Pivot følger opp endurosykkelen Firebird 29 og den kvikke stisykkelen Trail 429 med den nye rittfulldemperen Mach 4 SL. Allerede på første forsøk vant den et verdenscupritt.
NY RITTSYrKKEL: Pivots nye Mach 4 SL har selvfølgelig DW-link-oppheng. Den kommer også i flere modeller med Fox Live valve teknologi som elektronisk justerer demperne etter terrenget.
Lesetid: 4 minutter
STISYKKEL: Med 120 mm gaffel, senkepinne og Fox Live valve-system blir denne stisykkelvarianten realt dyr, men også ganske rå.
Pivot, fra Tempe i Arizona er nisjemerket til Chris Cocalis. De jobber tett med fulldemper-guru Dave Weagle. Alle fulldemperne til Pivot har såkalt DW-link-oppheng for demping på bakhjulet, den nye Mach 4 SL er intet unntak.
Pivots forrige rittfulldemper Mach 429 SL var overmoden for en fornying. Den var allerede ved lansering kort i ramma. Arvtageren som nå lanseres kommer med en vesentlig mer moderne geometri. I tillegg vil Pivot levere en rekke komplette sykler med Fox’ nye Live Valve-system som elektronisk justerer demperne etter terrenget. Pivot Mach 4 SL kommer i tillegg i varianter med enten 120 mm eller 100 mm vandring i gaffelen.
WORLDCUP-OPPSETT: Den skarpeste rittvarianten kommer med 100 mm gaffel. Her med XTR-drivverk.
Rammevekten på den nye sykkelen er oppgitt til 1845 gram, noe som er helt på høyden med toppmodeller fra Scott og andre. Det er også 300 gram lettere enn Mach 429 SL-rammen den overtar for.
Det er ingen hemmelighet at Terrengsykkel-redaksjonen er entusiastiske til sykler med DW-link-oppheng. Dessverre har utvalget av rittsykler med dette supereffektive opphenget vært ekstremt tynt. Forrige generasjon Mach 429 SL var tilnærmet eneste alternativ, men var for mange mindre attraktiv på grunn av ganske umoderne geometri. Effektiviteten til Mach 429-plattformen er udiskutabel, noe også vår test av stisykkelvarianten Mach 429 Trail for noen år tilbake viste.
DW-LINK: Bakhjulsopphenget har to korte vippearmer som gjør at dreiepunktet for bakramma endrer seg hele veien gjennom vandringen.
Vi har også testet den nye Pivot Trail 429 i en test av seks kvikke stisykler med 120-130 mm vandring. Den testen kan du lese i bladet som kommer ut i midten av juni, og her på nettsiden om kun kort tid.
Pivots nye rittsykkel fikk den beste debuten en rittsykkel kan ønske seg. I sin første opptreden i kortbane-verdenscuprittet i Nove Mesto tok amerikanske Chloe Woodruff sin aller første verdenscupseier. Når en syklist som ikke har vunnet i verdenscupen før plutselig tar sin første seier med en helt ny sykkel kan vi ikke kalle det noe annet enn en drømmelansering.
VERDENSCUPVINNER: Amerikanske Chloe Woodruff vant kortbanerittet i Nove Mesto i Tsjekkia på den helt nye sykkelen.
Den nye Pivot-sykkelen er som nevnt lengre i ramma. I World Cup-oppsett med 100 mm gaffel er rammelengden i medium oppgitt til 440 mm, mens large-størrelsen er på 460 mm. Dette er ørlite grann lengre enn Scott Spark og Specialized Epic som har henholdsvis 457 og 456 mm i oppgitt rammelengde. Nye Santa Cruz Blur, som vi har testet her, har lik rammelengde som Pivots nye Mach 4 SL.
STIVERSJON: Med senkepinne og gaffel med 120 mm gaffel.
BMCs grensesprengende nye Fourstroke har rammelengde på 465 mm, mens tilsvarende nyskapende Intense Sniper er 468 mm lang i large.
Styrevinkelen på Mach 4 SL er oppgitt til 68,5 grader med 100 mm gaffel. Dette er tilsvarende Scott Spark, men slakere enn både Specialized Epic (69,5 grader), Santa Cruz Blur (69 grader) og den nye Canyon Lux (70 grader).
Setevinkel på 74,5 grad gjør også Pivot Mach 4 SL til en av de i klassen med brattest seterør, også dette i tråd med de siste årenes geometritrender.
I REKKEN: Pivots nye Mach 4 SL er litt lengre enn i ramma enn flere av konkurrentene. Styrevinkelen er også blant de slakere.
Også kjedestagslengden på nye Pivot Mach 4 Sl plasserer sykkelen blant de mer progressive. 431 mm er kortere enn både Blur (432), Spark (435), Epic (438), Lux (435) og Sniper (439). Igjen er BMC mer ekstrem med sin nye Fourstroke som har kjedestag som bare er 429 mm lange.
LAV: Selv XS-ramma har plass til flaske og store hjul.
Noe av det mer imponerende med Pivots nye rittsykkel er at den også kommer i skikkelig små størrelser. Chloe Woodruff er selv ikke høyere 158 cm. Hennes sykkel i størrelse XS har plass til en stor flaske i ramma og god skrittklaring selv med store 29er-hjul. Woodruff sier at den nye sykkelen også er den første 29eren hun har hatt der hun ikke har slitt med å få styret lavt nok. Rammehøydemålet (stack) er likevel oppgitt til å være høyere enn de fleste andre konkurrenten i kategorien, i hvert fall i størrelse large. Rammehøyde på 612 mm er en millimeter høyere enn Epic, men omtrent 15 mm høyere enn både Spark, Blur og BMC Fourstroke. Det spesielle med Pivot er de faktisk har en størrelse XS med 29er-hjul. Denne er oppgitt til å ha rammehøyde på 580 mm og lengde på 405 mm.
VERDENSCUP-BYGG: Verdenscup-syklene kommer uten senkepinne og med 100 mm gaffel.
Komplette sykler er oppgitt å koste fra ca 50 000 med Shimano XT-oppsett, til over 100 000 for bygg med Fox Live Valve-system og XTR-drivverk eller SRAMs trådløse XX1 AXS-drivverk.
Vi oppdaterer med nøyaktige priser og når sykkelen kan være tilgjengelig fra importør Birk.no så fort vi får opplysningene fra dem.
TEAM-VARIANTENE: Med senkepinne og 120 mm gaffel som standard.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.