Skal du sykle terrengsykkelritt i 2021 eller bare ønsker deg en rask rittfulldemper til trening på stier. Disse åtte syklene er de raskeste og mest moderne akkurat nå.
RASKE RITTSYKLER: Årets kuleste rittfulldempere er raske med startnummer, men også morsomme å sykle med på sti.
Lesetid: 11 minutter
Hvis du skal kjøpe deg en ny rittsykkel er det noen viktige ting du må tenke på. Du må finne en sykkel som passer deg og ditt budsjett. Samtidig kan det være lurt å sikre seg at sykkelen har moderne geometri og demperoppheng slik at sykkelen ikke blir utdatert med det første.
En topp moderne sykkel vil også holde seg bedre i verdi enn en ny eldre modell.
De nyeste modellene vil ha lengre rammer, slakere styrevinkel og kortere stem enn det som var vanlig for kun få år siden. Disse syklene vil gjerne føles tryggere og råere i utforkjøringene, samtidig som de gir en offensiv sittestilling i motbakkene. Eldre modeller med mer gammeldags geometri vil fortsatt fungere veldig bra, men vil gjerne føles mindre kapable i utforkjøringene enn de mest moderne variantene.
Vi har tatt for oss hvilke rittfulldempere som har blitt lansert de siste to årene. Flere av disse har rukket å bevise at de fungerer på øverste nivå med topp resultater i VM og Verdenscupen i 2019 eller 2020. Et par av syklene er ubeskrevne nyheter som akkurat har blitt lansert.
Alle rittfulldempere har i dag 29-tommers hjul. Noen kan komme med 27,5-tommers hjul i små størrelser. De aller fleste av rittfulldemperne har 100 mm vandring både foran og bak, men de fleste kommer også i versjoner med ekstra vandring i gaffelen for deg som ønsker ekstra kapabilitet i utforkjøringene og på spesielt teknisk sti.
I Terrengsykkel har vi en forkjærlighet for terrengsykler med avanserte bakhjulsoppheng med flere ledd, da disse ofte gir bedre tråkkeffektivitet og fremkommelighet, spesielt i tekniske motbakker. Flere produsenter har likevel valgt å satse på enkle oppheng uten flere ledd enn nødvendig. Dette gjør det mulig å lage rammen lettere og stivere sideveis. Fjernstyrt demperlås på styret gjør det mulig å stramme opp dempingen når du virkelig skal spurte opp bakkene eller om seieren mot målstreken.
Merida lanserte sin helt nye Ninety-Six på slutten av fjoråret. Det taiwanesiske merket med sterke bånd til Norge har rike tradisjoner når det kommer til rittsykling i terrenget. Både vår egen stjerne Gunn-Rita Dahle Flesjå og den katalanske helten Jose Antonio Hermida Ramos har vunnet VM-gull på Merida. De er begge fortsatt ambassadører for merket.
Nye Ninety-six har blitt utviklet i samarbeid med Hermida-Ramos og er en av de mest progressive rittfulldemperne på markedet akkurat nå.
Ninety-Six har en fjærlett ramme på 1695 gram og en moderne geometri. Sykkelen kommer også i to versjoner - en stitilpasset variant og en rendyrket ritt-variant. Ritt-varianten har 100 mm vandring foran og bak, mens sti-varianten har 120 mm vandring i gaffelen.
Rittversjonen har styrevinkel på relativt slake 68,5 grader og en rammelengde på hele 473 mm i størrelse large. Setevinkelen på bratte 76 grader er også med på å gjøre Merida Ninety-Six til en av de mest moderne rittsyklene på markedet akkurat nå.
Forøvrig har Ninety-Six plass til to flaskeholdere, gjenget kranklager og lav front med intern vaierføring.
Trek lanserte sin helt nye Supercaliber våren 2020. Den nye rittfulldemperen skiller seg ut i mengden med en spesiell bakdemper-løsning der bakdemperen glir langs et stag parallelt med overrøret. Trek kaller det IsoStrut. Supercaliber har også spesielt fleksible setestag som er bidrar med ekstra spenst og vandring.
