SAME, BUT DIFFERENT: Trek gjør flere ganske store justeringer på rittfulldemperen Supercaliber. Foto: Trek.
Lesetid: 2 minutter
Supercaliber er rittfulldemperen fra Trek, og nesten fire år etter den kom, har den nå fått en aldri så liten overhaling.
Og som rittfulldempere flest, tar den et aldri så lite progressivt steg i retning grovere terreng, og mer allsidighet.
Men først, altså:
Kortversjonen:
Trek kommer med ny versjon av rittfulldemperen Supercaliber, fire år etter første utgave
Den har mer vandring, og oppdatert geometri
Kommer med to ulike rammer, SL og SLR
IsoStrut-dempingen skal være forbedret
Kommer i 7 modeller, fra 9.6SL og opp til 9.9 SLR XX AXS
Trek sier selv at rammen er helt ny. På avstand og bilder kan det kanskje se ut som det ikke er store endringene å snakke om.
Men noen av dem er betydelige.
Vandringen på demperne har økt fra 60 til 80 millimeter bak, og fra 100 til 110 millimeter foran.
Videre har geometrien blitt endret en god del. Styrevinkelen slakes fra konservative 69 grader, til mer tidsriktige 67,5 grader, og sykkelen får litt lenger reach, som skal være med på å gjøre sykkelen mer stabil i høy fart.
Fulldempede rittsykler er førstevalget til ambisiøs rundbane- og maratonsykling både på nasjonale og internasjonalt nivå. Vi har testet flere modeller!
Dette er den samme retningen som mange andre moderne rittfulldempere har blitt dratt mot, blant annet Scott Spark.
Noen av tallene for en størrelse large ser dermed sånn ut:
Supercaliber benytter seg av den noe spesielle Isostrut-løsningen, hvor bakdemperen er felt inn i overrøret.
Den nye sykkelen får en Isostrut-demper fra RockShox, en Sid Luxe Isostrut, der forrige generasjon hadde en fra Fox. Det skal i følge Trek være enklere både å ta service på- og justere denne.
DOBBELT OPP: Har du rittambisjoner, vil du sette pris på muligheten for å kjøre doble flaskeholdere. Foto: Trek.
NY BAKDEMPER: Isostrut-løsningen fra Trek får nå dempere fra RockShox, i stedet for Fox. Foto: Trek.
SOFT: En sofftail-aktig løsning fra Trek på rittsykkelen skal gi akkurat nok demping til terreng i krevende rittløyper. Foto: Trek.
Lettere ramme
Det er sju modeller som lanseres nå - og alle med karbonrammer. Men Trek har to forskjellige varianter av karbonrammen, SL og SLR.
SLR-rammen skal være rundt 200-250 gram lettere enn SL og foregående generasjon.
På SLR-rammen er det droppet intern guiding av vaiere og strømper, for å spare vekt. Og de fleste modellene med SLR-ramme kommer uansett med trådløse gir, og ikke minst karbonhjul og karbon-komponenter i cockpiten.
Trek har kombinert unike løsninger fra rittsyklene sine, med en lett elektrisk motor fra Fazua. Resultatet er en rakett av en elsykkel – Trek E-Caliber. Vi har testet nyheten.
Priser - Trek SuperCaliber 2023
Supercaliber SL 9.6 - 49 499 kroner
Supercaliber SL 9.7 - 68 499 kroner
Supercaliber SLR 9.8 XT - 80 999 kroner
Supercaliber SLR 9.8 GX AXS - 86 999 kroner
Supercaliber SLR 9.9 X0 AXS - 111 999 kroner
Supercaliber SLR 9.9 XTR - 136 999 kroner
Supercaliber SLR 9.9 XX AXS - 142 999 kroner
Modellene 9.6 og 9.7 kommer med SL-ramme, mens 9.8 og 9.9-rammene får den lettere SLR-rammen.
Her kan du se alle modellene av nye Supercaliber:
trek supercaliber
trek supercaliber
trek supercaliber
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.