye sykkelen på chassiet vi allerede hadde fra Genius, forteller Joe Higgins, som har vært ansvarlig for utviklingen av Genius LT.
– Basert på tilbakemeldinger fra både kunder og teamsyklister sammen med våre analyser satte vi oss ved tegnebordet. Den nye rammen er basert på den “gamle” Genius, men med 185mm vandring. Fronttriangelet er i karbon, og her har vi spart inn mye vekt. Vi ville ha en ramme som la seg mellom Genius og Ransom med tanke på demperkarakteristikk, da vi opplevde at vandringen på Ransom var alt for lineær, spesielt mot slutten av vandringen. Standoverhøyden har vi beholdt fra Ransom, selv om Genius LT har 20mm mer vandring. Videre har vi sett nøye over hele rammen for å finne ut hvor vi kan spare vekt. Enda en forbedring kontra Ransom, er at vi har gått bort fra å støpe sammen flere deler karbon. Ransom bestod av 10 deler karbon som var støpt sammen, Genius LT er én del. Dette har resultert i en total rammevekt på 2,8 kilo inkludert bakdemper. Dette er et resultat vi er spesielt fornøyd med, særlig siden vår bakdemper veier 150-200g mer enn f.eks en vanlig RP23, forteller den entusiastiske briten.
Med sine 13,5kg gir Genius LT mer vandring-per-gram enn alt annet, inkludert Scott´s egen Spark, Genius, Specialized Enduro, og Trek Remedy.
Fiffige detaljer:
Andre detaljer bidrar også til den lave vekten. Scott har valgt å bruke konisk styrerør på rammene, som gir et stivere frontparti, samt at man slipper å legge på ekstra forsterkninger rundt styrerøret, da dette blir som en fortsettelse av underrøret.
Med den nye krankhusstandarden, BB30 slipper Scott å bruke aluminiumsinserts, og ender opp med både et lettere og stivere krankhus. Dette av samme resultat som på styrerøret, bredden kan opprettholdes, og man slipper forsterkninger.
Higgins trekker videre frem andre nyheter og fordeler med den nye rammen;
– Twinlock-hendelen er noe som vi har hatt både på Spark, Genius og Ransom. Den var en selvfølge å inkludere også her.
Denne gir rytteren valget mellom 185mm vandring bak og full vandring foran, 110mm bak og full vandring foran, samt helt låst foran og bak. Bakdemperen som er utviklet i tett samarbeid med DT, har blitt modifisert kraftig siden forrige generasjon. Økt følsomhet, samt nye støvpakninger er noen av nyhetene. Mer høy og lavkompresjonsdemping er satt fra fabrikk, dette kan ikke justeres, annet enn å endre på luft i positiv/negativkammer.
Noe Higgins trekker frem, er at bakdemperen er snudd opp ned.
– Dette har vi gjort for å få mer uavfjæret vekt, og ett lavere tyngdepunkt på sykkelen, som er en fordel spesielt når det går nedover. En annen grunn er at dette gav oss mer klaring mot bakhjulet. Vippearmen er også ny, og er én solid del. Dette skal gi økt stivhet og lavere vekt. Lagrene i svingpunktene er flyttet inn i svingarmen, som gjør at vi kan bruke større lager enn tidligere, og holdbarheten blir bedre. I vippearmen kan også bakdemperen flippes mellom to hull, som gir hhv 66,3 graders styrevinkel og 14,1” krankhushøyde, eller 67 graders styrevinkel og 14,4” krankhushøyde. Genius LT kan bruke tre forskjellige dropouts. Fra fabrikk blir den levert med DTs RWS system, og kan bruke følgende typer: 142x12mm, 135x12mm, og 135x10mm.
Scott har valgt en litt utradisjonell innfestning av kalipperen på bakrammen, og lagt den på innsiden av triangelet, med poustmountfester, for 180mm skive. Det følger med respektive shims hvis man bruker 185mm skive. Bakrammen er modifisert slik at man lett kommer til med unbrakonøkkel for justering av bremsen. Krankområdet har også fått to nyheter, standard ISCG05 fester, samt en “chainblocker”, som skal hindre kjedet i å falle av.
Ut på tur!
Nok om detaljer! Vi fikk gleden av å prøve Genius LT i fjellene ved kysten av Spania.
Førsteinntrykket i klatringene var todelt. Den slakke styrevinkelen kombinert med kort styreframspring og relativt tilbakelent sittestilling gjør at sykkelen føles ganske dvask. I teknisk klatring må det jobbes hardt, og vi får ingenting gratis. Men, til å være i den langbeinte enden av allmountain-kategorien, oppleves dette virkelig som en lett sykkel. Den lave vekten kombinert med Twinlock-bryteren gjør at sykkelen av og til føles mistenkelig lett, spesielt i klatringer på grus og asfalt. Hvis man i tillegg senker gaffelen til 160mm vandring, går lange klatringer forholdsvis lett.
På transportetapper på grus og flate stipartier, durer Genius LT avgårde med fint driv. Det er på ingen måte en kvikk sykkel, og man får litt følelsen av å sitte på en lav motorsykkel, men de lette dekkene (Scwhalbe Fat Albert, på ca 750g) gir lite rullemotstand, og Twinlockbryteren låses i mellomste posisjon. Testsyklene var satt opp med nye SRAM X0, og kontante girskift og gode bremser hjalp på det kvikke inntrykket sykkelen gir.
