Nye Santa Cruz Blur er lettere, enklere og mer moderne
Santa Cruz dropper VPP-opphenget og går for enkelt, stramt bakhjulsoppheng på siste versjon av rittfulldemperen Blur og søsteren Juliana Wilder. Stiraketten får også oppgradert geometri.
NY BLUR. Nye Santa Cruz blur har enkelt oppheng, lav vekt, lang ramme og plass til tre flasker.
Lesetid: 8 minutter
Det var med den originale Blur-modellen i 2002 at Santa Cruz introduserte sitt VPP-oppheng som de har optimalisert på alle sine sykler siden.
Nå hiver de det på båten i jakten på sparte gram og maksimal tråkkeffektivitet.
Det lå i kortene at Santa Cruz kom til å lansere en ny rittfulldemper før årets forsinkede OL-ritt. Det er tre år siden forrige generasjon Blur så verdenen. I tillegg har Santa Cruz økt satsingen på rundbaneritt med flere hakk ved å fronte det italienske profflaget Santa Cruz-FSA i verdenscupen. På dette laget sykler blant andre den meritterte franskmannen Maxime Marrotte.
Trenden i hele terrengsykkelverdenen har gått mot slakere styrevinkler og lengre frontrammer. Det begynte med enduro- og utforsykler, men har de siste årene også nådd rittsyklene . Forrige generasjon Blur var allerede litt bakpå geometrisk da den ble lansert i 2018. Moderne geometri har gitt lette og kortvandrede rittsykler superkrefter og syklene kan i større grad enn noen gang tidligere sees på som stisykler like mye som rent konkurranseredskap.
Nye Blur og søstermodellen Juliana Wilder er lettere enn forgjengeren. Santa Cruz sier de har kuttet 289 gram fra rammen. Den skal nå veie 1933 gram, med bakdemper i CC-versjon, altså den versjonen med dyrest karbon.
I motsetning til den utgående generasjonen Blur, som også selges i to versjoner, vanlig og TR (trail) versjon, har nye Blur forskjellig vandring også bak avhengig av hvilken versjon du velger. På forrige generasjon Blur hadde rittversjonen 100mm bak og 100 mm foran, mens TR-versjonen kom satt opp med 110 mm vandring i gaffelen og senkepinne som standard.
Nye Blur i racingversjon får som nesten alle andre rittfulldempere 100 mm vandring bak. Ved å bytte ut selve bakdemperen til en med lenger slaglengde får TR-versjonen og også Juliana Wilder 115 mm vandring. TR-versjonen av den nye Blur-sykkelen kommer også satt opp med 120 mm gaffel i front. Dame-modellen, Juliana Wilder kommer kun i TR-oppsett, altså med 115 mm vandring bak og 120 mm foran.
Nye Blur har plass til to flaskeholdere inne i fronttrianglet. Samt fester for en ekstra holder under underrøret, hvis du virkelig skal på ekspedisjon, sette ny rekord for sti-Norge på langs eller The Great Divide trail i USA.
Dropouten, eller girøret som det ofte kalles, er som på mange nye sykler for tiden av typen UDH, Universal Derailleur Hanger - en del som lages av SRAM og som har fått godt fotfeste i det siste. Mye tyder på at vi snart kan gå inn i en hvilken som helst spesialistforretning å kjøpe girøre som passer, uten å måtte spesifisere sykkelmodell og årgang.
Hva så med demperopphenget?
Som nevnt over - Santa Cruz dropper VPP-opphenget som de har hatt på sine forskjellige Blur-modeller i 20 år. Ved å gå til et enklere, såkalt single pivot-oppheng, går Santa Cruz på sett og vis tilbake til røttene sine. Santa Cruz startet sin løpebane som sykkelprodusent med fulldempere med single pivot-oppheng. Før Blur tok over som rittfulldemper og lett stisykkel var det modellen Superlight som regjerte i det som da var en nisjeprodusents kataloger.
Superlight ser ekstremt gammeldags ut med 2021-øyne, men på nye Blur og Superlight har likevel en del til felles.
Nye Blur har stive kjedestag uten ledd mellom hovedleddet som kjedestaget festes i på seterøret. Setestagene er flate og slanke og har en viss fleks for å sikre at den ikke spenner seg opp på vei til bakdemper og for å begrense hvor mye bakbremsen kan stive opp demperfunksjonen når du bremser hardt nedover røysene.
Santa Cruz har valgt å sette opp bakhjulopphengets utveksling og fjærrate med lite såkalt anti-squat. Dette er en funksjon som gjør at sykkelen husker mindre når du trår hardt på pedalene, men som også stiver av dempingen når du trår. Noen ganger er dette ønskelig, men det er samtidig ønskelig at bakhjulet kan bevege seg fritt gjennom vandringen når du jager over slagete terreng. I stedet for kraftig anti-squat har Santa Cruz satt opp nye Blur med lav utveksling i opphenget til demperen.
