BATTYS STIRACER: Canyons nye Lux Trail har blitt flittig brukt av rundbanestjernen Emily Batty. Foto Markus Greber/Canyon
Lesetid: 4 minutter
Rittfulldempere med sti-reserver er en av de mest populære kategoriene i terrengsykkelbransjen for tiden. På amerikansk har kategorien fått navnet down-country, altså rittsykkel som har bedre utforegenskaper enn de mest kompromissløse verdenscup-racerne.
Vi har testet en Lux Trail CF 8 allerede. Du kan lese vår vurdering av Canyons nye sti-racer her om kort tid.
Lux Trail tar en litt annen tilnærming enn andre produsenters sti-racere. Standard-måten å gjøre en rittsykkel til en sti-racer har vært å sette på en 120 mm gaffel i stedet for den vanlige med 100 mm vandring, samt øke vandringen bak fra 100 til 110-115 mm.
Canyon smeller også på en 120 mm gaffel på sin Lux Trail, men i stedet for å øke vandringen bak har de laget en helt nye karbonramme med mer stivennlig geometri.
I hovedsak har de forlenget rammens lengde i front, altså økt reach-målet. Styrevinkelen har blitt gjort slakere, samtidig som setevinkelen er beholdt like bratt som på racing-versjonen av Lux som vi har sett Mathieu Van Der Poel herje på i verdenscupen i rundbane de siste årene.
I størrelse large øker reach-målet fra 455 til 480. Styrevinkelen har blitt endret fra bratte 70 grader på ritt-Lux til 67,5 grader på Lux Trail. Setevinkelen er 74,5 grader på begge modellene. Kjedestagslengden på 435 er også lik på begge variantene.
Endringene i rammegeometri er tilsvarende dem vi ser at mange sykkelprodusenter har gjort med sine rittfulldempere de siste årene. Både dem med 100 mm vandring foran og bak og nye Scott Spark som har 120 mm vandring både foran og bak, også i rittversjon.
Man kunne tenke at Canyon egentlig bare har flyttet størrelsene opp et hakk og at Lux Trail i f.eks large egentlig bare er en standard-Lux i XL, men det er åpenbart at hele frontrammen er ny på Lux Trail. Å montere gaffel med lengre vandring på en rittsykkel vil slake opp styrevinkelen, men det vil også gjøre reach-målet kortere og slake opp setevinkelen tilsvarende styrevinkelen.
Canyon Lux i rittversjon er en av de mest konservative rittsyklene på markedet i 2021. Den er kortere og brattere i front enn de fleste konkurrentene. Lux Trail matcher de andre merkenes rittsykler på geometri og vi lurer derfor på om denne sykkelen egentlig bare er et mellomspill på veien til en ny ritt-Lux også. Nåværende generasjon av ritt-Lux ble lansert i 2018. Det er egentlig på høy tid at også denne får slakere styrevinkel, lengre reach og brattere setevinkel enn modellen fra 2018.
I tillegg til den lengre gaffelen og den nye geometrien får Canyon Lux Trail mer solid oppsett forøvrig. Senkepinne er standard. Grovere og større dekk likeså. Bredt styre og solide hjul er også en del av Trail-pakka.
Canyon har valgt å holde på fjernstyrt lås for begge demperne også på Trail-versjonen. De har valgt å utstyre Lux Trail med en låsebryter som også har en mellomstilling for ekstra grep i klatringer der du ønsker kortere og strammere demping, men ikke vil låse demperne helt.
Rammevekten er på superlette 1905 gram inkludert bakdemper. Både demperoppheng og bakrammen er identisk med den på standard-Lux. Denne belager seg på fleksen i karbon-stagene for å sikre en aktiv demping, samtidig som Canyons såkalte Thriple Phase-suspension deler fjærraten inn i tre nivåer. Ekstra myk i begynnelsen av vandringen, mer støtte i midten og så stram progresjon mot slutten av de 100 mm med vandring oppsettet gir.
Canyon Lux Trail vil bli tilgjengelig i fire prisnivåer fra den rimeligste Lux Trail CF 6 til den dyreste Lux Trail CF 9 Emily Batty-edition. Totalvekt på sykkelen går fra 10,9 kilo for CF 9 Emily Batty Edition til 12,6 kilo for den rimeligste modellen, CF 6.
Lux Trail CF 9 Emily Batty Edition: 61 699 kroner
CF 8: 56 399 kroner
CF 7: 45 799 kroner
CF 6: 34 999 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.