Det er imidlertid når det går nedover at denne sykkelen er i sitt ess, og vi skjønner hva som har vært hovedprioritet med utviklingen av denne sykkelen. Twinlockbryteren skrus av, og vi nyter godt av fulle 185mm vandring. Vandringen føles nærmest bunnløs, og det er lett å gi slipp på bremsene. Lav krank kombinert med lavt tyngdepunkt gir en stabil og trygg sykkel. I hårnålssvinger merker vi litt av det samme som i klatringene; selv om den er lett, er det mye sykkel som skal flyttes, og den er ikke spesielt kvikk.
Førsteinntrykket er likevel at den er stabil, trygg og forutsigbar.
Scale 899:
– Vi hadde ett mål for den nye Scale-rammen; Å lage den letteste masseproduserte rammen i verden”, forteller Patric Schmidlin.
– Vi ville ikke gjøre noen kompromiss på hverken komfort eller stivhet, eller sikkerhet for den del. Normalt når man produserer rammer, ser man på gjennomsnittsvekten, vi bestemte oss for at ingen rammer skulle overskrive 899 gram.
Det er mange fellestrekk mellom Genius LT og Scale med tanke på tekniske løsninger. Sveitserne har gått nøye til verks for å finne ut hvor de kan spare vekt uten å la det gå utover styrke eller komfort, både på ramme og komponentløsninger.
Som på Genius LT, har Scott gått bort fra rør-til-rør teknologi, til fordel for IMP, som kort fortalt går ut på at man støper rammen i én del. Koniak styrerør og BB30 krank er med på å senke vekt og øke vridningsstivhet.
Den nye seteklemmeløsningen er kanskje en av de mest iøynefallende nyhetene på Scale. Den integrerte setepinnen er droppet for en “konvensjonell” løsning. Litt spesiell er den likevel.
– Vi kontaktet Ritchey og har jobbet tett med dem for å finne ut hvordan vi kunne gjøre dette lettere og mer praktisk. Ritchey har levert lette pinner til oss, og vi videreutviklet den vanlige seteklemmelløsningen. Totalt veier den bare 5g, og det utkonkurrerer det meste, forklarer Patric.Vi noterer oss at denne løsningen kun er tilgjengelig på de tre dyreste modellene, resten har konvensjonelle seteklemmer.
Også på Scale er festene for skivebremsen lagt på innsiden av baktriangelet. Ved spørsmål om hvordan postmountfester rett i ramma takler varmeutvikling fra skivebremser, forsikrer Scott at dette er gjennomprøvd, og at det ikke skal ha noe å si. I motsetning til Genius LT, er festene laget for 160mm skiver, ikke 180.
Geometrien for Scale er noe forandret. Overrøret er 10mm lenger, Scott har kompensert for dette med å utstyre syklene med 10 mm kortere stem, for en raskere styrerespons.
Styrerøret har blitt økt med 5mm, og krankhuset er senket 10mm.
Vi ble også presentert for den nye Scott Scale 29. De aller fleste store merkene har de siste årene kommet med varianter av syklene sine med 29” hjul, og Scott lanserer nå to Scale-varianter med dette. Rammen her veier 949 gram, noe som også er oppsiktsvekkende lett. Krankhøyden er lik som på 26”-utgaven.
Raske rittmaskiner!
Med en merket rundbaneløype ved hotellet fikk vi prøvd begge variantene av nye Scale.
Begge var satt opp med full XX-pakke fra SRAM. På skogsstiene fikk vi prøvd SDS i praksis. Dette skal gi mer komfort, og baseres bare på fleks i hele baktriangelet, i stedet for fleks i bakramma og i setepinne som f.eks på Cannondale Flash. Etter noen korte turer virker dette å fungere godt. Man kan jo spørre seg hvor komfortabel en fullblods rittsykkel kan være, men Scale tar ujevnheter i høy hastighet på grus veldig godt. Responsen er likevel som forventet, kontant og rask. I bratte klatringer med stående tråkking kjennes ingen umiddelbare antydninger til fleks.
Nedover merkes det godt at styrefremspringet er kort, på tekniske stier med mye knot er sykkelen rask å dra med seg rundt vinger, og styreresponsen er kvikk. Vår testmodell var utstyrt med Rock Shox Sid XX, og ikke den nye DT-gaffelen som skal stå på toppmodellen, som veier noen gram mindre.
Overgangen til 29er-varianten er spennende, same, but different, kan være en måte å si det på.
Mange av de gode egenskapene fra 26ern er videreført, som stivhet og komfort, men spesielt nedover på partier med steiner og røtter, gir 29ern en helt annen kjørefølelse. Den oppleves tryggere og mer stabil, og sluker unna terreng på en helt annen måte.
Mer kjøretid er nok påkrevd, men med disse to nyhetene er Scott med på plass i toppsjiktet blant sykler, og nye Scott 899 må nok kunne sies å være en høyst reell konkurrent til Cannondale Flash, som har fått mye god omtale.
Scale og Genius LT er to spennende nyheter for 2011. Begge er sykler som er veldig aktuelle for det Norske markedet. Den ene som sikker rittmaskin, den andre som ett lett alternativ til topptursykkel. Inntrykket vi sitter igjen med etter lanseringen, er at Scott har gått nøye til verks for å utvikle og forbedre seg, og har tatt tak i alle detaljer uten å ta noen snartveier.