Sykkelen er konstruert slik at bakdemperen kun gir drøye 50 mm vandring. I tillegg bidrar de bøyelige setestagene med ytterligere 10 mm vandring. Også Trek har klart å finne plass til to flaskeholdere i frontramma og gitt sykkelen ganske progressiv geometri, den korte vandringen til tross. Supercaliber er blant de aller letteste rittfulldemperne på markedet med en rammevekt på under 2 kilo, inkludert den spesielle bakdemperen.
Trek har funnet plass til to flaskeholdere i front-triangelet på ramma.
Geometrien på Treks kortvandrede Supercaliber gir gode muligheter til å gi gass også utfor, den korte vandringen til tross. 69-graders styrevinkel gir lynkvikk styring. 455 mm reach i størrelse large gir en offensiv sittestilling for å angripe hektiske rittløyper.
Specialized sin rittfulldemper er den aller mest suksessfulle rittfulldemperne på markedet. Den var den første rittfulldemperen til å brukt til å vinne VM-gull i rundbane. I 29-er versjon var den igjen først ute med å være markedets første fulldempede 29er til å vinne ritt i verdenscupen, VM-gull og OL-gull. Den siste versjonen av klassikeren Epic har droppet en modellens opprinnelige funksjoner, horst-linken på kjedestaget, men beholder den unike Brain-funksjonen som automatisk låser og åpner demperne etter terrenget. Siste generasjon Epic ble lansert i 2020 og har topp moderne rittgeometri og kommer i to versjoner - Epic EVO med 120 mm vandring foran og 110 mm bak og standard-Epic med 100 mm vandring foran og bak. Siste generasjon Epic matcher BMC Fourstroke og Merida Ninety-Six når det kommer til progressiv geometri og har 67,5 graders styrevinkel og hele 470mm reach i størrelse large. Den bratte setevinkelen på 75,5 grader gjør det lett å opprettholde et effektivt tråkk i selv de bratteste klatringene.
Både ramme- og totalvekt er blant de aller laveste på markedet. rammevekten er på 1900 gram inkludert demper og Brain-sensor.
BMC Fourstroke er kanskje feltets aller mest ekstreme rittfulldemper. Den er den rittsykkelen på markedet med aller mest progressiv geometri. I tillegg har den et super-effektivt flerleddet demperoppheng og en egenutviklet, superlett og helintegrert senkepinne. Senkepinnen byr på 80 mm vandring.
Selv om opphenget ikke er avhengig av fjernstyrt lås er det en fordel at BMCs lås gir muligheten til tre nivåer, låst, medium og åpen.
BMCs Fourstroke er den eneste rittfulldemperen bortsett fra Nino Schurters Scott Spark som det har blitt vunnet VM-gull på i herreklassen i rundbane siden 2012. I VM i 2014 på Hafjell vant Julien Absalon gull på forrige generasjon. I 2020 vant Jordan Sarrou VM-gull på den nye modellen. Alle de andre årene har Schurter vunnet VM.
BMCs nye og revolusjonerende Fourstroke har bransjens slakeste styrevinkel på en rittsykkel med 67,5 grader. Fourstroke har også brattere setevinkel enn andre rittsykler på 75,6 grader. Selv om BMCs nye Fourstroke ble lansert i 2018 er den fortsatt den mest progressive rittfulldemperen på markedet.
Baskiske Orbea satser friskt på rittsykling. De sponser det ambisiøse profflaget Team KMC-EKOI-Orbea som er ranket som verdens beste rundbanelag. Oiz-sykkelen kommer i to versjoner, der de dyreste syklene har ekstra lett karbonramme omtalt som OMX. Denne har demperlink i karbon i tillegg til lettere karbon-miks i selve ramma enn de litt rimeligere OMR-versjonene. Oiz kom i ny versjon i 2020 og OMX-rammen veier så lite som 1740 gram inkludert bolter og bakdemper. Geometrien på nye Oiz er moderne uten å være super-progressiv. 69-graders styrevinkel er mer klassisk enn nyskapende, og Orbea har valgt å holde på en middels lang frontramme for kvikk manøvrerbarhet. Reach på 457 m i størrelse large gir relativt god plass mellom sete og styre, men vil fungere best med noe lenger stem enn på BMCs FourStroke.
Orbea er en av få, BMC og Scott er andre, som utstyrer syklene sine med demperfjernstyring med 3 nivåer, låst, medium og helt åpent. En klar fordel i tekniske klatringer.
