Vinn sykkeltrøye og T-skjorte fra Canyon ved å delta i vår konkurranse. Svar på ett spørsmål og vær med i trekningen av Shape your ride-sykkeltrøye og T-skjorte. Spørsmål: Fabien Barel vant junior-VM i 1998, men var likevel ikke fornøyd. Hva var spesielt med Barels seier dette året?
Legg inn svaret i kommentarfeltet under, eller send på e-post til oyvind@friflyt.no. innen tirsdag 17. klokken 23.59.
Terrengsykkel dro til Alsace og Vosges-fjellene på den franske siden av grensen til Tyskland for å prøvekjøre den nye Strive CF. Her i Frankrikes svar på Jämtland og Härjedalen er stiene mange og fjellene frodige. Endurostjerner som Jerome Clementz, Nico Lau og Remy Absalon kommer alle fra området. Omgivelsene var med andre ord perfekte for å prøve den nye sykkelen. At termometeret viste 36 grader i bilen fra flyplassen gjorde ingen ting.
Da de foran fjorsesongen fikk med utfor- og endurolegende Fabien Barel på laget var ikke tanken bare at han skulle fronte merket som den fabelaktige syklisten han er. Neida, Fabien Barel spiller på flere strenger. Den sympatiske franskmannen har parallelt med utforkarrieren, som inkluderer tre VM-gull, utdannet seg som ingeniør med spesialisering når det kommer til demperegenskaper på sykler. Sammen med Barel har Canyon nå skapt noe ganske nytt på stisykkelfronten.
Canyon var tidlig ute med stisykler i karbon. Den originale Spektral-sykkelen fra 2007 floppet, og tyskerne trakk seg tilbake fra karbon en stund. Gjennom et gradvis comeback til de svarte fiberne har Canyon lansert grovere og grovere sykler. Strive CF er den groveste karbonsykkelen deres noensinne og sikter seg inn på det, for tiden heite enduromarkedet.
Med toppsyklister som Joe Barnes, Ludo May, Robert Jauch, Ines Thomas og Fabien Barel i stallen har de en gjeng med syklister som vet hva som kreves av en god sti-/endurosykkel.
To-i-en
To-i-en-konseptet har blitt forsøkt flere ganger tidligere. Trek var tidlig ute med Fluid for ti år siden som kom med spesiallaget Fox-talas demper både foran og bak. Scott har gjort det med sin Genius-serie og Cannondale gjør det med Jekyll-serien med sykler. Kona hadde noen år en variant som de kalte Magic Link. Alle disse løsningen har det til felles at de skal være sykler med to forskjellige karakterer. En for klatring og jevnt underlag, og en for utforkjøringer og grovere terreng.
Tanken er at en sykkel som kan endre geometri, vandringsmengde og fjærrate i fart vil gi det beste fra to verdener. Klatreegenskapene fra en kvikk stisykkel, og utforegenskapene til en endurosykkel. Ofte har løsningene blitt for komplekse, hatt for mange bevegelige deler, eller rett og slett ikke klart å få fram de positive egenskapene i begge ender av skalaen.
Canyons løsning på Strive CF er uten tvil den ryddigste og minst komplekse løsningen vi har sett.
La oss stupe inn i detaljene.
Strive CF består av en karbonramme med flotte linjer og et velprøv og velfungerende demperoppheng med leddet kjedestag (Horst Link) og en vippearm som er tilnærmet integrert i setestaget. Løsningen er dønn lik årets Spektralmodell, bortsett fra at materialet er karbon. Ved både første og andre øyekast er det vanskelig å få øye på det spesielle med Strive CF. Sykkelen ser ut som en veldesignet 160mm endurosykkel med fine linjer og robuste strukturer. Men, gjemt inne i vippearmen sitter hemmeligheten. En liten luftfjær er festet i et lite ledd mellom støtdemperen og selve vippearmen. Denne luftfjæren lar seg åpne og lukke via en liten spak på styret. Vaieren til denne spaken går inne i rammen, sammen med slangen til senkepinnen.
Ved å la denne luftfjæren strekke seg ut, eller komprimeres endres vinkelen bakdemperen får mot rammen. Dette endre igjen utvekslingen i vippearmen og endrer følgelig egenskapene til demperen.