Kort forklart - forholdet mellom hvor mye bakhjulet beveger seg og hvor mye bakdemperen komprimeres er redusert. En sykkels bakhjulsvandring og demper-slaglengde er aldri 1:1. Santa Cruz opplyser ikke hvor lang bakdemper de bruker på de to Blur-typene, men vi må anta at slaglengden er noe lengre enn normalt for sykler med tilsvarende bakhjulsvandring. Dette skal i følge Santa Cruz gi en mer aktiv bakende og også kutte ned på kraften som blir brukt til å stramme opp opphenget under tråkking, slik at mer kraft går til fremdrift.
Lavere utveksling lar deg også sykle med lavere lufttrykk i bakdemperen, noe som sørger for at demperen går mindre varm, samt får økt holdbarhet.
Vi i Terrengsykkel har ofte satt pris på avanserte bakhjulsoppheng, både fra Santa Cruz, Ibis, Yeti,Pivot, Revel, Intense og andre, men skal ikke felle noen dom over nye Blur før vi eventuelt får prøvd den.
Hva med geometrien?
Hvis vi kan si at Santa Cruz har gått tilbake til fortiden med demperopphenget har de hentet geometrien fra den siste læreboka om geometri på rittsykler.
Nye Blur får 470 mm reach/rammelengde i størrelse large. En centimeter mer enn forgjengeren, og faktisk lengre enn de aller fleste andre rittfulldempere på markedet. Meridas ferske Ninety-Six er et par millimeter lengre.
Den lange fronten kombineres med en ganske så slak styrevinkel på 68,3 grader og en skikkelig bratt seterørsvinkel på 75,8 grader. Dette er tall vi kan kjenne igjen fra nyskapende rittsykler som BMC Fourstroke
og Intense Sniper. Alle størrelsene er tilpasset bruk med 60 mm lang stem.
Santa Cruz har valgt å sette opp Blur og Juliana Wilder med kjedestag i økende lengde fra minste til største størrelse. Kjedestagslengden øker fra 430 mm på sykler i størrelse small til 438 på sykler i størrelse XL. Forskjellen i lengde hentes ut ved å feste kjedestagene til frontrammen på litt forskjellige steder, snarere enn å lage mange støpeformer for forskjellige kjedestag. Selve kjedestagene er altså like på alle størrelsene, men de festes litt lenger frem på frontrammen på de små størrelsene enn på de større.
Med nye Blur og Wilder har Santa Cruz og Juliana tatt steget inn blant moderne rittsykler som også vil fungere til stisykling. Den progressive og kapable geometrien tilsier at spesielt TR-modellen av Blur og jenteversjonen Juliana Wilder, vil kunne fungere som kvikk stisykkel. Santa Cruz mener likevel at både Blur TR og Juliana Wilder er like mye rittsykler som vanlig Blur, bare for andre løyper og syklister med andre prioriteringer.
Fra under 50 000 til over 100 000 kroner.
I tillegg til at du kan velge mellom C eller CC-karbonkvalitet vil du også kunne velge mellom en rekke forskjellige byggesett for de forskjellige modellene.
Rimeligste versjon av Blur er Blur TR R som er oppgitt til en pris på 4599 US dollar. Dette vil tilsi en pris på rett rundt 50 000 norske kroner.
Denne kommer utstyrt med Rock Shox SID RL-gaffel, Fox Float Performance bakdemper og SRAMs tolvdelte NX drivverk.
Tilsvarende versjon finnes også som som Juliana Wilder.
Juliana Wilder kommer i fem forskjellige byggealternativer:
De tre minst dyre har C-ramme, mens de to dyreste kommer med CC-rammer.
Det rimeligste alternativet er oppgitt å veie 12,75 kilo komplett, mens den dyreste verstingmodellen med trådløst X01 AXS-girsystem, Reserve 28 karbonhjul og Fox Float Stepcast 34-gaffel er oppgitt å veie 10,84 kilo. Toppmodellen av Wilder og tilsvarende Blur LT-modell koster 9449 US Dollar.
Blur TR kommer i tillegg i en enda mer eksklusiv versjon enn den dyreste Wilder-utgaven. Toppmodellen av Blur LT har dyrere DT 180 nav i Reserve-hjulsettet, XX1 AXS-drivverk og SRAM Level Ultimate-bremser. Toppmodellen av Blur LT er oppgitt å veie 10,59 kilo og koster den ringe sum av 11990 US Dollar. Noe som vil tilsi en veil pris på ca 120 000 kroner her på berget.
Standard-Blur, eller verdenscup-Blur, som vi kan kanskje kan kalle modellen med 100 mm vandring kommer i tilsvarende nivåer, men dropper den rimeligste R-versjonen. De fem nivåene spenner fra S-versjonen på 11,88 kilo til 5199 US Dollar som er utstyrt med Rock Shox SID Deluxe +-dempere og SRAM GX-drivverk.
Råskinnet på toppen av skalaen skal veie inn på 10,23 kilo og koste 11299 US Dollar, altså omtrent 113 000 norske kroner.
De tre rimeligste versjonene av Blur med 100 mm vandring har C-ramme, de tre dyreste får CC-ramme.
Vi vil oppdatere saken så fort vi får stadfestet norske priser fra importøren i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.