OMX-ramma er tilgjengelig med XT-gruppe for 66 238 kroner, som løs ramme og bakdemper for 38 500 kroner. Alle OMX-modellene inkluderer muligheten for egenvalgt lakk og farge.
Cannondales Scalpel har vært med i sirkuset i en årrekke. Siste generasjon ble lansert i 2020. Cannondales rittfulldemper har nå lettere ramme enn noen gang, samt mer moderne geometri. Rammevekten på nye Scalpel er 1910 gram for en medium HM-ramme med bakdemper og bolter. Styrevinkel på 68 grader og reach på middels lange 455 mm i størrelse. Demperopphenget er også nytt på siste generasjon Scalpel. Karbonramma er konstruert med helt flate kjedestag bakerst. Dette gir en funksjon lignende en ramme med horst-link, samtidig som vekten og kompleksiteten holdes på et minimum. Syklene fra Scalpel 3 og dyrere er utstyrt med Cannondales unike Lefty Ocho-gaffel med kun ett gaffelbein og nållagre der innerbein sklir mot ytterbein. Lefty-gaffelen er kjent for sin ekstra stivhet og presisjon kombinert med lav vekt. De to to dyreste modellene i linja, Scalpel Hi-Mod 1 og Hi-Mod Ultimate kommer med den ekstra lette og stive Hi-mod-rammen med dyrere karbonmiks enn på de andre rammene.
Nye Scalpel kommer også i en variant beregnet på kvikk stisykling, Scalpel ES. Denne har den samme lette ramma som ritt-modellene, men 120 mm vandring foran og bak.
Amerikanske Pivot har rendyrket satsingen på det supereffektive DW-link bakhjulsopphenget. Mach 4 SL er den eneste rittfulldemperen på markedet med det veltråkkende demperopphenget. Pivot er mest kjent for sine stisykler som også drar nytte av Dave Weagles genistrek av et demperoppheng.
Mach 4 SL har lett ramme på 1900 gram og ganske moderne geometri. Styrevinkel på 68 grader og reach-mål på 460 mm i størrelse large plasserer Mach 4 Sl i den mer moderne enden av skalaen, uten at de er helt i forkant av geometri-revolusjonen vi har sett de siste årene.
Mach 4 SLs trumfkort er uten tvil DW-link-opphengets supre evne til å gi grep i motbakker og smidig demping i utforkjøringene. Den norske Pivot-importøren Birk.no har klart å prise Pivot på et nivå som gjør det amerikanske nisje-merket konkurransedyktig på det norske markedet.
Også Pivot tilbyr Mach 4 SL i en sti-versjon med 120 mm gaffel og senkepinne med i pakka, men Pivot er også moderne nok til også å levere rittversjonene med 100 mm gaffel med senkepinne som standard.
Scott Spark begynner å dra på årene som moderne rittsykkel. At den fortsatt er aktuell og konkurransedyktig sier en del om hvor progressiv den var da den ble lansert til OL-rittet i Rio. I Brasil tok den storeslem med OL-gull til både Jenny Rissveds og Nino Schurter. Nino Schurter har siden den gang vunnet verdenscupen sammenlagt hvert år, samt VM-gull i 2017, 2018 og 2019. Det er ingen tvil om at Scott Spark fungerer som rittsykkel på toppnivå. Også her hjemme er Scotts rittfulldemper den vanligste rittfulldemperen å se på lokale og nasjonale ritt.
Hemmeligheten bak Spark-modellens suksess ligger i den moderne geometrien og den tråkkeffektive løsningen med Twin-lock demperlås med tre nivåer. Selv med nesten seks år på baken holder Spark RC fortsatt tritt med de fleste rittfuldemperne på markedet. Kun de aller mest progressive variantene fra BMC, Specialized og Intense har gått fra Scott når det gjelder å pushe den pågående geometri-revolusjonen.
I 2020 og 2021 har Scott gjort en genistrek ved å tilby Scott Spark i en relativt rimelig RC 900 Team-versjon med SRAMs trådløse X01 AXS-gir og topp funksjonelt oppsett forøvrig.
Vi blir ikke overrasket om Scott kommer med en helt ny Spark i løpet av OL-sesongen 2021, men selv om gjeldende Scott Spark er på utgående er den en av de mest moderne rittfulldemperne på markedet. At den er desidert mest suksessfull de siste årene er like mye Nino Schurters fortjeneste som sykkelens.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.