Canyon kaller løsningen for Shape Shifter. Fjæren har to innstillinger, XC-modus og DH-modus. I xc-modus, som vi også kan kalle klatremodus, blir bakdemperen mer progressiv, dempersiget reduseres fra 25- 17% og vandringsmengden for bakhjulet går fra 160- 130 mm. Samtidig blir styre- og setevinklene 1,5 grader brattere, mens krankhuset løftes 19 mm. Alle disse målene er ting som gjør klatring både i lett og i teknisk terreng enklere.
I utfor-modus har Strive CF 160 mm vandring, 65,5 graders styrevinkel og et såpas lavt krankhus at alle syklene kommer levert med 170 mm krankarmer, i stedet for 175 som er mer vanlig. Det som Barel understreket har vært et poeng for Canyon, var å få til alt dette, uten å måtte ty til en proprietær bakdemper med de ulempende det fører med seg. Et direkte stikk til både Scott og Cannondale.
Canyon Strive kan brukes med alle bakdemperen på markedet med riktige mål. Både Rock Shox Monarch, Roch Shox Vivid Air, Fox Float X, Cane Creek Double Barrel og Cane Creek Inline osv. Det er også et poeng at alle demperens innstillinger vil fungere som normalt både i xc og dh-modus. Du kan med andre ord bruke alle trek CTD-klikkene fritt både med kort og lang vandring i demperen.
Akkurat som senkepinne først kommer ordentlig til sin rett når den kan fjernstyres fra styret ville Canyons Shape Shifter vært lite vært hvis den ikke kunne brukes i fart. Barel og Canyon mener også at det er poeng at du selv kan bestemme når sykkelen endrer karakter. Kanskje vil du ha kort vandring i en utforkjøring, eller kanskje du trenger all vandring i en klatring med store stein. I motsetning til med Konas Magic Link, så kan du selv bestemme når sykkelen endrer karakter.
For å gå fra utfor-modus til xc-modus trykker du bare inn spaken på styret og avvekter bakdemperen og bakhjulet et mikrosekund. For å gå den andre veien trykker du inn spaken på styret mens du legger vekten bakover. Med rett trykk i luftfjæren går dette raskt og enkelt, også i teknisk terreng.
Flere størrelser
Terrengsykkel fikk flere timer på den nye Strive-sykkelen i Vosges-fjellene i Alsace og du kan lese en rapport om prøvekjøringen i Terrengsykkel 51 som kommer ut i begynnelsen av august.
At Shape Shifteren er en lite revolusjon kan vi slå fast, men det som også tyder på at Canyon lytter til proffene og markedet er at sykkelen vil komme i hele sju forskjellige størrelser. For en avansert karbonramme er dette eksepsjonelt.
Foruten de vanlige størrelsene Small, Medium, Large og X-Large vil også sykkelen komme i tre egne Pro-størrelser spesielt tilpasset enduro-racing. Disse pro-størrelsen vil ha 2 cm lenger overrør enn standardstørrelsene, og en centimeter kortere styreframspring. Vinklene forblir de samme, men den ekstra lengden er akkurat det enduro-syklister etterspør for økt stabilitet i høy fart.
Smart.
På vektskåla gjør rammen utslag på 2400 gram uten bakdemper, men med Shape Shifter-fjæra og fjernkontrollen. Med demper vil dette ende opp på et sted rundt 2700 -2800 gram.
Komplett sykkel i Large Pro med Sram XO1, Rock Shox Pike, Vivid Air, Renthal alu-styre og stem, Reverb-pinne og SRAM Rail 50-hjul og store Hi-Roller II, EXO, TLR-dekk kom på 13,2 kilo inklduert XT-trail-pedaler. Dette er akkurat på høyde med konkurrenter som Cannondales nye Jekyll. Team-modellen med Fox’ nye 36-gaffel og Mavic Crossmax Enduro-hjul veier 300 gram mer.
Ønsker du å spare vekt kan du kjapt ta en halvkilo av denne vekten uten å tape mye robusthet.Prisene vil starte på 3700 Euro og opp til 4900 Euro for Team-modellen.
Video-klipp om utviklingen av den nye Strive CF
Fabien Barel snakker om utviklingen og testingen:
Fra prototype til ferdig produkt<iframe src="http://www.fftv.no/8815060.ihtml/player.html?token=8356104cc4a9f50776e51532a1cf551a&source=embed&photo%5fid=9923312" width="320" height="240" allowfullscreen="1" webkitallowfullscreen="1" mozallowfullscreen="1"></iframe>