Hard Rocx gjør flere grep for å modernisere den nye Forza Volante-rammen, som får flere justeringer og oppgraderinger.
Det blir mer vandring både foran og bak - med henholdsvis 120 og 110 millimeter vandring bør holde til de fleste rundbaneritt og krevende stier når startnummeret skal på.
Geometrien på rittfulldempere har endret seg en god del de siste årene, og konsekvensene av dette tar også Hard Rocx nå.
Stikkordene er lengre og slakere;
Reach er økt 10-20 millimeter avhengig av størrelse.
Styrevinkelen på 66,5 grader er hele 3,5 grader slakere enn før.
Seterørsvinkelen har blitt 2 grader brattere.
For dem som er opptatt av vekt: den har også gått ned, Hard Rocx hevder rammevekten skal være redusert med nesten 100 gram - og oppgir at den ramme i størrelse 17 tommer skal veie rett i overkant av 1900 gram uten bakdemper.
Videre er det plass til dekk med skikkelig volum (opp til 2,4 tommer), og mekkeglade syklister vil glede seg over å se at det er gjenget krankhus, UDH-girøre, og intern vaierføring som IKKE er dratt gjennom styrerøret på sykkelen.
Har du ambisjoner om å sykle ritt uten støtteapparat (noe de fleste av oss tross alt gjør), vil du også glede deg over å se at det er plass til to flaskeholdere på sykkelen.
Modeller og priser:
Forza Volante kommer i tre modeller, hvor alle er utstyrt med drivverk fra Shimano, og dempere fra Fox.
Forza Volante LTD: 99 000 kroner
Forza Volante Team: 68 990 kroner
Forza Volante: 55 900 kroner