Modeller som VP Free, Blur (seinere Blur LT og Blur XC) og Nomad har skapt store overskrifter med sitt nyskapende VPP-oppheng, men nok en gang viser altså Santa Cruz sin trofasthet mot sine røtter.
Bullit er tilbake
Etter å ha vært ute av sortimentet en stund, kommer den tidligere så populære modellen Bullit nå tilbake - bigger, bolder, badder and better than ever before, hevder Santa Cruz selv.
Det er særlig bakramma som er forandra. Den allsidige og grove stisykkelen er siden sist blitt forsynt med kraftigere svingarm for økt stivhet for bedre å håndtere utfordringene som dagens "freeride"-syklister utsetter syklene for. Dette innebærer i første rekke et hovedsvingpunkt med 20 mm aksling og ditto større lager. Den kan leveres for vanlig hurtigkobling eller med 150 mm gjennomgående aksling (ulike "dropouts"/girører), og for å tekke nedoversyklistene, kan den også leveres med flytende bakbremsopplegg, og kan forsynes med 200 mm bremseskiver. Bak har den ubeskjedne 178 mm vandring. Og med utbyttbart girøre har den fått retta opp flere av svakhetene den tidligere Bullit-modellen hadde.
Fronten, med sine Nomad-inspirerte kurver, har 1,5" styrerør og er med det godt tilpassa f.eks. en Rock Shox Totem med sine 180 mm.
Styrevinkelen vil med ovennevnte gaffel bli 67,5 grader, mens seterøret da blir på 70,5 grader. Likevel hevder Santa Cruz at du kan slenge på nærmest hvilken gaffel som helst.
Bullit vil leveres i tre ulike størrelser (S, M og L) og vil i Norge komme på ca 15.000 kr med Fox DHX Coil- eller Fox DHX Air-bakdemper. Ramma kan leveres i seks ulike pulverlakkfarger, polert aluminium og to ulike elokserte farger (mot tillegg i prisen). Prisene er imidlertid ikke helt klare ennå, understreker Martin hos den norske importøren Speedproducts.
Superlight i ny versjon
Superlight'en er en virkelig klassisk XC-fulldemper som har solgt jevnt og trutt i mange år, og som i likhet med mange andre fulldempere med ett enkelt svingpunkt fikk en oppsving med de nye plattformdemperne noen år tilbake.
Frontramma på den nye Superlight'en synes ved første øyekast å være lik den gamle versjonen, men skinnet bedrar. Det er likevel bakramma som har gjennomgått de mest drastiske endringene: Den litt gammeldagse, bakramma med rette vinkler framstår nå med rundere former, med visse likhetstrekk med f.eks. Blur. En "ønskekvist" (Y-form) går fra hovedsvingpunktet på underrøret via ei bru med bakre demperfeste og videre bakover med firkanta bakrammerør.
Denne nye ramma er både lettere og skal ha økt stivhet, særlig sideveis (noe enkelte kritiserte den gamle ramma for å mangle), og borte er den gamle bolta brua mellom setestaga. Dermed er dekklareringa mye bedre på den nye Superlight'en, og ikke minst har denne også fått utbyttbart girøre.
100 mm vandring bak besørges av en Fox RP23. Ramma er laget med utgangspunkt i en 100 mm gaffel (471 mm A-K), noe som gir en styrevinkel på 71 grader. Imidlertid skal ramma fint tåle gafler med inntil 125 mm vandring hvis man vil ha den litt mer stivennlig i oppsettet. Ramma er tilgjengelig i fire størrelser fra S til XL. Vekta oppgis å ligge på 2,7 kg med demper. Ikke egentlig "superlight" etter dagens XC-standard, men med smart bygg kan man fint få komplett sykkel på rundt 11 kg. Prisen vil havne på ca 14-15.000 kr i Norge.
Av interesse for våre kvinnelige lesere er det at jenteversjonen av Superlight'en, nemlig Juliana, har gjennomgått de samme endringene som Superlight har.
...og ny versjon av Heckler
Den nye versjonen av Heckler, en annen klassiker i Santa Cruz-sortimentet, er del tre i det Santa Cruz kaller en "single pivot revival".
På sine nettsider har Santa Cruz hevda at de traff fulldemperspikeren rett på hodet allerede ved introduksjonen av førsteversjonen av Heckler. Joda, den blei godt mottatt og solgte godt, men noen pen sykkel har Heckler aldri vært. Inntil nå.
Enkelt sagt er Heckler en mellomting mellom Bullit og Superlight som er presentert ovenfor, og utseendemessig er det lett å se slektskapet. Igjen er det i svingarmen man finner de største endringene, bl.a. i form av en 15 mm aksling i hovedsvingpunktet (mens Bullit har 20 mm aksling). Sammenligna med forrige Heckler-utgave, har den nye fått en halv tomme mer vandring, slik at den nå har 150 mm vandring bak. I front er ramma bygd med utgangspunkt i Fox' nyversjoner av stigaflene 32 Float og 32 Talas med 140 mm vandring. Dette gir en styrevinkel på 69 grader og en setevinkel på 72 grader. Imidlertid skal nye Heckler tåle opptil 170 mm-gafler, takket være forsterkningsstykker i overgangen mellom styrerør og hovedtriangel.
Ramma tåler store bremseskiver, opptil 200 mm, og dessuten har den fått et nytt, utskiftbart girøre. Den leveres med en Fox Float bakdemper, er tilgjengelig i fire størrelser (S-XL) og fem ulike farger i tillegg til en polert og to elokserte versjoner. Heckler skal kunne bestilles fra medio januar (altså omtrent nå), men Santa Cruz vil ikke kunne starte utsending av denne før i april, slik det ser ut nå.
Etter vår mening ser nye Heckler ut til å kunne bli en slager som lever opp til sitt gode rykte, med sitt enkle og nå også langt bedre design. Ikke minst har den spesifikasjoner som vi tror skulle tiltale en bred skare av våre lesere.
Lagre med livstidsgaranti
Santa Cruz er ikke snauere enn at de tilbyr livstidsgaranti på lagrene i svingpunkta til alle førstehåndseiere av alle deres fulldempa sykler. Dette omfatter også tidligere modeller. Kort sagt betyr det at Santa Cruz sender deg nye lagre gratis i bytte mot kopi av kjøpskvittering og gamle lagre. Portoen for å sende dette betaler kunden selv, men forsendelsen av nye lagre står Santa Cruz for. Vi applauderer!
Det er nesten så man mistenker dem for å ha lite å gjøre der borte, for dette skal faktisk håndteres av Santa Cruz sentralt. Eventuelle spørsmål rettes direkte til bearings@santacruzbicycles.com.
Både Bullit og Superlight skal være leveringsklare til Norge til sesongstart. For mer info, se Santa Cruz' nettsider, eller kontakt den norske importøren Speedproducts.